• Certifierad kurs

Ny som ledare

Få bästa starten på din nya uppgift som ledare för människor eller projekt. Lär dig tackla konflikter, prioritera och skapa välfungerande team som når sina mål.

Tala & engagera

Kursen är certifierad genom standarden DNV GL-ST-0008, vilket garanterar dig som deltagare högsta kvalitet och relevans i alla led. Detta är en dokumenterad trygghetsstämpel både för dig själv och för din arbetsgivare.

Bilde

Ny som ledare gav mig inte bara fler perspektiv på vad det innebär att leda mig själv och andra, utan också en bredare förståelse för mänskligt beteende. Efter kursen känner jag mig tryggare i min ledarroll och har höjt min medvetenhet om hur jag ska agera i olika situationer. Jag uppskattade kursupplägget där teori och praktik varvades och känner mig bättre rustad som chef och ledare.

Jenny Hjalmarssom, Enhetschef, Bibliotek
Om kursen:

Vi kommer att göra att du lyckas som ledare!

Har du nyligen fått en ställning med utökat ansvar? Det är ingen tillfällighet. Din arbetsgivare bedömer att just du är rätt person för att ta ansvar för verksamhetens och medarbetarnas utveckling.

Det är dock mycket som förändras med ledarrollen. Innehållet i ditt arbete såklart, du ställs inför större utmaningar, högre krav och nya problemställningar. I tillägg förändras din relation till medarbetarna. Som ledare måste du hitta en balans mellan bra resultat och goda relationer, detta är en stor utmaning.

I denna uppdaterade kurs som är baserad på den senaste vetenskapliga forskningen, tar vi ett samlat grepp kring att leda människor och projekt. Din nya roll kommer att innebära förändringar både för dig själv och för dem du leder. Hur gör du på bästa sätt för att få alla med på denna resa?

Vår populära kursledare Thomas Lundqvist kommer att ge dig flera nyttiga verktyg och insikter som ger dig bästa tänkbara start för att lyckas i din nya roll. Allt går att implementera i din arbetsvardag direkt när du är tillbaka.

Fördelar med att gå kursen: 

  • Bli trygg i din nya roll som ledare: Du lär dig det du behöver veta för att snabbt komma in i ledarrollen. Dessutom lär du dig att leda utifrån vem du är som person och hur du skapar tillit, respekt och engagemang hos dina medarbetare.
  • Lär dig att hantera alla nya utmaningar: Du ska båda möta tryck från ledning såväl som från medarbetare. Här får du svaren på hur du ska klara utmaningar och leva upp till de förväntningar och krav som dagligen ställs på dig.
  • Var förbered på svåra situationer: Som ledare ställs du ofta inför besvärliga personer och situationer. Det kan till exempel vara uppsägning, samarbetsproblem eller omplacering. Här får du kunskapen för att veta hur du ska hantera detta.
  • Kommunikation och motivation: Kursen ger dig den senaste vetenskapliga forskningen. Lär dig hur du kan undvika missförstånd och skapa ökad trivsel genom ditt sätt att kommunicera.
  • Stress och psykisk ohälsa: Du kommer att få ökade kunskaper kring stresshantering och psykisk ohälsa, som du både kan implementera på dig själv samt på dem du leder.

Läringsmål - kursen går bland annat igenom: 

  • Så bygger du självförtroende i din nya ledarskapsroll
  • Hur du lyckas med övergången - från kollega till ledare
  • Skapa ett fungerande och motiverat team som överträffar sina mål
  • Lär dig att hantera och förebygga stress och ohälsa
  • Så utvecklar du din kommunikation och får med alla i teamet

Helt fantastisk! Inspirerande, rak och tydlig. Föreläsaren gav bra och tänkvärda exempel och hade en förmåga att få med sig alla kursdeltagare och få igång en dialog. Högsta betyg!

Clara Winblad, Kommunikationsansvarig, Fastighetsägarna Syd AB

En mycket bra kurs som resulterade i att man gick hem med många bra verktyg. Kursledaren och upplägget får högsta betyg!

Anna Nordqvist, Bitr. rektor, Yrkeshögskolan i Eslöv
Kursprogram

Kursprogram

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 1

Så hanterar du rollen som mellanchef

  • Så hanterar du tryck uppifrån och nedifrån i organisationen
  • Vilka krav har de anställda på dig? Och hur ska du leva upp till dem
  • Så hanterar du förväntningar från chef, medarbetare och övrig omgivning 

Utveckla ditt personliga ledarskap 

  • Vad kännetecknar en bra ledare
  • Vilka styrkor och svagheter har du i ditt ledarskap
  • Så anpassar du din ledarstil utifrån din personlighet

Så motiverar du dig själv och andra

  • Vad är det som gör oss motiverade
  • Hur kan du få dina medarbetare till att veta vad som motiverar dig
  • Motivera dina medarbetare genom att skapa ett ägarförhållande till verksamheten
  • Så skapar du en positiv stämning på arbetsplatsen

