OneNote och Outlook - så organiserar du smartare

Lär dig hur du undviker tidskrävande hantering av anteckningar och arbetsuppgifter - lägg istället ditt fokus på viktig information och noteringar.

Bli en organisatör i världsklass med hjälp av din digitala anteckningsbok!

Bilde
COVID - 19: DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

COVID - 19: DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

Confex följer Folkhälsomyndighetes riktlinjer avseende covid-19 och tar vårt samhällsansvar.

Datum för höstens kurstillfällen ligger tillgängliga för anmälan. Här kan du läsa om hur vi arbetar för att säkra att du får en trygg kursupplevelse.

OM KURSEN

Underlätta arbetet!

Tycker du det är svårt att hålla reda på alla uppgifter som ska göras under en arbetsdag? Håll dig organiserad och få koll på alla dina dokument med hjälp av de två tidseffektiva arbetsprogrammen OneNote och Outlook. OneNote är en digital anteckningsbok som underlättar och effektiviserar både det enskilda arbetet och samarbetet med olika grupper. Outlook ser till att du kan hålla dig uppdaterad och produktiv genom smarta funktioner för e-posthantering och kalender. Integrationen mellan programmen gör det enkelt att dela anteckningar, att-göra-listor och information med andra parter. Du får en rad användbara tips som underlättar och effektiviserar ditt och dina kollegors arbete.

Låt OneNote hålla ordning åt dig

Med OneNote blir det enklare att hålla reda på viktig information, mötesanteckningar, och uppgifter som ska utföras, då allt är samlat på ett ställe. Lär dig de smarta och effektiva funktionerna i OneNote som gör att du bland annat kan organisera dina anteckningar, samla information och e-post, samarbeta och dela information med dina kollegor. Under dagen går kursledaren igenom det du behöver kunna för att direkt efter kursen börja använda dig av programmen.

Få stenkoll på grejerna och spara tid

Du lär dig hur du kan undvika att e-post och hanteringen av anteckningar stjäl fokus från andra arbetsuppgifter. Du kommer att känna att du har full översikt över din inkorg, dina noteringar och annan viktig information. Kursen riktar sig till dig som vill strukturera och organisera det administrativa arbetet. Du kommer att spara tid som tidigare gått åt till att få ordning på dokument, genom att strukturerat samla allting på ett och samma ställe!

Målgrupp
Kursen är för deltagare i både privat och i offentlig sektor, oavsett bransch eller titel

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs

Nästa steg för dig
Vill du bli ännu bättre på struktur och organisation? Gå Så skapar du bättre struktur i vardagen>>

Kunskapsmål

  • Hur du kategoriserar och prioriterar viktiga anteckningar
  • Planlägga och följa upp möten på ett smart sätt i din digitala mötesbok
  • Organisera dina anteckningar i en tydlig och digitalt samlad struktur
  • Hur du på ett enkelt sätt delar och samarbetar i anteckningar med andra
  • Samla information smidigt på ett och samma ställe
Badge

Du behöver ta med egen dator

OBS! På den här kursen behöver du ha med egen PC (MAC fungerar tyvärr inte). Kursledaren använder en svensk Microsoft Office 365 Pro Plus version. För att kunna delta så bör du ha motsvarande Office 365 version eller Office 2016/ 2019 installerat på din dator. Om du undrar vilken version du har installerad så hittar du den informationen inne i programmet under Arkiv -> Konto -> Produktinformation. Där ser du både produktnamn och versionsnumret.

Innan kursen måste du se till att ha extern åtkomst till programmen. Vilket innebär att du har tillgång till företagsnätet även utanför det egna kontoret. Åtkomst till det egna Outlook-kontot och OneNote krävs.

Vid minsta tvekan från din sida så ber vi dig att höra av dig till oss!

Kursprogram

Kursprogram

HÅLLTIDER FÖR KURSDAGEN
 

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

 
INNEHÅLL
 

Arbeta med anteckningsböcker

  • Skillnader mellan OneNote och OneNote 2016
  • Hur du skapar, ändrar och tar bort en anteckningsbok
  • Skapa en delad anteckningsbok eller dela en befintlig.
  • Synkronisera delade anteckningsböcker 
  • Hur du skapar avsnittsgrupper, avsnitt och sammanfogar avsnitt
  • Lär dig att hantera sidor och att skriva ut
     

Funktioner i OneNote

  • Lär dig formatera text, lägga till bilder och figurer samt klippa in skärmklipp
  • Hur du spelar in och spara ljudfiler eller videofilmer.
  • Hur fungerar länkar i OneNote? Hyperlänkar, länkar till filer och länkar till internet.
  • Lär dig hur du arbetar med länkade anteckningar
  • Använd OneNote tillsammans med Outlook, Skype for business etc.
     

Introduktion till Outlook - e-post och organisera

  • Introduktion till hur du skapar ny e-post med olika egenskaper
  • Kategorisera, sök och filtrera e-post 
  • Ordna meddelanden i mappar - hur du bör tänka
  • Smarta tips för signaturer
  • Skapa regler för att automatisera flödet
     

Uppgifter

  • Flagga meddelanden
  • Skapa en egen uppgift eller delegera uppgiften till någon annan
  • Håll koll på dina och andras uppgifter
  • Lär dig hur Outlook och OneNote hanterar uppgifter tillsammans
     

Kalender och kontakter

  • Tips som gör att du får översikt och kontroll över din tid
  • Så skapar du återkommande avtalade tider
  • Hur du snabbt kan schemalägga ett möte
  • Lär dig hur du skapar och svarar på mötesförfrågningar
  • Mötesanteckningar
  • Hur du lägger till kontakter och kontaktgrupper
  • Skicka en kontakt som visitkort eller Outlook-kontakt (vcf-fil)
     

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.
Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Alltid 100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Kurs hos er?

Kurs hos er?

Vi finner den bästa företagslösningen!

 
Standardupplägg eller företagsanpassat?

Vid sidan av vår öppna kurs kan vi självklart erbjuda den på plats hos er istället. Det blir kostnadseffektivt om ni är en grupp, ett minskat reseavtryck och mer verksamhetsnära diskussioner då era medarbetare får ta del av samma kunskap. Vi erbjuder två olika företagslösningar för er; Standard eller Företagsanpassad. 

Läs mer om de olika alternativen

Ni är också välkomna att kontakta mig direkt så berättar jag mer!

Malin Magnusson
Affärsområdesansvarig
E-post: 
Telefon: 031-10 56 67
 

Badge

Finn inspiration i vårt bibliotek!

Vi har ett stort urval med e-böcker till dig. Ladda ner en bok redan idag!

Besök biblioteket >>

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Lisa Wik

    Lisa Wik Alaküla har lång erfarenhet som utbildare och pedagog inom IT området. I grunden är hon utbildad programmerare/systemerare och efter nästan 10 års arbetslivserfarenhet startade hon sitt egna konsultbolag för data och IT utbildningar. Hennes breda... Läs mer

´
Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic Talk

  • 13 okt.
  • 17 nov.

Vägg i vägg med Stockholmsmässan i Älvsjö hittar du Scandic Talk, endast 10 minuter med bil eller pendeltåg från Stockholm Central.

Adress

Mässvägen 2, 125 80 Älvsjö (Visa i Google Maps)

Telefon: 08-588 820 00

E-post: talk@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    Behöver du boka hotell? 

    Behöver du boka övernattning så rekommenderar vi att du bokar ett rum via vår samarbetspartner, så får du som deltagare ett förmånligare pris.

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

    Läs mer om våra köpvillkor här

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Henric Nyström

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hn@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.