Konflikthantering för ledare

Möt Arbetsmiljöverkets krav. Så hanterar och förebygger du som ledare konflikter på arbetsplatsen.

Tala & engagera

Kursen är certifierad genom standarden DNV GL ST 0008, vilket garanterar dig som deltagare högsta kvalitet och relevans i alla led. Detta är en dokumenterad trygghetsstämpel både för dig själv och för din arbetsgivare.

Bilde line background Layer 1

Anmäl dig

21 - 22 nov.

Konflikthantering för ledare

Göteborg på Scandic Opalen

Väldigt påläst. Lyhörd. Gav väldigt bra svar, svar som man förstod. Man lyssnar när kursledaren pratar. Jag har bara positivt att säga om kursledaren..

Mikaela Falenius, Sous-chef, GöteborgsOperan
Om kursen:

En av de mest aktuella kurserna för dig som är chef eller ledare.

Har du tagit del av Arbetsmiljöverkets nya föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö? Föreskriften säger bland annat: Från och med mars 2016 behöver alla chefer/ledare ha kompetens för att kunna hantera och förebygga konflikter. Föreskriften förordar utbildningar för chefer, arbetsledare personalansvariga etc. för att bättre kunna hantera stress, kränkningar och obehag på sin arbetsplats. 

Men att utveckla ett konflikthanterade ledarskap handlar inte enbart om att sätta sig in i nya föreskrifter, det är viktigt att du lär dig konflikthantering i praktiken. Det som gör konflikter på arbetsplatsen till obehagliga är bristen på kunskap. Som chef eller ledare har du här en avgörande roll och det är ditt ansvar att besitta de kunskaper som krävs för effektiv konflikthantering.

En av grundstenarna i konflikthantering är att bli medveten om egna och andras beteendemönster. Genom att använda beteendepsykologi kommer du kunna förstå och analysera en konflikt samt kunna formulera verksamma hanteringsstrategier.

Fördelar med att gå kursen

  • Certifiering - du får dokumenterad kompetens som garanterat håller dig uppdaterad, uppgraderad och attraktiv på arbetsmarknaden
  • Så förstår och identifierar du olika typer av konflikter
  • Att hantera konflikter – funktionella metoder och verktyg
  • Samtalsmetodik – en av grundstenarna i konflikthantering ändring
  • Få insikt i och kunskap om beteendepsykologi
  • Konflikträdsla – så hanterar du den
  • Få kunskap om de vanligaste misstagen vid konflikthantering
  • Hur påverkar konflikter den psykosociala arbetsmiljön?
  • Så bemöter du starka känslor hos dig själv och hos andra

På kursen lär du dig bland annat (läringsmål):

  • Så hanterar du olika typer av konflikter genom funktionella metoder och verktyg.
  • Förstå grunderna i beteendepsykologi – lär dig förstå hur dina beteenden påverkar andras
  • Så förebygger du konflikter på din arbetsplats
  • Lär dig tillämpa funktionell samtalsmetodik vid konfliktsituationer
Certifiering

Certifiering

Kursen är certifierad genom standarden DNV GL ST 0008, vilket garanterar dig som deltagare högsta kvalitet och relevans i alla led. Detta är en dokumenterad trygghetsstämpel både för dig själv och för din arbetsgivare.

Badge

ISO Certifierat företag

Vår garanti för högsta utbildningskvalité.
Din säkerhet för rätt val av kompetensutveckling.
(ISO 9001:2015, "Ledningssystem för kvalitet" >> )

Badge

Dokumenterad trygghetsstämpel

Denna kurs är gediget granskad av extern part för att säkerställa för dig som kund att vi håller den bästa kvalitén, erbjuder relevant utbildningsinnehåll och har tydliga läringsmål. Vi garanterar också att vi har kvalificerade kursledare och arbetar strategiskt med utvärdering och uppföljning för att erbjuda ett intressant utbud som marknaden efterfrågar.
(Standard DNVGL-ST-0008 >>)  

Kursprogram

Kursprogram

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 1

Konfliktförståelse - vad är en konflikt?

  • Vad kännetecknar en konflikt
  • Varför uppstår konflikter
  • Hur påverkar konflikter den psykosociala arbetsmiljön
  • Få kunskap om olika teorier och modeller för konflikter

Så förebygger du att konflikter uppstår

  • Vilka är de största risksituationerna?
  • Vad kan vi göra för att minska risken för konflikter i arbetsgrupper?
  • Vilka är de vanligaste misstagen du som chef/ledare kan göra?

Konflikthantering utifrån beteendepsykologi

  • Vad är beteendepsykologi
  • Bli medveten om eget och andras beteendemönster
  • Så ökar du beteenden som är bra och minskar de som inte är det

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 2

Effektiv samtalsmetodik vid konflikter - hur når du fram?

  • Effektiv kommunikation vid konflikter
  • Träning och verktyg för kommunikation och kroppsspråk

Att hantera konflikter - funktionella metoder och verktyg

  • Hur går man till väga - lär dig välja rätt förhållningsätt
  • Olika konflikter kräver olika metoder
  • Bli medveten om dina egna beteenden vid konflikter och hur de påverkar processen.

Svåra samtal och missnöjda medarbetare

  • Praktisk träning på olika situationer som kan uppstå
  • Så förbereder du dig till svåra och obehagliga samtal.
  • Så säger du ifrån och sätter gränser - att ge negativ och korrigerande feedback
  • Så bemöter du en missnöjd medarbetare - få tekniker som krävs
  • Så bemöter du starka känslor hos dig själv och hos andra
  • Konflikträdsla - så hanterar du den

Praktisk träning på olika situationer som kan uppstå

  • Så förbereder du dig till svåra och obehagliga samtal.
  • Så säger du ifrån och sätter gränser - att ge negativ och korrigerande feedback
  • Så bemöter du en missnöjd medarbetare - få tekniker som krävs
  • Så bemöter du starka känslor hos dig själv och hos andra
  • Konflikträdsla - så hanterar du den

Att skapa resultat från utbildningen - så gör du praktiskt

  • Personlig handlingsplan - vad tar du med dig vidare
  • Vilka områden behöver du jobba med och förbättra

För att läsa mer om kursinnehållet, vänligen tryck på pilarna i programmet. OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.

Fantastiskt bra utbildning som gav mig och min ledningsgrupp nya verktyg för att hantera konflikter, proaktivt och i realtid.

Mats Andresen, Samhällsbyggnadschef, Hylte kommun
Kursledare

Kursledare

  • Person
    Emilia Hellberg

    Emilia Hellberg är legitimerad psykolog med KBT-inriktning. Hon är utbildad vid Karolinska Institutet i Stockholm och arbetar på PBM som har ett brett utbud av tjänster och behandlingar inom beteendepsykologi och konflikthantering för chefer, ledare och... Läs mer

´
Omslag for Konflikthantering för ledare

Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

Broschyr för: Höst 2019

Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic Opalen

  • 21 - 22 nov.

Det centralt belägna hotellet Scandic Opalen ligger bara några kvarter från Göteborgs butiker och sevärdheter, exempelvis Liseberg.

Adress

Engelbrektsgatan 73, 402 23 Göteborg Sverige (Visa i Google Maps)

Telefon: 031-751 53 22

E-post: meeting.opalen@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Goodie

Låt dig inspireras och ladda ner vår gratis eBok Bli bättre på att prata med dig själv och andra!

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • Förmånligt hotellboende

    Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Hanna Mårtensson

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hanna.martensson@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.