• Reviderat innehåll

Att leda förändringsarbete

Led din organisation till framgång genom delaktiga och motiverade medarbetare

Tala & engagera

Vi använder oss av modellen ”Förändringen fyra rum” och du får kursmaterial med dig hem.

Bilde

Mycket givande kurs! Uppskattade att gruppen var liten vilket gjorde att kontakten mellan deltagare och kursledaren blev nära/öppen. Bra upplägg och bra kursledare.

Linda Jonsson, Chef Internservice/Fastighetsstrateg, Upplands-Bro Kommun
Om kursen

Förändring är bränslet som driver ledningsmotorn!
Förändringstrycket på organisationer idag är påtagligt och förändringstakten är snabb. För att hänga med i utvecklingen krävs det att organisationer förändras, anpassas och utvecklas för att inte gå under i en hårdnande konkurrens. Som ledare måste du veta hur du hanterar människor, vad som motiverar oss och vad som egentligen driver organisationer till framgång.

Oavsett om ditt förändringsprojekt handlar om att ändra strukturer, anpassa verksamheten till den digitala framfarten eller nå mål om hållbarhet, så handlar det om att leda människor och ändra beteenden. Kursen ger dig verktygen du behöver för att lyckas.

Med konkreta arbetssätt och metoder bryter kursledaren ner förändringsarbetet i mindre delar och gör det mer begripligt. Under hela kursen får du ta del av och praktiskt lära dig använda konceptet ”Förändringens fyra rum/Fyrarummaren”. Ett beprövat koncept av metoder, analysinstrument och modeller som fungerar för innovation, utveckling och förändring. Du får förståelse för de psykologiska och de affärsmässiga aspekterna samt hur du skapar förutsättningar för engagemang, motivation och delaktighet på arbetsplatsen.

För att du som deltagare ska få maximalt utbyte, varvas teori med praktiska övningar. Stor vikt läggs på diskussioner som är knutna till relevanta situationer från din egen arbetsvardag.

Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som chef/ledare, ledningsgrupp, förändringsledare, projektledare inom privat näringsliv, offentlig myndighet, kommun och landsting.

Efter denna tvådagars utbildning kommer du att:

  • Kunna identifiera risker och möjligheter i förändringsarbetet
  • Få verktygen för hur du anpassar din verksamhet till förändringen
  • Få förståelse för den psykologiska, teknologiska och affärsmässiga aspekten av förändringsarbete
  • Lära dig hur du får individer och grupper att acceptera förändringar
  • Få kunskap om de vanligaste misstagen vid förändringsarbete
  • Lära dig de viktigaste uppgifterna för dig som förändringsledare
  • Kunna hantera medarbetares känslor och reaktioner

Läringsmål - På kursen lär du dig bland annat:

  • Så bemöter och hanterar du förändringsmotstånd
  • Få med dig de viktigaste uppgifterna för dig som förändringsledare
  • Lär dig identifiera vilka möjligheter och risker som finns
  • Utveckling med hjälp av ”Förändringens fyra rum”
Badge

Förändringens fyra rum

Modellen som beskriver de olika faserna vi som individer och grupper går igenom när vi utsätts för förändringar och utveckling. Den visar hur vi kan uppleva verkligheten helt olika. Vi arbetar med verktyg som tydliggör och synliggör hur vi tar oss vidare i de olika faserna.

"Fyrarummaren", som den också kallas, hjälper dig att konkret identifiera vad du som förändringsledare behöver ta tag i och hantera för att underlätta arbetet. Modellen hjälper dig att fortsätta att tänka klart och kritiskt – även under belastning. Den ger oss helt enkelt bättre tillgång till våra resurser i de mest skiftande lägen.

Majoriteten av förändringsarbeten misslyckas på grund av bristande ledarskap - kursen ger dig verktygen du behöver

Petra Myhrman, kursledare
Badge

ISO-certifiering

Du som deltagare får ett kursintyg från ett ISO 9001-certifierat företag. 

