Så hanterar du besvärliga personer

Lär dig tackla svåra personer och situationer. Förbättra samspelet på jobbet och få förståelse för varandras olika personligheter.

Nu får du 1000 kr rabatt om du bokar innan 1. september!

Anmäl dig

  • Nu får du 1000 kr rabatt om du bokar innan 1. september!
14 nov

Så hanterar du besvärliga personer

Göteborg på Scandic Opalen

Om kursen:
  • Lär dig strategier för att hantera besvärliga situationer
  • Så får ni en bättre samarbetskultur på arbetsplatsen
  • Så ökar du din personliga styrka i mötet med besvärliga personer
  • Lär dig hantera frustration, rivalitet och missförstånd på arbetet
  • Kommunicera och använd kroppsspråket på rätt sätt

Att klara att samarbeta med sina kollegor är en förutsättning för trivsel och inte minst för goda resultat. Detta är ofta en utmaning då en rad olika personlighetstyper måste samsas på en arbetsplats. Friktioner mellan arbetskollegor skapar misstrivsel och leder till ineffektivitet.

Till trots för att kursen namn kanske kanske pekar mot det motsatta, är uppfattningen om vilka som är «de besvärliga personerna» många gånger en subjektiv bedömning. Under den här kursdagen får du lära dig att identifiera olika personlighetstyper och hur du bör gå fram i din relation med dessa. 

Du får praktiska verktyg för hur du kan hanterar ilska och frustration hos andra – och hos dig själv. Du får fördjupad kunskap om hur du kan hantera besvärliga personer och lära dig att sätta gränser och få större insikt i hur du själv reagerar i olika situationer.

Med större kunskap om olika människotyper och hur de uppträder kommer du stå starkare rustad inför att möta de utmaningar som kan uppstå i möten mellan  människor. Lär dig tackla svåra personer och situationer. Förbättra samspelet på jobbet och få förståelse för varandras olika personligheter.

Kom själv och ta eller ta med dig kollegorna till en inspirerande och motiverande kursdag där ni tillsammans sätter standarden för er arbetsvardag. Ditt arbetslag är inte starkare än sin svagaste länk, se till att ni blir ett samansvetsat och produktivt team.

7 goda skäl att gå kursen:

  • Du får insikter i varför människor agerar och reagerar som de gör
  • Du lär dig hur du påverkar samspelet så att du enklare kan nå dina mål i arbetet
  • Du får verktyg för att hantera motstånd och konflikter utan att bli överkörd
  • Du ökar förståelsen för olika personlighetstyper och hur du bäst bemöter dem
  • Du lär dig olika kommunikationsstilar och hur du pratar rätt med olika personer
  • Du fyller på med nya impulser, tankar och inspiration
  • Väl tillbaka på jobbet får du bättre relationer med kollegor och kunder – du sparar tid och energi!

Det var mycket roligt att lyssna till dem och det märkets att det har jobbat länge med detta. Väldigt spännande att de tar upp exempel från sina egna ererfarenheter.

Anna Boström, Förbättringslerdare, Orica Sweden AB

En superbra dag med jättehärliga föreläsare!

Emma Pettersson, Distributionschef, Holistic Sverige
Badge

Ta med kollegorna!

Grupprabatt: Gå 5 betala för 4

Badge

Redo för steg 2?

 Så hanterar du besvärliga personer 2 är för dig som redan har kunskap i ämnet och som söker mer! Läs mer om kursen

Kursprogram

Kursprogram

  • Dag 1

    08:30

    Registrering, kaffe/te och morgonfralla från 08:30

    09:00

    Effektiv kommunikation med besvärliga personer

    - Om du inte vet varför, spelar hur ingen roll
    - Kroppsspråkets betydelse i mötet med besvärliga personer
    - Använd rätt sorts kommunikation i mötet med olika människotyper
    - Bli medveten om vilka signaler du bör vara uppmärksam på i din och andras kommunikation

    10:20

    Paus - kaffe & te

    10:40

    Hur du hanterar besvärliga personer och situationer - praktiska exempel

    - Enkla men effektiva metoder för att hantera olika sorters besvärliga personer
    - Hur verkligheten ser ut är en sak och hur vi tolkar den, en helt annan
    - Så skapar du konstruktiv konflikthantering
    - Olika personlighetstyper, vilka är deras baktankar och hur går de till angrepp?

    11:30

    Öka din personliga styrka i mötet med besvärliga personer

    - Hur du kan undvika att ta åt dig när någon behandlat dig illa

    - Sätt gränser för dig själv och andra
    - Vad händer med dig när du känner att du blivit angripen?
    - Så hanterar du din egen frustration och irritation
    - Så förhindrar du att hela dagen blir förstörd av att någon beter sig illa mot dig

    12:00

    Lunch

    13:00

    Lär dig hantera besvärliga personer

    - Vad är det som gör att en människa uppfattas som besvärlig - vad ligger bakom?
    - Hur uppkommer rivalitet, negativism, gnäll och bristande engagemang?
    - Vad är det som gör att situationer blir obehagliga och besvärliga?
    - Bli bättre på att tolka egna och andras behov samt upptäcka när behoven krockar

    14:20

    Eftermiddagsfika - kaffe & te

    14:40

    Så förhindrar du eskalerande interna problem, missnöje och negativism

    - Vilken roll spelar du själv i olika situationer och hur kan du bli en effektivare lagspelare?
    - Hur ledare och medarbetare kan göra för att skapa en bättre samarbetskultur
    - Feedbackhjulet - en modell för rak och klar feedback

    15:15

    Ska man satsa på att förändra sig själv eller andra?

    - Strategier och praktiska tips för att hantera vanliga besvärliga beteenden i din vardag
    - Hur kan din och andras konflikthanteringsstilar leda till besvärlighet?
    - Hur genomför jag svåra samtal?
    - Hur kan jag bidra till att skapa effektivare möten och sammanträden?
    - Hur skapar jag gemensamma spelregler på arbetsplatsen?

    16:00

    Kursdagen avslutas


  • Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt, utan blir ibland tillpassat genom dialog mellan deltagare och kursledare.
    Omslag for Så hanterar du besvärliga personer

    Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

    Broschyr för: Höst 2017

    Kurslokaler

    Kurslokaler

    Scandic Opalen

    • 14 nov

    Det centralt belägna hotellet Scandic Opalen ligger bara några kvarter från Göteborgs butiker och sevärdheter, exempelvis Liseberg.

    Adress

    Engelbrektsgatan 73, 402 23 Göteborg Sverige (Visa i Google Maps)

    Telefon: 031-751 53 22

    E-post: meeting.opalen@scandichotels.com

    Webbsida: Klicka här

    Kursledare

    Kursledare

    • Person
      Henrik Mattsson

      Henrik Mattsson har coachat och utbildat närmare 100 000 personer sedan 1999 och är idag en av Sveriges mest anlitade talare. Han är en erkänd föreläsare inom konflikthantering... Läs mer

    • Person
      Lennart Lindén

      Lennart Lindén är en av landets mest eftertraktade föreläsare på temat konflikthantering. Han berättar med glöd och drar direkta och träffsäkra paralleller till händelser och... Läs mer

    ´
    Vanliga frågor

    Vanliga frågor

    • Förmånligt hotellboende

      Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

    • När kommer fakturan?

      Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

    • Vad ingår i kursen?

      I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

      Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

    note

    Hege Johannessen

    Projektledare

    Har du frågor?

    Kontakta projektledaren: E-post hj@confex.no eller telefon 08-28 43 99

    Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

    För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

    Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.