Så hanterar du besvärliga personer

Så tacklar du svåra personer och situationer. Förbättra samspelet på jobbet och få förståelse för varandras olika personligheter.

Nyckeln till framgång: insikt, beteende, kommunikation & konflikthantering. Den här föreläsningen är mycket populär - med över 25.000 deltagare genom åren och drygt 90% av dessa har belönat den med högsta betyg i utvärderingarna.

Bilde
COVID - 19: DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

COVID - 19: DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

Confex följer Folkhälsomyndighetes riktlinjer avseende covid-19 och tar vårt samhällsansvar.

Datum för höstens kurstillfällen ligger tillgängliga för anmälan. Här kan du läsa om hur vi arbetar för att säkra att du får en trygg kursupplevelse.

Om kursen

Detta är kursen för dig som önskar stärka ditt mentala immunförsvar och utveckla din förmåga i effektiv konflikthantering och kommunikation.

När alla jagar lönsamhet på jobbet skapas stress och irritation människor emellan. Besvärliga personer finns överallt och i vissa lägen kanske även du uppfattas som en av dem. Hur tacklar du vardagsproblemen på din arbetsplats? Hur kan du och ditt team bidra till en bättre samarbetskultur? Är besvärlig alltid desamma som något negativt?

Hos oss får du kunskap om olika människotyper och lär dig vad du bör vara uppmärksam på i din egen och andras kommunikation. Du får verktygen hur du bäst bemöter ilska och verbala påhopp och hur du tränar upp din mentala styrka och mycket mer. Detta tillsammans med Henrik Mattsson som är en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom konflikthantering och kommunikation.

Kom själv eller ta med dig dina kollegor till en inspirerande och motiverande dag där ni tillsammans bestämmer hur er arbetsvardag ska se ut i morgon. Ditt team är inte starkare än sin svagaste länk, se till att ni blir en sammansvetsad och produktiv grupp.

Målgrupp
Den här kursen riktar till alla, oberoende bransch och titel, som ibland känner irritation över att kontakten med kolleger, kunder eller samarbetspartners inte fungerar. Det kan vara en särskild individ du har väldigt svårt att hantera? Eller rent av flera stycken? Kanske behöver du ändra på dig själv.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs

Nästa steg för dig?
Stärk ditt retoriska självförsvar med kursen Härskar och argumentationstekniker>>

Kunskapsmål

  • Lär dig strategier för att hantera besvärliga situationer
  • Så får ni en bättre samarbetskultur på arbetsplatsen
  • Så ökar du din personliga styrka i mötet med besvärliga personer
  • Lär dig hantera frustration, rivalitet och missförstånd på arbetet
  • Kommunicera och använd kroppsspråket på rätt sätt

Fördelar med kursen

  • Fyll på med ny kunskap och inspiration med hjälp av Henrik Mattson, en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom området
  • Öka din förståelse för olika personlighetstyper och hur du bäst bemöter dem
  • Lär dig olika kommunikationsstilar
Kursprogram

Kursprogram

HÅLLTIDER FÖR DAGEN
 

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

INNEHÅLL
 

Lär dig hantera besvärliga människor

  • Vad är det som gör att en människa uppfattas som besvärlig - vad ligger bakom?
  • Konflikter är livets krydda och plåga
  • Vad är det som gör att situationer blir obehagliga och besvärliga?
  • Bli bättre på att tolka egna och andras behov samt upptäcka när behoven krockar.
     

Effektiv kommunikation med besvärliga personer

  • Om du inte vet varför, spelar hur ingen roll
  • Kroppsspråkets betydelse i mötet med besvärliga personer
  • Använd rätt sorts kommunikation i mötet med olika människotyper
  • Bli medveten om vilka signaler du bör vara uppmärksam på i din och andras kommunikation
     

Hur du hanterar besvärliga personer och situationer - praktiska exempel

  • Enkla men effektiva metoder för att hantera olika sorters besvärliga personer
  • Hur verkligheten ser ut är en sak och hur vi tolkar den, en helt annan
  • Så skapar du konstruktiv konflikthantering
  • Olika personlighetstyper, vilka är deras baktankar och hur går de till angrepp
     

Så förhindrar du eskalerande interna problem, missnöje och negativism

  • Vilken roll spelar du själv i olika situationer och hur kan du bli en mer effektiv lagspelare?
  • Hur ledare och medarbetare kan göra för att skapa en bättre samarbetskultur
  • Utvecklande feedback - en modell för rak och klar feedback
     

Ska man satsa på att förändra sig själv eller andra?