Badge

100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Program

Program

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 1

VAD ÄR FÖRÄNDRINGSLEDNING

  • En tydlig vision anger riktningen för förändringsarbetet
  • Vilka är kriterierna för en lyckad förändring
  • Lär dig vilka risker som kan uppstå i en förändringsprocess

SÅ FÅR DU INDIVIDER OCH GRUPPER ATT ACCEPTERA FÖRÄNDRINGAR

  • Förstå varför människor gör motstånd - den psykologiska aspekten
  • Så får du medarbetarna att känna trygghet och tillit
  • Förändringens fyra rum- få kunskaper om reaktioner och beteende under en övergång
  • Lär dig att kommunicera med rätt tekniker

LÄR DIG ATT ANPASSA VERKSAMHETEN TILL FÖRÄNDRINGEN

  • Få kunskaper om hur ledarskapet och medarbetarskapet påverkas i förändringsprocessens olika faser
  • Lär dig hur du anpassar ledarskapet till organisationens utmaningar
  • Så ser du medarbetarnas olika kompetenser och olikheter för att ta tillvara potential
  • Så identifierar du behov och anpassar verksamheten utifrån vision och mål

DE VIKTIGASTE UPPGIFTERNA FÖR DIG SOM ÄR FÖRÄNDRINGSLEDARE

  • Var en trygg vägvisare - med riktlinjer och målfokus
  • Så inspirerar du människor att se förändring som en möjlighet
  • Var medveten om egna reaktioner på förändring
  • Så är du en förebild i fråga om kompetens, beteende och handling
  • Lär dig återkoppla och delegera på ett effektivt sätt

08.30 Samling och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 2

FÖRÄNDRINGSARBETETS KÄNSLOMÄSSIGA FASER & MOTSTÅND

  • Kommunikation är nyckeln till lyckade förändringar - så gör du
  • Olika typer av motstånd - systematiskt, processmässigt eller beteendemässigt
  • Så minskar du motståndet mot förändring
  • Hur får du medarbetarna att våga gå ur sin komfortzon?
  • Vilka av medarbetarna kan vara till hjälp i den psykologiska processen

HANTERA KÄNSLOR UNDER PÅGÅENDE FÖRÄNDRINGSARBETE

  • Så håller du personalen informerad och uppdaterad
  • Låt de anställda vara med och hitta lösningar
  • Få verktygen för att bemöta medarbetarnas reaktioner
  • Tydlighet och rakhet är framgångsfaktorer
  • Coaching och Feedback som verktyg

ATT GÖRA TEORI TILL PRAKTIK - SKAPA RESULTAT AV UTBILDNINGEN

  • Personlig handlingsplan - vad tar du med dig och hur vill du applicera din nya kunskap och dina insikter
  • Vilka områden behöver du jobba med och förbättra
  • Kortsiktig och långsiktig plan
  • Var börjar du

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.
Kursledare

Kursledare

  • Person
    Petra Myhrman

    Petra Myhrman har gedigen erfarenhet som ledar- och verksamhetsutvecklingskonsult. Hon fokuserar på att hjälpa individer, team och hela organisationer att möta förändring, skapa en god kommunikation och ta tillvara potential. Målet är... Läs mer

´
Badge

Finn inspiration i vårt bibliotek!

Vi har ett stort urval med e-böcker till dig. Ladda ner en bok redan idag!

Besök biblioteket >>

Kurslokaler

Kurslokaler

Quality Hotel The Mill

  • 12 - 13 maj

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Företagsanpassad utbildning

Är ni flera i er organisation som har behov av samma utbildning? Vi kan komma till er.

Läs mer om vad vi har att erbjuda >>

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    Behöver du boka hotell? Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!
  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

    Läs mer om våra köpvillkor här

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Malin Pilblad

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post mp@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.