Retorik

Språk är makt – hur du framför ditt budskap är avgörande. Lär dig förmedla ditt budskap med trovärdig argumentation och ett personligt engagemang.

Tala & engagera

Kursen är under certifiering genom standarden DNV GL ST 0008, vilket garanterar dig som deltagare högsta kvalitet och relevans i alla led. Detta är en dokumenterad trygghetsstämpel både för dig själv och för din arbetsgivare.

Bilde line background Layer 1

Anmäl dig

9 - 10 dec. Se fler datum

Retorik

Stockholm på Scandic Alvik

Mycket bra, intressant kurs, med mycket duktig föreläsare! Kursledaren gav både positiv och negativ kritik på ett utmärkt sätt, allt för att vi skall bli bättre talare.

Charlotte Olsson, Programmerare, Securecom AB
Badge

Retoriska knep

5 snabba tips som gör dig till en bättre talare! 

Badge

Begränsad gruppstorlek

Max 14 deltagare per kurstillfälle.

Om kursen

Få ett större retoriskt självförtroende och våga stå inför publik.

Vad har Martin Luther King, Barack Obama och Greta Thunberg gemensamt? Samtliga var eller är retoriskt skickliga och fångar sin publik. Detta kommer inte självklart eller naturligt - bakom varje talare som har tyngd och auktoritet ligger träning och åter träning. Väldigt få lär sig retorik och kommunikation i skolan och i Sverige ligger vi i botten när man rankar muntlig framställningsförmåga. Detta bjuder på utmaningar i arbetslivet där kommunikation och retoriska metoder spelar en viktig roll och ses som en stor konkurrensfördel.

Nu har du möjligheten att lära dig retorikens konst i modern tappning från en av Sveriges främsta retoriker*. Kursen är skräddarsydd för dig som känner att din nervositet begränsar dig i arbetsvardagen. Vi hjälper dig att bemästra nervositeten och ger dig verktygen du behöver för att få med dig dina lyssnare redan från början, med hjälp av strukturerade och trovärdiga budskap. Budskapen ska beröra, väcka intresse, skapa tillit och förmedla känslor. Fokus ligger på kroppsspråk, röst och argumentationsteknik genom många praktiska inslag och personlig feedback. Detta så att du ska känna dig trygg och lyckas ännu bättre i din yrkesroll.

* Kursledare beroende på kursdatum hösten 2019:
- 9-10 december möter du Peter Nitschke (Snacka Snyggt)

Målgrupp
Kursen är öppen för alla, oavsett titel eller bransch. Inga förkunskaper krävs.

Unikt med kursen:

  • Certifiering - du får dokumenterad kompetens som garanterat håller dig uppdaterad, uppgraderad och attraktiv på arbetsmarknaden
  • Praktiska övningar - konkreta råd och tips hur du blir en bättre kommunikatör
  • Personlig feedback på din insats, både från kursledaren och från de övriga deltagarna

På kursen lär du dig bland annat (läringsmål):

  • Bli en trygg och personlig talare
  • Lär dig framgångsrik argumentation – utnyttja dina styrkor och få koll på dina svagheter
  • Kommunicera säljande och övertygande
  • Framför budskap med större självsäkerhet, fånga och behåll åhörarnas uppmärksamhet
  • Träna och praktisera på retorikens fem modeller och metoder
  • Använda förhandlingsmodeller

Mycket bra kurs, rekommenderar den till alla chefer och personer som behöver tal som verktyg att nå folk. Föreläsaren Barbro, 10 poäng av 10, samma med innehållet. Jag är väldigt nöjd!

Kaarina Ahola, Resultatenhetschef, Täby Kommun
Certifiering

Certifiering

Dokumenterad kompetens

Kompetens handlar om, när allt kommer omkring, trovärdighet – om att kompetens kan dokumenteras på ett neutralt och pålitligt sätt av en extern och objektiv kontrollmyndighet som inte har vare sig yrkesmässig eller ekonomiska band till kursleverantören. Ett kursbevis från Confex är därför mer värdefullt för både arbetsgivare och arbetstagare än de egenkomponerade kursbevis som du kan få från andra kursleverantörer. Vår ISO-certifiering i egenskap av företag och det faktum att våra kurser håller på att utvecklas i enlighet med kvalitetsstandarden DNVGL-ST-0008, säkerställer nämligen att du alltid får uppdaterad och relevant kunskap från våra professionella kursledare. Om du väljer en kurs från Confex, väljer du med andra ord en certifierad och dokumenterad kursleverantör som håller dig uppdaterad, relevant och konkurrenskraftig - idag och i morgon!

