Att assistera och stötta chefen

Kursen för dig som är ett administrativt stöd till chefen. Utveckla dina färdigheter inom kommunikation, samarbete och retorik.

“Det var en av de bästa kurser jag varit på, och det avser både kursinnehåll samt hela upplägget.”

Ewa Rising, Luleå Tekniska Universitet

 

Bli en mer produktiv och resultatskapande medarbetare som alltid ligger steget före

Om kursen:
  • Så kan du underlätta för chefen och bli en ännu viktigare resurs
  • Att omvandla frustration till kreativitet – så går du till handling efter ett svårt samtal med chefen
  • Förebyggande konflikthantering – bli ett proffs på konstruktiv kommunikation med chefer och kollegor
  • Så prioriterar du dina arbetsuppgifter utifrån verksamhetens bästa

Chefen behöver dig — lev upp till förväntningarna utan att slå knut på dig själv.

Den här kursen är för dig som arbetar tätt ihop med din chef och vill kunna ge chefen det stöd som han/ hon behöver, samtidigt som du själv behåller motivationen och arbetsglädjen uppe.

Det är lätt hänt att man som medarbetare tar på sig för mycket ansvar, för att alla ska bli nöjda. Blir resultatet bra belönas man med ännu mer arbete, och om resultatet är otillfredsställande riskerar man att bli kritiserad. Det kan vara svårt att hitta en bra balans.

Att arbeta sida vid sida med en delegerande chef, är en roll som många känner igen sig i. En bra arbetsdag är ofta ett resultat av en bra dialog med chefen.

Sämre arbetsdagar beror ofta på frustration som bottnar i missförstånd kring varandras arbetsuppgifter/arbetsbörda. På den här kursen får du tillgång till alla de verktyg som krävs för att du ska kunna nå din fulla potential i samarbetet med din chef.

Detta och mycket mer kommer du att lära dig på kursen:

  • Vad innebär det att vara chef och hur kan du ge det understöd som chefen behöver?
  • Konsten att leda sig själv i det dagliga arbetet utan att slå knut på sig själv
  • Så sätter du gränser och ökar din tydlighet mot omgivningen
  • Hur du bäst kan bemöta varje personlighet i vardagen

En av de bästa kurser jag deltagit i. Teori blandat med praktiska uppgifter och en kursledare som utstrålade positivitet och pratade så vi förstod.

Agneta Cedervall , Teamledare, Västerås Stad, Konsult og service

Precis vad jag behövde vid rätt tillfälle. Kursen var upplyftande, ögonöppnande, stärkande...Ja, jag skulle kunna skriva en uppsats om hur mycket den betydde. 5 poäng av 5 möjliga.

Marie-Louise Palmblad , Projketekonom, Luleå Tekniska Universitet
Kursprogram

Kursprogram

  • Dag 1

    08:30

    Registrering - Kaffe, te och smörgås från 08:30

    09:00

    Arbetet med att förebygga konflikter

    - Undvik att falla i gnällfällan och bli ett proffs på konstruktiv kommunikation
    - Konsten att sålla bort det oviktiga - vad är skvaller och vad är relevant?
    - Så skiljer du på fakta och egna tolkningar

    10:20

    Förmiddagskaffe

    10:40

    Konsten att agera chefsstöd

    - Förändringsbenägenhet - hur flexibel är du?
    - Konsten att förhålla sig till auktoriteter
    - Att se motpartens behov utan att lägga över egna värderingar på andra
    - Vad innebär det att vara chef och hur kan du ge det understöd som chefen behöver
    - Vad ligger egentligen till grund för våra beslut?
    - Att bibehålla relevans i diskussioner och frågeställningar
    - Så prioriterar dina arbetsuppgifter utifrån verksamhetens bästa

    12:00

    Lunch

    13:00

    Vad kännetecknar en bra ledare?

