• Certifierad kurs

Konflikthantering för ledare

Möt Arbetsmiljöverkets krav. Så hanterar och förebygger du som ledare konflikter på arbetsplatsen.

Tala & engagera

Kursen är certifierad genom standarden DNV-ST-0008 - Certified Learning Programmes, vilket garanterar dig som deltagare högsta kvalitet och relevans i alla led. Detta är en dokumenterad trygghetsstämpel både för dig själv och för din arbetsgivare.

Bilde
Du kan tryggt välja det kursformat som passar dig bäst

Du kan tryggt välja det kursformat som passar dig bäst

Sedan mars 2020 har vi genomfört över 500 kurser digitalt med fantastisk respons. Det digitala formatet är här för att stanna men i höst kan vi också äntligen erbjuda klassrumskurser igen.

Här kan du läsa i detalj om hur vi följer Folkhälsomyndigheternas rekommendationer och om våra flexibla ombokningsregler.

Om kursen

En av de mest aktuella kurserna för dig som är chef eller ledare.

Har du tagit del av Arbetsmiljöverkets föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö? Föreskriften förordar utbildningar för chefer, arbetsledare personalansvariga etc. för att bättre kunna hantera stress, kränkningar och obehag på sin arbetsplats. Samtliga chefer/ledare bör ha behörighet för att kunna hantera och förebygga konflikter. Har du den kompetensen?

Att utveckla ett konflikthanterade ledarskap handlar inte enbart om att sätta sig in i nya föreskrifter, det är viktigt att du lär dig konflikthantering i praktiken. Det som gör konflikter på arbetsplatsen till obehagliga är bristen på kunskap. Som chef eller ledare har du här en avgörande roll och det är ditt ansvar att besitta de kunskaper som krävs för effektiv konflikthantering.

En av grundstenarna i konflikthantering är att bli medveten om egna och andras beteendemönster. Genom att använda beteendepsykologi kommer du kunna förstå och analysera en konflikt samt kunna formulera verksamma hanteringsstrategier.

Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som har en ledarroll i privat eller offentlig sektor, oavsett bransch.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs

Nästa steg för dig?
Utveckla din kommunikativa förmåga och bli mer trovärdig och inspirerande genom kursen Kommunikativt ledarskap>>

Kunskapsmål

  • Så hanterar du olika typer av konflikter genom funktionella metoder och verktyg.
  • Förstå grunderna i beteendepsykologi – lär dig förstå hur dina beteenden påverkar andras
  • Så förebygger du konflikter på din arbetsplats
  • Lär dig tillämpa funktionell samtalsmetodik vid konfliktsituationer

För dig som väljer att gå online via Zoom

  • Samma innehåll som klassrumskurs – endast tekniken som skiljer dem åt
  • Samma gemenskap och nätverkande som i klassrum, bara på annat sätt
  • Verktyget vi använder är Zoom – det är säkert och du kopplar enkelt upp dig därifrån det passar dig
  • Inbjudan med länk till kursen får du på e-post 5 dagar före kursstart
  • Vid frågor, kontakta projektledaren

Fördelar med att gå kursen

  • Certifiering - du får dokumenterad kompetens som garanterat håller dig uppdaterad, uppgraderad och attraktiv på arbetsmarknaden
  • Så förstår och identifierar du olika typer av konflikter
  • Att hantera konflikter – funktionella metoder och verktyg
  • Samtalsmetodik – en av grundstenarna i konflikthantering ändring
  • Få insikt i och kunskap om beteendepsykologi
  • Konflikträdsla – så hanterar du den
  • Få kunskap om de vanligaste misstagen vid konflikthantering
  • Hur påverkar konflikter den psykosociala arbetsmiljön?
  • Så bemöter du starka känslor hos dig själv och hos andra
Kursprogram

Kursprogram

HÅLLTIDER FÖR DAG 1
 

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

 

INNEHÅLL

 

Konfliktförståelse - vad är en konflikt?

  • Vad kännetecknar en konflikt
  • Varför uppstår konflikter
  • Hur påverkar konflikter den psykosociala arbetsmiljön
  • Få kunskap om olika teorier och modeller för konflikter
     

Så förebygger du att konflikter uppstår

  • Vilka är de största risksituationerna?
  • Vad kan vi göra för att minska risken för konflikter i arbetsgrupper?
  • Vilka är de vanligaste misstagen du som chef/ledare kan göra?
     

