Konflikthantering för ledare

Möt Arbetsmiljöverkets krav. Så hanterar och förebygger du som ledare konflikter på arbetsplatsen.

Emilia Nordström är en av de bästa föreläsarna jag har träffat hittills
Lars-Göran Olsson 
Produktionschef, Dala-Profil AB

Få ditt ledarskap dokumenterat och stå starkare på arbetsplatsen och på marknaden

Om kursen:
  • Så hanterar du olika typer av konflikter genom funktionella metoder och verktyg.
  • Förstå grunderna i beteendepsykologi – lär dig förstå hur dina beteenden påverkar andras
  • Så förebygger du konflikter på din arbetsplats
  • Lär dig tillämpa funktionell samtalsmetodik vid konfliktsituationer

En av de mest aktuella kurserna för dig som är chef eller ledare.

Har du tagit del av Arbetsmiljöverkets nya föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö? Föreskriften säger bland annat: Från och med mars 2016 behöver alla chefer/ledare ha kompetens för att kunna hantera och förebygga konflikter. Föreskriften förordar utbildningar för chefer, arbetsledare personalansvariga etc. för att bättre kunna hantera stress, kränkningar och obehag på sin arbetsplats. 

Men att utveckla ett konflikthanterade ledarskap handlar inte enbart om att sätta sig in i nya föreskrifter, det är viktigt att du lär dig konflikthantering i praktiken. Det som gör konflikter på arbetsplatsen till obehagliga är bristen på kunskap. Som chef eller ledare har du här en avgörande roll och det är ditt ansvar att besitta de kunskaper som krävs för effektiv konflikthantering.

En av grundstenarna i konflikthantering är att bli medveten om egna och andras beteendemönster. Genom att använda beteendepsykologi kommer du kunna förstå och analysera en konflikt samt kunna formulera verksamma hanteringsstrategier.

Kursen går bland annat igenom: 

  • Så förstår och identifierar du olika typer av konflikter
  • Att hantera konflikter – funktionella metoder och verktyg
  • Samtalsmetodik – en av grundstenarna i konflikthantering ändring
  • Få insikt i och kunskap om beteendepsykologi
  • Konflikträdsla – så hanterar du den
  • Få kunskap om de vanligaste misstagen vid konflikthantering
  • Hur påverkar konflikter den psykosociala arbetsmiljön?
  • Så bemöter du starka känslor hos dig själv och hos andra

Begränsat antal kursplatser, för att du ska få maximalt utbyte. Välkommen!

Goodie

Låt dig inspireras och ladda ner vår gratis eBok Bli bättre på att prata med dig själv och andra!

Kursprogram

Kursprogram

  • Dag 1

    08:30

    Registering och frukost

    09:00

    Konfliktförståelse - vad är en konflikt

    - Vad kännetecknar en konflikt
    - Varför uppstår konflikter
    - Hur påverkar konflikter den psykosociala arbetsmiljön
    - Få kunskap om olika teorier och modeller för konflikter

    10:20

    Förmiddagsfika

    12:00

    Lunch

    13:00

    Så förebygger du att konflikter uppstår

    - Vilka är de största risksituationerna?
    - Vad kan vi göra för att minska risken för konflikter i arbetsgrupper?
    - Vilka är de vanligaste misstagen du som chef/ledare kan göra?

    14:20

    Eftermiddagsfika

    14:40

    Konflikthantering utifrån beteendepsykologi

    - Vad är beteendepsykologi
    - Bli medveten om eget och andras beteendemönster
    - Så ökar du beteenden som är bra och minskar de som inte är det

    16:00

    Kursdagen avslutas

  • Dag 2

    08:30

    Samling och frukost

    09:00

    Effektiv samtalsmetodik vid konflikter - hur når du fram?

    - Effektiv kommunikation vid konflikter
    - Träning och verktyg för kommunikation och kroppsspråk

    10:20

    Förmiddagsfika

    10:40

    Att hantera konflikter - funktionella metoder och verktyg

    - Hur går man till väga - lär dig välja rätt förhållningsätt
    - Olika konflikter kräver olika metoder
    - Bli medveten om dina egna beteenden vid konflikter och hur de påverkar processen.

