Excel för administratörer

Excelkursen som kommer att göra dig med en administrativ roll till en mästare på effektivitet och struktur. Din arbetsdag blir både enklare och roligare.

Tala & engagera

Pedagogiskt upplägg anpassat efter dina behov som administratör. Gratis support i två år.

Bilde
COVID - 19: DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

COVID - 19: DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

Confex följer Folkhälsomyndighetes riktlinjer avseende covid-19 och tar vårt samhällsansvar.

Datum för höstens kurstillfällen ligger tillgängliga för anmälan. Här kan du läsa om hur vi arbetar för att säkra att du får en trygg kursupplevelse.

Om kursen

Lär dig de smartaste funktionerna i Excel - spara mängder av dyrbar tid

Kursen är specialanpassad för dig som arbetar i en administrativ roll. Du arbetar redan i Excel men känner att du är redo att ta dina kunskaper till en högre nivå och lära dig alla de smartaste funktionerna och finesserna.
 
För att du ska ta till dig kursen på bästa möjliga sätt väver din kursledare, Lisa Wik Alaküla in teori med praktiska övningsuppgifter. Detta så att du ska kunna använda Excel på ett mer strategiskt och smart sätt i ditt vidare arbete. Du lär dig att effektivisera båda dina och andras uppgifter genom att upparbeta professionella uppställningar, listor och tidsplaner. Du får också med dig många användbara tips och kortkommandon.
 
Efter avslutad kurs kommer du att känna dig som en mästare på effektivitet och struktur. Du kommer garanterat att få en både enklare och roligare arbetsvardag.

Målgrupp
Du arbetar idag som administratör eller koordinator, i privat eller i offentlig sektor

Förkunskaper
Grundläggande Excel/självlärd eller liknande.

Andra intressanta kurser?

Kunskapsmål

  • Göra enkla och användbara funktioner i kalkylbladet för att hantera många listor
  • Förstå grunderna i Pivottabeller
  • Skapa ett professionellt utseende av kalkylbladet med bra formatering
  • Ha förståelse för grafik och ritverktyg för professionella rapporter och presentationer
  • Kombinera Excel med andra program
     

Varför ska jag välja denna kurs?

  • Praktisk ”Hands-on kurs”
  • Skräddarsydd för din yrkesroll
  • Kursen väver in teori med värdefulla praktiska övningar och många konkreta, tidsbesparande tips med exempel tagna ur din verklighet som administratör
  • 2 års support (via e-post) efter kursen, med kursledaren
Badge

Du behöver ta med egen dator

OBS! På den här kursen behöver du ha med egen PC (MAC fungerar tyvärr inte). Kursledaren använder en svensk Microsoft Office 365 Pro Plus version. För att kunna delta så bör du ha motsvarande Office 365 version eller Office 2016/ 2019 installerat på din dator. Om du undrar vilken version du har installerad så hittar du den informationen inne i programmet under Arkiv -> Konto -> Produktinformation. Där ser du både produktnamn och versionsnumret. Du kommer få en länk till dokumentationen så att du kan installera filerna innan kursen. Länken kommer i ett mail cirka 5 dagar innan kursstart.

 

Vid minsta tvekan från din sida så ber vi dig att höra av dig till oss!

Kursprogram

Kursprogram

HÅLLTIDER FÖR DAG 1
 

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

INNEHÅLL
 
 
EXCEL FÖR ORDNING OCH REDA
  • Lär dig att skapa tabeller, listor och matriser för olika projekt och uppgifter
  • Så planerar du och bygger modeller
  • Få kunskaper om hur tabeller fungerar
  • Så används verktyg som filtrering och sortering för att få kontroll
  • Få användbara lookup-funktioner - slå upp i en tabell för att hämta namn, adresser, telefonnummer etc.
     

ENKLA OCH ANVÄNDBARA FUNKTIONER I KALKYLBLADET FÖR ATT HANTERA MÅNGA LISTOR

  • Lär dig användbara funktioner för olika uppställningar - listhantering , sammanfoga celler, uträkningar, konsolidera data från externa källor
  • Så importerar du tabeller från internet
  • Lär dig olika metoder för statistik och procentsatser
     

AGGREGERA DATA -PIVOTTABELLER

  • Så slår du samman tabeller
  • Få tips om hur du aggregerar data - till exempel i månadsrapporten
  • Summering och delsummering - så gör du
     

