Ny som chef

Ledarskapskursen som snabbt tar dig in i rollen som chef. Lär dig tackla konflikter, prioritera och skapa välfungerande team som når sina mål.

Du får boken ”Våga chefa – när du måste ta ledningen” utan extra kostnad.

Om kursen:
  • Så växer du in i rollen som chef och blir trygg som ledare
  • Hur du lyckas med att leda tidigare kollegor – från att vara en i gänget till att vara chef
  • Så gör du för att skapa ett fungerande och motiverat team
  • Vad du bör veta för att klara konflikter och medarbetarsamtal

Vi vill att du ska lyckas i din nya roll som ledare!

Har du nyligen fått en ställning med utökat ansvar? Det är ingen tillfällighet. Din arbetsgivare bedömer att just du är rätt person för att ta ansvar för verksamhetens och medarbetarnas utveckling.

Det är dock mycket som förändras med ledarrollen. Innehållet i ditt arbete såklart, du ställs inför större utmaningar, högre krav och nya problemställningar. I tillägg förändras din relation till medarbetarna. Som chef måste du hitta en balans mellan bra resultat och goda relationer, detta är en stor utmaning.

Den här kursen riktar sig till dig som ska bli eller nyligen blivit chef. Under två intensiva dagar kommer du att lära dig vad som krävs för att få den bästa tänkbara start och lyckas i din nya roll.

Vi har under åren utbildat hundratals nyblivna chefer över hela Sverige. De ger kursen ett högt betyg.

Du kommer att stärkas inom följande områden:

  • Bli trygg i din nya roll som ledare. Du lär dig det du behöver veta för att snabbt komma in i ledarrollen. Dessutom lär du dig att leda utifrån vem du är som person och hur du skapar tillit, respekt och engagemang hos dina medarbetare.
  • Lär dig tackla kommande utmaningar. Chefens svåra roll innebär tryck från ledning såväl som medarbetare. Här får du svaren på hur du ska klara utmaningarna och leva upp till de förväntningar och krav som ställs på dig.
  • Förbered dig på de svåra samtalen. Lär dig hur du bör gå till väga när du behöver ta upp något känsligt med någon av dina medarbetare, vid t ex. tillsägelse, uppsägning, omplacering eller samarbetsproblem.
  • Kommunikation och motivation. Lär dig hur du kan undvika missförstånd och skapa ökad trivsel genom ditt sätt att kommunicera. Och hur du genom ett coachande förhållningssätt kan öka både motivationen och prestationen hos dina medarbetare.

Att bli chef innebär en rad förändringar. Du ställs inför större utmaningar, högre krav och nya problemställningar. Den här kursen ser till att du snabbt kommer in i rollen som chef och ledare och gör startfasen i din nya karriär lättare.

Helt fantastisk! Inspirerande, rak och tydlig. Föreläsaren gav bra och tänkvärda exempel och hade en förmåga att få med sig alla kursdeltagare och få igång en dialog. Högsta betyg!

Clara Winblad, Kommunikationsansvarig, Fastighetsägarna Syd AB
Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 /

Badge

Påverka kursens innehåll och fokus

Inför kursen får du svara på några korta frågor i vår förstudie. Här tar vi reda på just dina behov. På så sätt kan du påverka kursens innehåll och fokus.

En mycket bra kurs som resulterade i att man gick hem med många bra verktyg. Kursledaren och upplägget får högsta betyg!

Anna Nordqvist, Bitr. rektor, Yrkeshögskolan i Eslöv
Kursprogram

Kursprogram

  • Dag 1

    08:30

    Registrering, kaffe/te och morgonfralla från 08:30

    09:00

    Ny som chef - vad förväntas av dig?

    - Vad förväntas av dig som ledare?
    - Så hanterar du ansvaret och befogenheterna
    - Hur du ska förhålla dig till ledningens direktiv - även de du inte gillar
    - Dina underordnades förväntningar på dig
    - Att ta över efter en annan chef och sätta din prägel på avdelningen

    10:20

    Fikapaus

    10:40

    Att leda tidigare kolleger - från kompis till chef

    - Att gå från att vara kompis till att vara chef
    - Hur önskar du att framstå? Att vara medveten om hur du vill bli uppfattad
    - Att visa nödvändig auktoritet utan att stöta dig med tidigare kompisar
    - Att tackla ensamheten; från att vara den de snackar med, till den de snackar om

    11:20

    Så blir du trygg i rollen som ledare

    - Gör klart vad arbetet som chef innebär
    - Kan du vara omtyckt av alla som chef?
    - Vad har du för ledarstil och hur ska du utnyttja den?
    - En bra ledare ska vara en god förebild - så får du respekt och tillit

    12:00

    Lunch

    13:00

    Så går du från att vara expert till att vara chef

    - Så släpper du taget om "dina" områden
    - Detta krävs för att förmedla din expertis genom andra
    - Acceptera att andra går om dig i kunskap på dina expertområden

    Lär dig delegera - bli effektivare som chef
    - Våga släppa taget och låt dina medarbetare visa vad de verkligen kan
    - Så delegerar du så att medarbetarna tar ansvar och löser uppgifterna och ger dig mer tid till ledarskapet
    - Hur mycket kan och bör du delegera?
    - Undgå att styra i detalj - låt din medarbetare ta ansvar

    14:00

    Ta kontroll över tidstjuvarna

    - Öka effektiviteten - jobba smartare, inte mer
    - Så planlägger du din tid för ett bra liv både jobbmässigt och privat
    - När personalarbetet tar 80 % av tiden, hur får du gjort resten av arbetet?