  • Strategier och praktiska tips för att hantera vanliga besvärliga beteenden i din vardag
  • Hur kan din och andras konflikthanteringsstilar leda till besvärlighet?
  • Hur genomför jag svåra samtal?
  • Hur skapar jag gemensamma spelregler på arbetsplatsen?
     

Öka din personliga styrka i mötet med besvärliga personer

  • Hur du kan undvika att ta åt dig när någon behandlat dig illa
  • Sätt gränser för dig själv och andra
  • Vad händer med dig när du känner att du blivit angripen?
  • Så hanterar du din egen frustration och irritation
  • Så förhindrar du att hela dagen blir förstörd av att någon beter sig illa mot dig
     

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.

Otroligt inspirerande föreläsare, mycket duktig. Jag har fått flera verktyg att arbeta med för att bli bättre på konflikthantering och svåra samtal.

Helena Ringefors, Intensivvårdssjuksköterska. Uppsala Akademiska sjukhus
Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Alltid 100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Podcast - Omgiven av kloka personer

Podcast - Omgiven av kloka personer

Vår kursledare Henrik Mattsson tillsammans med Camilla Sydner Svensson vill sprida klokskap!

”Omgiven av kloka personer” är en podd där Henrik och Camilla bjuder in spännande gäster som de uppskattar och som de tycker har mycket kloka tankar, förhållningssätt, erfarenheter och kunskaper. Syftet med podden är att skapa samtal kring olika teman, livsområden och livserfarenheter som de själva tycker är intressanta och som de tror kan vara inspirerande och värdefulla för många att ta del av.

Ta del av podden här >>

Kurs hos er?

Kurs hos er?

Vi finner den bästa företagslösningen!

 
Standardupplägg eller företagsanpassat?

Vid sidan av vår öppna kurs kan vi självklart erbjuda den på plats hos er istället. Det blir kostnadseffektivt om ni är en grupp, ett minskat reseavtryck och mer verksamhetsnära diskussioner då era medarbetare får ta del av samma kunskap. Vi erbjuder två olika företagslösningar för er; Standard eller Företagsanpassad. 

Läs mer om de olika alternativen

Ni är också välkomna att kontakta mig direkt så berättar jag mer!

Malin Magnusson
Affärsområdesansvarig
E-post: 
Telefon: 031-10 56 67
 

Badge

Finn inspiration i vårt bibliotek!

Vi har ett stort urval med e-böcker till dig. Ladda ner en bok redan idag!

Besök biblioteket >>

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Henrik Mattsson

    Henrik Mattsson har coachat och utbildat närmare 100 000 personer sedan 1999 och är idag en av Sveriges mest anlitade talare. Han är en erkänd föreläsare inom konflikthantering och kommunikation, är ICC-certifierad coach och har en gedigen utbildning i... Läs mer

´
Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic S:t Jörgen

  • 19 nov.

Scandic St. Jörgen ligger vid Gustav Adolfs torg. Du bor mitt i stadskärnan men också bara en kort promenad till många av stadens sevärdheter. Unna dig något läskande att dricka och luta dig tillbaka en stund i vår bekväma lobby. I källaren på hotellet finns ett stort parkeringshus.

Adress

Stora Nygatan 35, 203 12 Malmö Sverige (Visa i Google Maps)

Telefon: 040-693 46 00

E-post: stjorgen@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    Behöver du boka hotell? 

    Behöver du boka övernattning så rekommenderar vi att du bokar ett rum via vår samarbetspartner, så får du som deltagare ett förmånligare pris.

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

    Läs mer om våra köpvillkor här

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Henric Nyström

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hn@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.