Konflikthantering utifrån beteendepsykologi

  • Vad är beteendepsykologi
  • Bli medveten om eget och andras beteendemönster
  • Så ökar du beteenden som är bra och minskar de som inte är det
     
HÅLLTIDER FÖR DAG 2
 

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

 

INNEHÅLL

 

Effektiv samtalsmetodik vid konflikter - hur når du fram?

  • Effektiv kommunikation vid konflikter
  • Träning och verktyg för kommunikation och kroppsspråk
     

Att hantera konflikter - funktionella metoder och verktyg

  • Hur går man till väga - lär dig välja rätt förhållningsätt
  • Olika konflikter kräver olika metoder
  • Bli medveten om dina egna beteenden vid konflikter och hur de påverkar processen.
     

Svåra samtal och missnöjda medarbetare

  • Praktisk träning på olika situationer som kan uppstå
  • Så förbereder du dig till svåra och obehagliga samtal.
  • Så säger du ifrån och sätter gränser - att ge negativ och korrigerande feedback
  • Så bemöter du starka känslor hos dig själv och hos andra
     

Praktisk träning på olika situationer som kan uppstå

  • Så bemöter du en missnöjd medarbetare - få tekniker som krävs
  • Konflikträdsla - så hanterar du den
     

Att skapa resultat från utbildningen - så gör du praktiskt

  • Personlig handlingsplan - vad tar du med dig vidare
  • Vilka områden behöver du jobba med och förbättra
     

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.

Fantastiskt bra utbildning som gav mig och min ledningsgrupp nya verktyg för att hantera konflikter, proaktivt och i realtid.

Mats Andresen, Samhällsbyggnadschef, Hylte kommun
Certifiering

Certifiering

Dokumenterad kompetens

Kompetens handlar om, när allt kommer omkring, trovärdighet – om att kompetens kan dokumenteras på ett neutralt och pålitligt sätt av en extern och objektiv kontrollmyndighet som inte har vare sig yrkesmässig eller ekonomiska band till kursleverantören. Ett kursbevis från Confex är därför mer värdefullt för både arbetsgivare och arbetstagare än de egenkomponerade kursbevis som du kan få från andra kursleverantörer. Vår ISO-certifiering i egenskap av företag och det faktum att våra kurser håller på att utvecklas i enlighet med kvalitetsstandarden DNVGL-ST-0008, säkerställer nämligen att du alltid får uppdaterad och relevant kunskap från våra professionella kursledare. Om du väljer en kurs från Confex, väljer du med andra ord en certifierad och dokumenterad kursleverantör som håller dig uppdaterad, relevant och konkurrenskraftig - idag och i morgon!

Gå in och läs mer om vad det innebär att kursen är certifierat och hur examen genomförs >>

Badge

ISO Certifierat företag

Vår garanti för högsta utbildningskvalité.
Din säkerhet för rätt val av kompetensutveckling.
(ISO 9001:2015, "Ledningssystem för kvalitet" >> )

Badge

Dokumenterad trygghetsstämpel

Denna kurs är certifierad av en objektiv certifieringsorgan för att säkerställa för dig som kund att vi håller den bästa kvalitén, erbjuder relevant utbildningsinnehåll och har tydliga läringsmål. Vi garanterar också att vi har kvalificerade kursledare och arbetar strategiskt med utvärdering och uppföljning för att erbjuda ett intressant utbud som marknaden efterfrågar.
(Standard DNV-ST-0008 >>)  

Kurs hos er?

Kurs hos er?

Vi finner den bästa företagslösningen!

 
Standardupplägg eller företagsanpassat?

Vid sidan av vår öppna kurs kan vi självklart erbjuda den på plats hos er istället. Det blir kostnadseffektivt om ni är en grupp, ett minskat reseavtryck och mer verksamhetsnära diskussioner då era medarbetare får ta del av samma kunskap. Vi erbjuder två olika företagslösningar för er; Standard eller Företagsanpassad. 

Läs mer om de olika alternativen

Ni är också välkomna att kontakta mig direkt så berättar jag mer!

Malin Magnusson
Affärsområdesansvarig
E-post: 
Telefon: 031-10 56 67
 

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Annie Möller

    Annie Möller är legitimerad psykolog, ledarskaps- och organisationskonsult. Hon är verksam på PBM Executive. PBM är ett företag som är specialiserade på arbetsrelaterad psykisk ohälsa och har ett brett utbud av tjänster och behandlingar... Läs mer

´
Kurslokaler

Kurslokaler

Kursen genomförs digitalt

  • 7 - 8 dec.
  • 15 - 16 mars
  • 14 - 15 juni

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till kundservice@kursbekraftelse.se

note

Henric Nyström

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hn@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.