    14:20

    Eftermiddagsfika

    14:40

    Att arbeta med visioner och målsättningar

    - Vart vill ni och hur ska ni komma dit?
    - Så sätter du målsättningar för gruppen
    - Så sätter du klara målsättningar för varje individ

    16:00

    Tack för idag!

  • Dag 2

    08:30

    Kaffe, te och fralla från 08:30

    09:00

    Anpassa din ledarstil efter din personlighet

    - Lär känna dig själv och din ledarstil
    - Anpassa ditt ledarskap efter dina egna förutsättningar
    - Utveckla din potential som chef genom ökad självkännedom

    10:20

    Fikapaus

    10:40

    Ledarens roll och påverkan vid konflikter

    - Vilken din roll bör vara som chef i en konflikt
    - Hur du gör för att ta tag i ett problem på arbetsplatsen
    - Så blir du av med konflikträdslan och vågar ta tag i problemen
    - Hur du hanterar en anställd som sätter sig på tvären och förstör för gruppen
    - Olika konflikter kräver olika lösningar
    - Hur ledare och medarbetare kan bidra till att få en bättre samarbetskultur

    12:00

    Lunch

    13:00

    Utvecklande medarbetarsamtal

    - Så genomför du ett bra medarbetarsamtal
    - Hur ofta bör du ha den här typen av samtal?
    - Uppföljning från förra medarbetarsamtalet
    - Vikten av att ge medarbetaren tid till att klargöra hur han/ hon upplever arbetssituationen
    - Utväxling av förväntningar till varandra
    - Så hanterar du och tar upp känsliga ämnen på ett bra sätt
    - Vilka ämnen ska du/ ska du inte ta upp?
    - Hur du bör förbereda dig inför situationer som kan bli känsliga och besvärliga
    - Tumregler vid besvärliga samtal

    14:20

    Eftermiddagsfika

    14:40

    Coacha dina medarbetare till framgång

    - Coachning - att få medarbetarna att hitta sin inre drivkraft
    - Vad det är som får oss att prestera maximalt
    - Lär dig kommunicera på rätt sätt med personalen
    - Så kan du höja prestationsnivån hos andra genom att vara medveten om vad du säger

    15:20

    Att få en grupp att fungera tillsammans

    - Hur du bygger upp ett fungerande team
    - Vad som ska ligga tillrätta för att samarbetet ska fungera
    - Så kan du bidra till att forma gruppen till en framgångsrik enhet
    - Så skapar du ett arbetsklimat präglat av öppenhet och god kommunikation
    - Gruppsykologi - vilka stadier går en grupp igenom?

    16:00

    Kursen avslutas


  • Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt, utan blir ibland tillpassat genom dialog mellan deltagare och kursledare.
    Omslag for Ny som chef

    Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

    Broschyr för: Höst 2017

    Kurslokaler

    Kurslokaler

    Scandic S:t Jörgen

    • 7 - 8 nov

    Scandic St. Jörgen ligger vid Gustav Adolfs torg. Du bor mitt i stadskärnan men också bara en kort promenad till många av stadens sevärdheter. Unna dig något läskande att dricka och luta dig tillbaka en stund i vår bekväma lobby. I källaren på hotellet finns ett stort parkeringshus.

    Adress

    Stora Nygatan 35, 203 12 Malmö Sverige (Visa i Google Maps)

    Telefon: 040-693 46 00

    E-post: stjorgen@scandichotels.com

    Webbsida: Klicka här

    Kursledare

    Kursledare

    • Person
      Sofia Norberg

      Sofia Norberg är utbildad civilingenjör med en gedigen erfarenhet som ledare i IT- och finansbranschen bakom sig. Hon är även medförfattare till boken "Våga chefa!". I dag undervisar Sofia i ledarskap och konflikthantering och har förmågan att göra sitt budskap... Läs mer

    ´
    Vanliga frågor

    Vanliga frågor

    • Förmånligt hotellboende

      Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

    • När kommer fakturan?

      Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

    • Vad ingår i kursen?

      I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

      Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

    note

    Hege Johannessen

    Projektledare

    Har du frågor?

    Kontakta projektledaren: E-post hj@confex.no eller telefon 08-28 43 99

    Anmäl dig

    7 - 8 nov

    Ny som chef

    Malmö på Scandic S:t Jörgen

    Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

    För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

    Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.