Retorik

Språk är makt – hur du framför ditt budskap är avgörande. Lär dig förmedla ditt budskap med trovärdig argumentation och ett personligt engagemang.

Endast 14 deltagare per kurstillfälle - för att du ska få maximalt utbyte

Bilde line background Layer 1

Anmäl dig

1 - 2 okt. Se fler datum

Retorik

Stockholm på Scandic Talk

Mycket bra, intressant kurs, med mycket duktig föreläsare! Barbro gav både positiv och negativ kritik på ett utmärkt sätt, allt för att vi skall bli bättre talare.

Charlotte Olsson, Programmerare, Securecom AB
Badge

Retoriska knep

5 snabba tips som gör dig till en bättre talare! 

Badge

Begränsad gruppstorlek

Max 14 deltagare per kurstillfälle.

Om kursen:

Språk är makt - hur du framför ditt budskap är avgörande.
Varför lyssnar vi andäktigt till vissa talare, medan andra nästan får oss att somna? Varför framstår vissa ledare med tyngd och auktoritet medan andra varken blir sedda eller hörda? Lär dig att förmedla ditt budskap med trovärdig argumentation och ett personligt engagemang!

Bakom succén ligger träning och åter träning. Väldigt få lär sig retorik och kommunikation i skolan, och i Sverige är vi i bottenskiktet när man rankar muntlig framställningsförmåga. Detta bjuder på utmaningar i arbetslivet där bra kommunikativa egenskaper är både eftertraktade och högt värdesatta.

Nu har du möjligheten att lära dig retorikens konst från en av våra främsta kursledare; Barbro Fällman. Med en perfekt blandning av teoretisk kunskap, fantastisk framställningsförmåga och humor tar hon vilken åhörarskara som helst med storm. Retorik har varit en av Confex mest populära kurser, och responsen har varit suverän.

Vad är det som gör den här kursen unik? För att alla ska få ut optimalt av kursen kan max 14 deltagare delta. Du får personlig feedback på din insats, både från kursledaren och de övriga deltagarna. I tillägg till mycket praktisk träning är kursen också späckad med konkreta råd och tips till hur du blir en bättre kommunikatör.

Efter den här kursen kommer du bland annat:

  • Vara trygg när du håller tal och presentationer
  • Kunna representera ditt företag eller din avdelning på ett bra sätt
  • Ha fått personlig feedback och därmed insikt om dina styrkor och svagheter som talare
  • Ha lärt dig knep som tar dig dit du vill med hjälp av din muntliga kommunikation

På kursen lär du dig bland annat:

  • Övervinn osäkerhet, nervositet och olust
    Få tips och trix som effektivt hjälper dig i stundens allvar
  • Bli en engagerande och motiverande talare
    Fånga åhörarnas uppmärksamhet – och behåll den!
  • Håll proffsiga presentationer och tal
    Marknadsför dig och din arbetsplats på ett vinnande sätt
  • Kommunicera säljande och övertygande
    Lär dig använda genomtänkt argumentationsteknik

Mycket bra kurs, rekommenderar den till alla chefer och personer som behöver tal som verktyg att nå folk. Föreläsaren Barbro, 10 poäng av 10, samma med innehållet. Jag är väldigt nöjd!

Kaarina Ahola, Resultatenhetschef, Täby Kommun
Kursprogram

Kursprogram

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 1

Retorik - en kort historisk bakgrund

  • Retorikens historia, regler och kända namn
  • Retoriken på 1900-talet

Argumentation

  • Så får du andra att förstå dina logiska resonemang
  • Principerna för hur en argumentation ska byggas upp
  • Så formulerar du din huvudidé (tes) i ett påstående

Att lyssna aktivt

  • Hur vet du att åhörarna verkligen lyssnar till det du säger?
  • Varför är en bra lyssnare en bättre talare?

