Härskar - och argumentationstekniker

Få verktygen du behöver för att hantera härskartekniker, skapa en sundare arbetsmiljö och en starkare laganda med dina kollegor

Hantera härskartekniker genom ett starkt retoriskt självförtroende

Bilde

Kursledaren Anna-Karin gjorde dagen till absolut en av de bästa föreläsningar som jag varit på. Otroligt engagerad och kunnig inom området.

Eva Sand, Bostadsförvaltare, Anders Bodin
Om kursen

Så får du bra kommunikation på jobbet
Härskarteknikerna är många och förekommer både på arbetsplatser samt i övriga livet. För att dåliga mönster och kulturer inte ska cementeras fast är det viktigt at motverka dem så snabbt som möjligt.

Kursen lär dig hur du lägger upp argument och strategier på ett retoriskt vinnande sätt – vare sig det gäller kontakt med din ledare, kollega, kund eller samarbetspartner. Du får praktiska verktyg och metoder för att vara så gott rustad som möjligt innan en situation uppstår. Det är bättre att vara förbered än efterklok.

Målgrupp
Kursen passar både för dig som har en arbetsledande befattning och för dig som ingår i en arbetsgrupp. 

Läringsmål - kursen går bland annat igenom:

  • Så hanterar och förebygger du härskartekniker
  • Få ett starkt kommunikativt självförtroende
  • Lär dig de viktigaste grunderna inom retorik och argumentation
  • Så kan du bidra till ett bättre och sundare arbetsklimat
  • Öka din personliga styrka i mötet med svåra situationer och personer

Delta på kursen och få verktygen du behöver för att skapa en sundare arbetsmiljö och en starkare laganda med dina kollegor. 

Fantastiskt! Stort engagemang av kursledaren som höll igång oss hela dagen, kunde fortsatt flera timmar till!!!

Anki Butt, Admininstrative assistant, Cummins Scania JV
Program

Program

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

 

Dag 1

Retorikens grundstenar

  • Lär dig de viktigaste grunderna inom retorik och argumentation
  • Retoriska hjälpmedel - så använder du dem
  • Utveckla argumentationsmodellen utifrån din egna situation

Kroppsspråket, rösten och hållningen - detta måste du hålla koll på

  • Vad ger du för signal med ditt kroppsspråk - både till dig och till andra?
  • Så utstrålar du engagemang, energi och entusiasm när du framför ditt budskap

Genomgång av de fem härskarteknikerna

  • Vad är bakgrunden och vilka kännetecken finns det?
  • Så bemöter och förebygger du härskarteknikerna
  • Egen reflektion - vilka härskartekniker har du själv varit del av/blivit utsatt för. Frivilligt om man vill dela till övriga gruppen, annars anonymt.

Så tacklar du svåra situationer och personer

  • Så ökar du din personliga styrka i mötet med svåra situationer och personer
  • Genomgång av motstrategier och bekräftelsetekniker
  • Så hanterar du frustration, rivalitet och missförstånd på arbetet

Uppsummering -diskussioner och övningar

  • Diskussioner i mindre grupper - utifrån egna exempel samt kursledarens
  • Konkret handlingsplan - vad kan du göra med kunskapen om härskartekniker
  • Så kan du bidra till ett sundare arbetsklimat på din arbetsplats
Badge

ISO-certifiering

Du som deltagare får ett kursintyg från ett ISO 9001-certifierat företag. 

Badge

100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Föredragshållare

Föredragshållare

  • Person
    Anna-Karin Johnson

    Anna-Karin Johnson är kommunikatör med bakgrund som journalist och studier inom sociologi och socialpsykologi. Emellanåt hörs hon på P4 Skaraborg, bland annat som domare i Vi i femman och i Nyhetspanelen. Anna-Karin är också teamcoach och processledare. I sina... Läs mer

´
Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic Alvik

  • 31 mars
  • 16 juni

Scandic Alvik ligger endast 5 km från Stockholm City. Tunnelbana, tvärbana och buss finns runt hörnet. Tunnelbaneresan från Alvik till Stockholm Centralstation tar ca 12 minuter.

Adress

Gustavslundsvägen 153, 167 51 Bromma Sverige (Visa i Google Maps)

Telefon: 08-517 661 00

E-post: alvik@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Företagsanpassad utbildning

Är ni flera i er organisation som har behov av samma utbildning? Vi kan komma till er.

Läs mer om vad vi har att erbjuda >>

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    Behöver du boka hotell? Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!
  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

    Läs mer om våra köpvillkor här

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Hanna Mårtensson

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hanna.martensson@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.