Att assistera och stötta chefen

Kursen för dig som är ett administrativt stöd till chefen. Utveckla dina färdigheter inom kommunikation, samarbete och retorik.

Bli en mer produktiv och resultatskapande medarbetare som alltid ligger steget före

Bilde line background Layer 1

Anmäl dig

28 - 29 nov.

Att assistera och stötta chefen

Malmö på Scandic S:t Jörgen

Om kursen:

Chefen behöver dig — lev upp till förväntningarna utan att slå knut på dig själv.
Den här kursen är för dig som arbetar tätt ihop med din chef och vill kunna ge chefen det stöd som han/ hon behöver, samtidigt som du själv behåller motivationen och arbetsglädjen uppe.

Det är lätt hänt att man som medarbetare tar på sig för mycket ansvar, för att alla ska bli nöjda. Blir resultatet bra belönas man med ännu mer arbete, och om resultatet är otillfredsställande riskerar man att bli kritiserad. Det kan vara svårt att hitta en bra balans.

Att arbeta sida vid sida med en delegerande chef, är en roll som många känner igen sig i. En bra arbetsdag är ofta ett resultat av en bra dialog med chefen.

Sämre arbetsdagar beror ofta på frustration som bottnar i missförstånd kring varandras arbetsuppgifter/arbetsbörda. På den här kursen får du tillgång till alla de verktyg som krävs för att du ska kunna nå din fulla potential i samarbetet med din chef.

Läringsmål - Kursen går bland annat igenom:

  • Så kan du underlätta för chefen och bli en ännu viktigare resurs
  • Att omvandla frustration till kreativitet – så går du till handling efter ett svårt samtal med chefen
  • Förebyggande konflikthantering – bli ett proffs på konstruktiv kommunikation med chefer och kollegor
  • Så prioriterar du dina arbetsuppgifter utifrån verksamhetens bästa

En av de bästa kurser jag deltagit i. Teori blandat med praktiska uppgifter och en kursledare som utstrålade positivitet och pratade så vi förstod.

Agneta Cedervall , Teamledare, Västerås Stad, Konsult og service

Precis vad jag behövde vid rätt tillfälle. Kursen var upplyftande, ögonöppnande, stärkande...Ja, jag skulle kunna skriva en uppsats om hur mycket den betydde. 5 poäng av 5 möjliga.

Marie-Louise Palmblad , Projketekonom, Luleå Tekniska Universitet
Kursprogram

Kursprogram

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

 

Dag 1

ARBETET MED ATT FÖREBYGGA KONFLIKTER

  • Undvik att falla i gnällfällan och bli ett proffs på konstruktiv kommunikation
  • Konsten att sålla bort det oviktiga - vad är skvaller och vad är relevant?
  • Så skiljer du på fakta och egna tolkningar

KONSTEN ATT AGERA CHEFSSTÖD

  • Förändringsbenägenhet - hur flexibel är du?
  • Konsten att förhålla sig till auktoriteter
  • Att se motpartens behov utan att lägga över egna värderingar på andra
  • Vad innebär det att vara chef och hur kan du ge det understöd som chefen behöver
  • Vad ligger egentligen till grund för våra beslut?
  • Att bibehålla relevans i diskussioner och frågeställningar
  • Så prioriterar dina arbetsuppgifter utifrån verksamhetens bästa

VAD KÄNNETECKNAR EN BRA LEDARE?

  • Vad är de gemensamma nämnarna för chefer som är populära bland medarbetare?
  • Chefens vanligaste missar när det gäller målsättningsarbetet och hur du kan underlätta
  • Konsten att leda sig själv i det dagliga arbetet

BEMÄSTRA DIN KOMMUNIKATION MED CHEFER OCH KOLLEGOR

  • Vikten av ett positivt avslut i dialogen
  • Olika personlighetstyper - olika kommunikationsstilar
  • Så känner du igen de olika chefsstilarna
  • Hur du bäst kan bemöta varje ledarstil i vardagen
  • Reta upp dig eller njut av våra olikheter!

08.30 Samling och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

 

Dag 2

Backspegel

  • Vad var viktigt och intressant för dig? Reflektioner och frågor från gårdagen

Retorik - formulera dig smart och undvik press och stress

  • Minimera missförstånd i din kommunikation med kollegor och chefer
  • Enkla retoriska verktyg som du har nytta av i ditt arbete
  • Bevisa värdet med genomtänkt argumentation
  • Lär dig att sätta gränser och öka din tydlighet mot omgivningen

EFFEKTIV PRESENTATIONSTEKNIK

  • Sju grundläggande nycklar när du ska presentera och sprida information
  • Det senaste kring studier om PowerPoint
  • Fyra nycklar som direkt förbättrar dina presentationer
  • PowerPoint make-over - små förändringar, stora lyft

FRAMGÅNGSFAKTORER I SAMARBETET MED DIN CHEF

  • Praktiska framgångsfaktorer om du vill ligga steget före
  • Tre nycklar som ofrånkomligt skapar spännande resultat!
  • Skillnaden på goda idéer och äkta åtaganden
  • Ständig strävan till utveckling - konsten att ge sorterad feedback
  • Konsten att gå till handling efter ett svårt samtal med chefen
  • Denna utbildning i din vardag - handlingsplan, vad tar du med dig tillbaka till arbetet?

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.
Omslag for Att assistera och stötta chefen

Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

Broschyr för: Höst 2019

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Monica Jaxelius

    Monica Jaxelius är en otroligt uppskattad föreläsare och coach. Hon har tränat både individer och grupper i kommunikation, samarbete och effektivisering sedan 1995. Hon har en bakgrund som marknadsekonom med specialistkompetens inom personligt ledarskap och... Läs mer

´
Goodie

Låt dig inspireras och ladda ner vår gratis eBok Management Basics

Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic S:t Jörgen

  • 28 - 29 nov.

Scandic St. Jörgen ligger vid Gustav Adolfs torg. Du bor mitt i stadskärnan men också bara en kort promenad till många av stadens sevärdheter. Unna dig något läskande att dricka och luta dig tillbaka en stund i vår bekväma lobby. I källaren på hotellet finns ett stort parkeringshus.

Adress

Stora Nygatan 35, 203 12 Malmö Sverige (Visa i Google Maps)

Telefon: 040-693 46 00

E-post: stjorgen@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Företagsanpassad utbildning

Är ni flera i er organisation som har behov av samma utbildning? Vi kan komma till er.

Läs mer om vad vi har att erbjuda >>

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • Förmånligt hotellboende

    Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Hanna Mårtensson

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hanna.martensson@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.