Bygg upp ett välfungerande team och få fram det bästa i varje medarbetare

  • Så får du ett team att utvecklas och förbättras på bästa sätt 
  • Skapa ett arbetsklimat präglat av öppenhet och god kommunikation

Ditt ansvar som ledare

  • Målstyrning för framgång - så gör du
  • Så kommunicerar du företagets vision till medarbetarna
  • Få kunskap om individuellt och kollektivt målsättningsarbete
  • Lär dig leda dina medarbetare i förändringar 
  • Så skapar du ett förtroende för dig som ledare, både uppåt och nedåt

Effektiv kommunikation - tydligare ledarskap

  • Skapa bättre möten - nyckeln till effektivt ledarskap
  • Vad du kan göra för att bli en tydligare kommunikatör

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 2

Kompis eller ledare?
Så går du från att vara kollega till att vara ledare
Kan du vara både kompis och ledare?
Så hanterar du utmaningen med att vara ledare över äldre, mer rutinerade medarbetare

Konflikthantering för ledare

  • Ledarens roll och ansvar i konflikter
  • Vilken bör din roll som ledare vara i en konflikt?
  • Så gör du för att ta itu med problem på din arbetsplats

Så hanterar du personer som sätter sig på tvären

  • Hur du hanterar en person som sätter sig på tvären och förstör för övriga gruppen
  • Tankar, känslor och beteenden i konflikter
  • Så blir du av med konflikträdslan och vågar ta tag i problemen
  • Olika konflikter kräver olika lösningar
  • Hur ledare och medarbetare kan bidra till att få en bättre samarbetskultur

Medarbetarsamtal och svåra samtal 

  • Hur du bör gå tillväga om något känsligt ska tas upp, t ex. uppsägelse, omplacering, tillsägelse eller samarbetsproblem
  • Vad är "nyckeln" till att lyckas med de svåra samtalen?
  • Så förbereder du dig inför situationer och samtal som känns besvärliga

Att skapa resultat från utbildningen - så gör du praktiskt 

  • Personlig handlingsplan - vad tar du med dig vidare
  • Vilka områden behöver du jobba med och förbättra

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.
Certifiering

Certifiering

Dokumenterad kompetens

Kompetens handlar om, när allt kommer omkring, trovärdighet – om att kompetens kan dokumenteras på ett neutralt och pålitligt sätt av en extern och objektiv kontrollmyndighet som inte har vare sig yrkesmässig eller ekonomiska band till kursleverantören. Ett kursbevis från Confex är därför mer värdefullt för både arbetsgivare och arbetstagare än de egenkomponerade kursbevis som du kan få från andra kursleverantörer. Vår ISO-certifiering i egenskap av företag och det faktum att våra kurser håller på att utvecklas i enlighet med kvalitetsstandarden DNVGL-ST-0008, säkerställer nämligen att du alltid får uppdaterad och relevant kunskap från våra professionella kursledare. Om du väljer en kurs från Confex, väljer du med andra ord en certifierad och dokumenterad kursleverantör som håller dig uppdaterad, relevant och konkurrenskraftig - idag och i morgon!

Gå in och läs mer om vad det innebär att kursen är certifierat och hur examen genomförs >>

Badge

ISO Certifierat företag

Vår garanti för högsta utbildningskvalité.
Din säkerhet för rätt val av kompetensutveckling.
(ISO 9001:2015, "Ledningssystem för kvalitet" >> )

Badge

Dokumenterad trygghetsstämpel

Denna kurs är certifierad av extern part för att säkerställa för dig som kund att vi håller den bästa kvalitén, erbjuder relevant utbildningsinnehåll och har tydliga läringsmål. Vi garanterar också att vi har kvalificerade kursledare och arbetar strategiskt med utvärdering och uppföljning för att erbjuda ett intressant utbud som marknaden efterfrågar.
(Standard DNVGL-ST-0008 >>)  

Omslag for Ny som ledare

Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

Broschyr för: Vår 2020

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Thomas Lundqvist

    Thomas Lundqvist är en av våra mest uppskattade och populära kursledare. Han är fd VD för Junibacken där han med stor framgång skapade en lönsam och välmående organisation. Thomas är utbildad civilekonom och började studera biologi för att hjälpa säljare... Läs mer

´
Goodie

Låt dig inspireras och ladda ner vår gratis eBok Ny som ledare

Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic S:t Jörgen

  • 13 - 14 maj

Scandic St. Jörgen ligger vid Gustav Adolfs torg. Du bor mitt i stadskärnan men också bara en kort promenad till många av stadens sevärdheter. Unna dig något läskande att dricka och luta dig tillbaka en stund i vår bekväma lobby. I källaren på hotellet finns ett stort parkeringshus.

Adress

Stora Nygatan 35, 203 12 Malmö Sverige (Visa i Google Maps)

Telefon: 040-693 46 00

E-post: stjorgen@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Företagsanpassad utbildning

Är ni flera i er organisation som har behov av samma utbildning? Vi kan komma till er.

Läs mer om vad vi har att erbjuda >>

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    Behöver du boka hotell? Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!
  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

    Läs mer om våra köpvillkor här

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Hanna Mårtensson

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hanna.martensson@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.