    11:30

    Svåra samtal och missnöjda medarbetare

    - Praktisk träning på olika situationer som kan uppstå
    - Så förbereder du dig till svåra och obehagliga samtal.
    - Så säger du ifrån och sätter gränser - att ge negativ och korrigerande feedback
    - Så bemöter du en missnöjd medarbetare - få tekniker som krävs
    - Så bemöter du starka känslor hos dig själv och hos andra
    - Konflikträdsla - så hanterar du den

    12:00

    Lunch

    13:00

    Forts..Svåra samtal och missnöjda medarbetare

    - Praktisk träning på olika situationer som kan uppstå
    - Så förbereder du dig till svåra och obehagliga samtal.
    - Så säger du ifrån och sätter gränser - att ge negativ och korrigerande feedback
    - Så bemöter du en missnöjd medarbetare - få tekniker som krävs
    - Så bemöter du starka känslor hos dig själv och hos andra
    - Konflikträdsla - så hanterar du den

    14:20

    Eftermiddagsfika

    14:40

    Att skapa resultat från utbildningen - så gör du praktiskt

    - Personlig handlingsplan - vad tar du med dig vidare
    - Vilka områden behöver du jobba med och förbättra

    16:00

    Kursen avslutas


  • Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt, utan blir ibland tillpassat genom dialog mellan deltagare och kursledare.

    Väldigt påläst. Lyhörd. Gav väldigt bra svar, svar som man förstod. Man lyssnar när kursledaren pratar. Jag har bara positivt att säga om kursledaren..

    Mikaela Falenius, Sous-chef, GöteborgsOperan

    Fantastiskt bra utbildning som gav mig och min ledningsgrupp nya verktyg för att hantera konflikter, proaktivt och i realtid.

    Mats Andresen, Samhällsbyggnadschef, Hylte kommun
    Omslag for Konflikthantering för ledare Omslag for Konflikthantering för ledare

    Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

    Broschyr för: Höst 2018 Vår 2019

    Kurslokaler

    Kurslokaler

    Scandic Klara

    • 20 - 21 nov.

    Bo i en lugn vrå mitt i kommersen och möts i en välkomnande atmosfär. Unna dig lite egen tid och smit in i bastun efter ett pass i gymmet eller slå dig ner i restaurangen för en bit mat. Du bor på en lugn gata mitt i kommersen parallellt med shoppingstråket Drottninggatan. Härifrån når du lätt till allt vad Stockholm erbjuder. Hoppa på närmaste buss eller tunnelbana och ge dig ut på äventyr i storstaden. Känner du för lite lugnare aktivitet kan du vila ögonen på en film på biografen runt knuten eller titta förbi Centralbadet, en liten oas mitt i all ruljans.

    Adress

    Slöjdgatan 7 11157 Stockholm Sverige (Visa i Google Maps)

    Telefon: 087237200

    E-post: meeting.klara@scandichotels.com

    Webbsida: Klicka här

    Scandic Talk

    • 9 - 10 apr.
    • 21 - 22 maj

    Vägg i vägg med Stockholmsmässan i Älvsjö hittar du Scandic Talk, endast 10 minuter med bil eller pendeltåg från Stockholm Central.

    Adress

    Mässvägen 2, 125 80 Älvsjö (Visa i Google Maps)

    Telefon: 08-588 820 00

    E-post: talk@scandichotels.com

    Webbsida: Klicka här

    Kursledare

    Kursledare

    • Person
      Emilia Hellberg

      Emilia Hellberg är legitimerad psykolog med KBT-inriktning. Hon är utbildad vid Karolinska Institutet i Stockholm och arbetar på PBM som har ett brett utbud av tjänster och behandlingar inom beteendepsykologi och konflikthantering för chefer, ledare och... Läs mer

    ´
    Vanliga frågor

    Vanliga frågor

    • Förmånligt hotellboende

      Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

    • När kommer fakturan?

      Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

    • Vad ingår i kursen?

      I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

      Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

    note

    Hanna Mårtensson

    Projektledare

    Har du frågor?

    Kontakta projektledaren: E-post hanna.martensson@confex.se eller telefon 08-28 43 99

    Anmäl dig

    20 - 21 nov. Se fler datum

    Konflikthantering för ledare

    Stockholm på Scandic Klara

    Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

    För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

    Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.