    - Vad är de gemensamma nämnarna för chefer som är populära bland medarbetare?
    - Chefens vanligaste missar när det gäller målsättningsarbetet och hur du kan underlätta
    - Konsten att leda sig själv i det dagliga arbetet

    14:20

    Paus - eftermiddagsfika

    14:40

    Bemästra din kommunikation med chefer och kollegor

    - Vikten av ett positivt avslut i dialogen
    - Olika personlighetstyper - olika kommunikationsstilar
    - Så känner du igen de olika chefsstilarna
    - Hur du bäst kan bemöta varje ledarstil i vardagen
    - Reta upp dig eller njut av våra olikheter!

    16:00

    Första dagen avslutas

  • Dag 2

    08:30

    Samling - kaffe, te och smörgås från 08:30

    09:00

    Backspegel

    - Vad var viktigt och intressant för dig? Reflektioner och frågor från gårdagen

    10:20

    Förmiddagskaffe

    10:40

    Retorik - formulera dig smart och undvik press och stress

    - Minimera missförstånd i din kommunikation med kollegor och chefer
    - Enkla retoriska verktyg som du har nytta av i ditt arbete
    - Bevisa värdet med genomtänkt argumentation
    - Lär dig att sätta gränser och öka din tydlighet mot omgivningen

    12:00

    Lunch

    13:00

    Effektiv presentationsteknik

    - Sju grundläggande nycklar när du ska presentera och sprida information
    - Det senaste kring studier om PowerPoint
    - Fyra nycklar som direkt förbättrar dina presentationer
    - PowerPoint make-over - små förändringar, stora lyft

    14:20

    Eftermiddagsfika

    14:40

    Framgångsfaktorer i samarbetet med din chef - nå din fulla potential!

    - Praktiska framgångsfaktorer om du vill ligga steget före
    - Tre nycklar som ofrånkomligt skapar spännande resultat!
    - Skillnaden på goda idéer och äkta åtaganden
    - Ständig strävan till utveckling - konsten att ge sorterad feedback
    - Konsten att gå till handling efter ett svårt samtal med chefen
    - Denna utbildning i din vardag - handlingsplan, vad tar du med dig tillbaka till arbetet?

    16:00

    Kursen avslutas, utdelning av kursbevis


  • Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt, utan blir ibland tillpassat genom dialog mellan deltagare och kursledare.
    Omslag for Att assistera och stötta chefen Omslag for Att assistera och stötta chefen

    Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

    Broschyr för: Höst 2017 Vår 2018

    Kurslokaler

    Kurslokaler

    Scandic Talk

    • 25 - 26 okt

    Vägg i vägg med Stockholmsmässan i Älvsjö hittar du Scandic Talk, endast 10 minuter med bil eller pendeltåg från Stockholm Central.

    Adress

    Mässvägen 2, 125 80 Älvsjö (Visa i Google Maps)

    Telefon: 08-588 820 00

    E-post: talk@scandichotels.com

    Webbsida: Klicka här

    Scandic Alvik

    • 30 - 31 maj

    Scandic Alvik ligger endast 5 km från Stockholm City. Tunnelbana, tvärbana och buss finns runt hörnet. Tunnelbaneresan från Alvik till Stockholm Centralstation tar ca 12 minuter.

    Adress

    Gustavslundsvägen 153, 167 51 Bromma Sverige (Visa i Google Maps)

    Telefon: 08-517 661 00

    E-post: alvik@scandichotels.com

    Webbsida: Klicka här

    Kursledare

    Kursledare

    • Person
      Monica Jaxelius

      Monica Jaxelius är en otroligt uppskattad föreläsare och coach. Hon har tränat både individer och grupper i kommunikation, samarbete och effektivisering sedan 1995. Hon har en bakgrund som marknadsekonom med specialistkompetens inom personligt ledarskap och... Läs mer

    ´
    Vanliga frågor

    Vanliga frågor

    • Förmånligt hotellboende

      Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

    • När kommer fakturan?

      Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

    • Vad ingår i kursen?

      I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

      Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

    note

    Hanna Mårtensson

    Projektledare

    Har du frågor?

    Kontakta projektledaren: E-post hanna.martensson@confex.se eller telefon 08-28 43 99

    Anmäl dig

    25 - 26 okt Se fler datum

    Att assistera och stötta chefen

    Stockholm på Scandic Talk

    Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

    För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

    Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.