Kroppsspråket, rösten och hållningen

  • Händerna, fötterna, ögonen, mimiken, rösten - kroppens outtalade, men synliga signaler
  • Varför den duktige talaren utstrålar engagemang, energi, entusiasm och inlevelse
  • Så undgår du att åhörarna mister koncentrationen därför att du fumlar , undgår ögonkontakt, har ett monotont framförande eller befinner dig gömd bakom talarstolen

Kvinnligt och manligt språk

  • Att vara sig själv - kvinna eller man
  • En bra talares egenskaper: rätt röstläge, ögonkontakt, rak hållning, bestämd och självsäker
  • Öka ditt självförtroende genom kunskap, träning och mod
  • Sluta att säga man när du menar jag

Så hanterar du nervositet och stress

  • Rampfeber innan en presentation - så lär du dig känna igen och hantera dina egna nerver
  • Vad gör du när nervositetens symptom uppenbarar sig: andningssvårigheter, svett, torr mun, glädjelöst skratt, rodnande, rösten darrar och brister, händer, knän och ben skakar, hjärnsläpp, upprepningar och blockeringar
  • Framförandet - så gör du den bästa presentationen

08.30 Samling och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 2

Olika presentationssituationer

  • Så uttrycker du dig så effektivt engagerande som möjligt
  • Hur du definierar målet med ditt tal
  • Informera: Utforma presentationen så att du förklarar, instruerar, definierar, demonstrerar eller undervisar
  • Övertyga: Utforma presentationen så att du påverkar, motiverar, säljer eller stimulerar till handling
  • Underhålla: Utforma ett tal så att du roar, inspirerar, livar upp hyllar eller skapar minnesvärdiga bilder

Så håller du ett bra tal

  • Inledningen och avslutningen - de viktiga byggstenarna i ett bra tal
  • Tal vid en middag - hur du begränsar dig och håller fast åhörarnas uppmärksamhet
  • Födelsedagar, bröllop, dop och konfirmationer - så håller du ett bra hyllningstal
  • Det svåra talet - på begravningen
  • Att tala oförberedd
  • Att presentera och tacka en annan talare

Hur du förstärker din presentation med hjälp av tekniska hjälpmedel

  • Kom ihåg att det är du som är presentationen inte tekniken
  • Ju kortare presentation ju mindre anledning till att använda tekniska hjälpmedel
  • Film, video, projektor, tabeller och diagram, whiteboard - välj det som passar bäst för att göra ditt framförande intressant

Planläggning och genomförande

  •  Den klassiska dispositionen
  1. Säg vad du har tänkt att säga
  2. Säg det
  3. Säg vad du har sagt
  • Andra dispositioner
  • Vad är målet med presentationen
  • Vem är åhörare (specialist eller nybörjare)
  • Manuskriptet kom ihåg att en skriven text är för en läsare, inte för en lyssnare

För att läsa mer om kursinnehållet, vänligen tryck på pilarna i programmet. OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.
Badge

ISO-certifiering

Du som deltagare får ett kursintyg från ett ISO 9001-certifierat företag. 

Badge

100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Omslag for Retorik

Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

Broschyr för: Höst 2019

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Barbro Fällman

    Barbro Fällman är en av Sveriges ledande expert inom kommunikation och retorik. Hon anlitas ofta av radio och TV för att analysera tal som hålls av politiker och presidenter... Läs mer

  • Person
    Peter Nitschke

    Peter Nitschke är utbildad på retorikkonsultprogrammet på Södertörns Högskola och arbetar idag som retorikkonsult hos Snacka Snyggt. Peter har även arbetat som skådespelare... Läs mer

´
Goodie

Låt dig inspireras och ladda ner vår gratis eBok Effective Communication Skills

Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic Talk

  • 1 - 2 okt.

Vägg i vägg med Stockholmsmässan i Älvsjö hittar du Scandic Talk, endast 10 minuter med bil eller pendeltåg från Stockholm Central.

Adress

Mässvägen 2, 125 80 Älvsjö (Visa i Google Maps)

Telefon: 08-588 820 00

E-post: talk@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Scandic Alvik

  • 9 - 10 dec.

Scandic Alvik ligger endast 5 km från Stockholm City. Tunnelbana, tvärbana och buss finns runt hörnet. Tunnelbaneresan från Alvik till Stockholm Centralstation tar ca 12 minuter.

Adress

Gustavslundsvägen 153, 167 51 Bromma Sverige (Visa i Google Maps)

Telefon: 08-517 661 00

E-post: alvik@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Företagsanpassad utbildning

Är ni flera i er organisation som har behov av samma utbildning? Vi kan komma till er.

Se mer detaljer

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • Förmånligt hotellboende

    Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Malin Pilblad

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post mp@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.