FÖRDELA MODELLER ÖVER FLERA SIDOR

  • Hur man skapar modeller med olika tidsperioder på varje ark
  • Så arbetar du med flera kalkylblad i arbetsboken
  • Summering och ackumulering på ett separat blad
     

SKAPA ETT PROFESSIONELLT UTSEENDE AV KALKYLBLADET MED BRA FORMATERING

  • Principer - vad är bra design
  • Hur man använder formatering för att skilja mellan olika typer av information
  • Vad är skillnaden mellan text och numerisk formatering
HÅLLTIDER FÖR DAG 2
 

08.30 Samling och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

INNEHÅLL
 

ANVÄND GRAFIK OCH RITVERKTYG FÖR ATT SKAPA PROFESSIONELLA RAPPORTER OCH PRESENTATIONER

  • Så framhäver du information med hjälp av grafik
  • Skapa diagram för möten och presentationer - frånvarolistor, projektöversikt, uppgiftsfördelning, försäljningsrapporter
  • Ritverktyget i Excel - så används det på ett effektivt sätt
     

ARBETA ENKELT OCH PROFESSIONELLT GENOM ATT KOMBINERA EXCEL MED ANDRA PROGRAM

  • Lär dig vilket program som passar till olika jobb
  • När ska du använda tabeller i Excel i stället för Word eller motsatt
  • Hur hör de olika programmen i Office ihop - Word, Excel, PowerPoint
  • Så använder du diagram och siffror från Excel i presentationer i PowerPoint
  • Lär dig använda information från Excel för presentation i Word
     

SÅ HJÄLPER DU ANDRA ATT ANVÄNDA DIN MODELL KORREKT

  • Se till att ingen skriver där de inte ska - skydda kalkylbladet
  • Hur lägger jag till kommentarer och förklaringar till användarna
     

NÄR DU TAR ÖVER KALKYLMODELLER FRÅN ANDRA - SÅ GÖR DU

  • Få en överblick över informationen
  • Hur kan man kontrollera om det är formler i cellerna och hur saker och ting hänger samman
  • Städa upp dålig eller ofullständig design och få det översiktligt och lättanvänt
     

BLI MER SJÄLVSTÄNDIG - VAD TAR DU MED DIG VIDARE

  • Excels hjälpfunktion och användbara källor på Internet - så finner du egna tips
  • Personlig handlingsplan - vad tar du med dig vidare

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.

Mycket bra! Lagom stor grupp då man kunde fråga och följa med på ett bra sätt. Kursledaren var mycket bra, pedagogisk, tydlig och hjälpsam.

Katarina Lindell Karlsson, Administratör, Serviceavdelning Stadsarkivet
Badge

Excel - skräddarsydda kurser för din yrkesroll, klassrum och online

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Alltid 100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Kurs hos er?

Kurs hos er?

Vi finner den bästa företagslösningen!

 
Standardupplägg eller företagsanpassat?

Vid sidan av vår öppna kurs kan vi självklart erbjuda den på plats hos er istället. Det blir kostnadseffektivt om ni är en grupp, ett minskat reseavtryck och mer verksamhetsnära diskussioner då era medarbetare får ta del av samma kunskap. Vi erbjuder två olika företagslösningar för er; Standard eller Företagsanpassad. 

Läs mer om de olika alternativen

Ni är också välkomna att kontakta mig direkt så berättar jag mer!

Malin Magnusson
Affärsområdesansvarig
E-post: 
Telefon: 031-10 56 67
 

Badge

Finn inspiration i vårt bibliotek!

Vi har ett stort urval med e-böcker till dig. Ladda ner en bok redan idag!

Besök biblioteket >>

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Lisa Wik

    Lisa Wik Alaküla har lång erfarenhet som utbildare och pedagog inom IT området. I grunden är hon utbildad programmerare/systemerare och efter nästan 10 års arbetslivserfarenhet startade hon sitt egna konsultbolag för data och IT utbildningar. Hennes breda... Läs mer

´
Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic Talk

  • 9 - 10 dec.

Vägg i vägg med Stockholmsmässan i Älvsjö hittar du Scandic Talk, endast 10 minuter med bil eller pendeltåg från Stockholm Central.

Adress

Mässvägen 2, 125 80 Älvsjö (Visa i Google Maps)

Telefon: 08-588 820 00

E-post: talk@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    Behöver du boka hotell? 

    Behöver du boka övernattning så rekommenderar vi att du bokar ett rum via vår samarbetspartner, så får du som deltagare ett förmånligare pris.

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

    Läs mer om våra köpvillkor här

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Malin Pilblad

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post mp@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.