Gå in och läs mer om vad det innebär att kursen är certifierat och hur examen genomförs >>

Badge

ISO Certifierat företag

Vår garanti för högsta utbildningskvalité.
Din säkerhet för rätt val av kompetensutveckling.
(ISO 9001:2015, "Ledningssystem för kvalitet" >> )

Badge

Dokumenterad trygghetsstämpel

Denna kurs är under granskning av extern part för att säkerställa för dig som kund att vi håller den bästa kvalitén, erbjuder relevant utbildningsinnehåll och har tydliga läringsmål. Vi garanterar också att vi har kvalificerade kursledare och arbetar strategiskt med utvärdering och uppföljning för att erbjuda ett intressant utbud som marknaden efterfrågar.
(Standard DNVGL-ST-0008 >>)  

Kursprogram

Kursprogram

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 1

RETORIK - EN KORT HISTORISK BAKGRUND

  • Retorikens historia, regler och kända namn
  • Retoriken på 1900-talet

ARGUMENTATION

  • Så får du andra att förstå dina logiska resonemang
  • Principerna för hur en argumentation ska byggas upp
  • Så formulerar du din huvudidé (tes) i ett påstående

ATT LYSSNA AKTIVT

  • Hur vet du att åhörarna verkligen lyssnar till det du säger?
  • Varför är en bra lyssnare en bättre talare?

KROPPSSPRÅKET, RÖSTEN OCH HÅLLNINGEN

  • Kroppens outtalade, men synliga signaler
  • Varför den duktige talaren utstrålar engagemang, energi, entusiasm och inlevelse
  • Så undgår du att åhörarna mister koncentrationen

PLANLÄGGNING OCH GENOMFÖRANDE

  • Den klassiska dispositionen
  1. Säg vad du har tänkt att säga
  2. Säg det
  3. Säg vad du har sagt
  • Andra dispositioner
  • Vad är målet med presentationen
  • Vem är åhörare (specialist eller nybörjare)
  • Manuskriptet - skriven text är för en läsare, inte för en lyssnare

SÅ HANTERAR DU NERVOSITET OCH STRESS

  • Rampfeber innan en presentation - så hanterar du dina nerver
  • Så hanterar du nervositetens symptom när den uppenbarar sig
  • Framförandet - så gör du den bästa presentationen

Utmanande praktiska övningar

08.30 Samling och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 2

OLIKA PRESENTATIONSSITUATIONER

  • Så uttrycker du dig så effektivt engagerande som möjligt
  • Definiera målet med ditt tal
  • Informera: Utforma presentationen så att du förklarar, instruerar, definierar, demonstrerar eller undervisar
  • Övertyga: Utforma presentationen så att du påverkar, motiverar, säljer eller stimulerar till handling
  • Underhålla: Utforma ett tal så att du roar, inspirerar, livar upp hyllar eller skapar minnesvärdiga bilder

SÅ HÅLLER DU ETT BRA TAL

  • Inledningen och avslutningen - de viktiga byggstenarna
  • Tal vid en middag - så begränsar du dig och håller fast åhörarnas uppmärksamhet
  • Högtidsdagar - så håller du ett bra hyllningstal
  • Det svåra talet - på begravningen
  • Tala oförberedd
  • Presentera och tacka en annan talare

FÖRSTÄRK DIN PRESENTATION MED HJÄLP AV VISUELLA HJÄLPMEDEL

  • Du är presentationen inte tekniken
  • När ska tekniska medel användas? 
  • Välj det visuella hjälpmedel som passar bäst för ändamålet

Utmanande praktiska övningar


OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.
Badge
Kursledare

Kursledare

  • Person
    Peter Nitschke

    Peter Nitschke är utbildad på retorikkonsultprogrammet på Södertörns Högskola och arbetar idag som retorikkonsult hos Snacka Snyggt. Peter har även arbetat som skådespelare... Läs mer

  • Person
    Barbro Fällman

    Barbro Fällman är en av Sveriges ledande expert inom kommunikation och retorik. Hon anlitas ofta av radio och TV för att analysera tal som hålls av politiker och presidenter... Läs mer

´
Badge

Finn inspiration i vårt bibliotek!

Vi har ett stort urval med e-böcker till dig. Ladda ner en bok redan idag!

Besök biblioteket >>

Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic Alvik

  • 9 - 10 dec.
  • 1 - 2 juni

Scandic Alvik ligger endast 5 km från Stockholm City. Tunnelbana, tvärbana och buss finns runt hörnet. Tunnelbaneresan från Alvik till Stockholm Centralstation tar ca 12 minuter.

Adress

Gustavslundsvägen 153, 167 51 Bromma Sverige (Visa i Google Maps)

Telefon: 08-517 661 00

E-post: alvik@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Scandic Victoria Tower

  • 15 - 16 apr.

Hotell Scandic Victoria Tower ligger i hjärtat av Kista Science City. Här samlas forskare, företag och studenter för att utveckla nya idéer och företag. Kistamässan och Kista Galleria med shopping ligger på gångavstånd och golfentusiasten hittar golfbanor inom bekvämt avstånd från hotellet. Stockholm city ligger endast 15 minuter bort med pendeltåg och bil.

Adress

Arne Beurlings torg 3A 164 40 Kista Sverige (Visa i Google Maps)

Telefon: 08-517 533 00

E-post: victoriatower@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Företagsanpassad utbildning

Är ni flera i er organisation som har behov av samma utbildning? Vi kan komma till er.

Läs mer om vad vi har att erbjuda >>

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • Förmånligt hotellboende

    Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Malin Pilblad

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post mp@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.