Så hanterar du svåra personalfrågor

Kursen för ledare som lär dig hantera svåra samtal med dina medarbetare och bemöta komplicerade situationer på ett tydligt och professionellt sätt.

Bilde line background Layer 1

Anmäl dig: Mer info kommer

Ange din e-postadress: Vi kontaktar dig när datum är satt

Har du frågor om kursen? Kontakta oss på kundservice@confex.se eller på telefon 08-28 43 99

Så hanterar du svåra personalfrågor

Pris kommer

Om kursen:
  • Låt vår arbetsrättsexpert och vårt ledarskapsproffs lära dig hur du gör för att hantera de svåra personalfrågorna rätt
  • Senaste kunskapen från vår arbetsexpert om vad du får och inte får göra
  • Hur du förbereder dig för att hantera olika personalsamtal rätt
  • Lära dig svåra samtal exempelvis uppsägning, låg arbetsmoral, för sen ankomst, alkoholproblem, lönesamtal med mera
  • Kunskap om hur du informerar och kommunicerar till arbetsgruppen om en svår personalsituation så att inte oro sprider sig
  • Hur du ska agera vid konflikter och samarbetsproblem

Lär dig hantera svåra personalfrågor! Vad du absolut inte får göra, vad du bör göra och vad du ska göra!

Brukar du dra dig för de svåra samtalen? Rätt förberedd ökar du din förmåga att hantera svåra personalfrågor. Här får du lära dig hur du kan göra de svåra samtalen lättare och mer konstruktiva för både dig själv och den du skall tala med.

Lär dig hur du tar kontroll över de kniviga situationerna så du kan agera tryggt. Här förbereder vi dig med kunskap om vad arbetsrätten säger. Samtidigt som du får insikt i både dina egna reaktioner och hur den anställde kan reagera på olika typer av samtal.

Vad du får med dig från kursen:

Lär dig agera och kommunicera rätt kring svåra situationer som:

  • Misskötsel på arbetet, uppsägning, avsked
  • Låg arbetsmoral och för sena ankomster
  • Konflikter och samarbetsproblem
  • Sjukdom, sjukskrivning och rehabilitering
  • Drog- och alkoholproblem, mobbing och trakasserier
  • Slipp onödiga kostnader – få koll på arbetsrätten och gör rätt från början!
  • Oro sprider sig snabbt – så kommunicerar du till resten av arbetsgruppen när en svår situation uppstått
  • Konflikt eller bara oenighet – när är det dags för dig som chef att ingripa?

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt, utan blir ibland tillpassat genom dialog mellan deltagare och kursledare.

Jättebra. Jag behövde information om arbetsrätt och pushas inför att våga vara tydlig och stå för det jag behöver säga i svåra samtal.

Marianne Danielsson, Avdelningschef, Capio
Goodie

Låt dig inspireras och ladda ner vår gratis eBok Stresshantering

Kursprogram

Kursprogram

09.00 Registrering och frukost
09.30 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.15 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 1

FRÅN ANSTÄLLNINGSINTERVJU TILL AVTAL

  • Anställningsintervjun - vad bör du fråga om, vilka upplysningar behöver du?
  • Vad får du inte fråga om?
  • Anställningsavtal - utformar ett korrekt anställningsavtal och undvik framtida problem

LÄR DIG BEMÖTA MISSKÖTSEL PÅ ARBETET

  • Att bemöta upprepade försena ankomster
  • En anställd som inte sköter sitt jobb
  • Vad gör du om en anställd begår ett brott?
  • Hur många gånger måste du säga till en anställd innan du kan agera?
  • Anställningsskydd vid drogproblem
  • Hur ska du dokumentera händelseförloppet för att vara säker på att ha gjort rätt?

SJUKDOM, SJUKSKRIVNING OCH REHABLITERING

  • Ditt ansvar som chef när en anställd är sjuk
  • Den anställdes förstärkta skydd vid sjukdom
  • Drogproblem - vad säger arbetsmiljölagen om arbetsanpassning och rehabilitering?
  • Kontakt med försäkringskassa och läkare
  • När behövs en rehabiliteringsplan och hur kan den se ut?

HUR DU SKA AGERA VID DISKRIMINERING OCH TRAKASSERIER PÅ ARBETSPLATSEN

  • Diskrimineringslagstiftningen kortfattat
  • Sexuella trakasserier - hur hanterar du det?
  • Skillnaden mellan mobbing och diskriminering

NÄR EN ANSTÄLLD INTE KAN VARA KVAR - OM UPPSÄGNING OCH AVSKED

  • Skillnaden mellan uppsägning och avsked?
  • När gäller uppsägning av personliga skäl?
  • Vilka tidsfrister gäller?
  • När kan man omplacera en anställd?
  • Förtur till återanställning - vad gäller?

HUR SKA DU AGERA OM DEN ANSTÄLLDE STÄMMER FÖRETAGET?

  • Om den anställde vänder sig till facket?
  • Vad gäller om den anställde stämmer arbetsgivaren?
  • Vilken dokumentation bör du ha företagit för att hantera en facklig eller arbetsrättslig process?

09.00 Samling och frukost
09.30 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.15 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 2

LÄR DIG HANTERA SVÅRA SAMTAL

  • Olika typer av svåra samtal
  • Bli medveten om ditt eget agerande
  • Förståelse för medarbetarnas agerande
  • Tumregler vid svåra samtal - att tänka på
  • Samtalsmodell och samtalsprocess - så förbereder du dig

SÅ HANTERAR DU OLIKA TYPER AV SAMTAL

  • Prestation - vad säger du till en anställd som presterar sämre än vanligt?
  • Drogproblem - hur tar du upp alkohol- och missbruksproblem på ett vettigt sätt?
  • Samarbetsproblem - när är det dags att agera på en anställd som sprider missämja? Och hur?
  • Misskötsel på arbetet - hur ska du agera vid bristande arbetsmoral eller upprepade förseningar?
  • Hög sjukfrånvaro - vad gör du då?
  • Lönesamtalet - hur bemöter du orimliga löneanspråk?
  • Samtal om uppsägning - så hanterar du samtalet många chefer tycker är svårast av alla?
  • Att meddela olika former av beslut

SÅ KOMMUNICERAR DU OM SVÅRA SITUATIONER TILL RESTEN AV PERSONALGRUPPEN

  • Rak och tydlig men ändå lyhörd och empatisk - hur går det ihop?
  • Så klarar du av att möta och ge utrymme för de olika reaktionerna hos personalen
  • Information och kommunikation är A och O
  • Oro sprider sig snabbt - ta hand om de anställda som påverkas av den svåra situationen

KONFLIKTER OCH SAMARBETSPROBLEM

  • Konflikt eller bara oenighet - när är det dags för dig som chef att ingripa?
  • Hur du medlar utan att ta över problemet
  • Din roll som samtalsledare
  • Mobbing - hur förhåller du dig till den mobbade och den/de som mobbar?
  • Så hanterar du förtal, skvaller och ryktesspridning
  • Att sätta gränser och säga ifrån på ett bra sätt

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.

Jättebra kurs med bra innehåll som jag kommer att ha stor nytta av framöver!

Mia Stenbäck, Gruppchef, Apoteket Produktion & Laboratorier
Kursledare

Kursledare

    Vi arbetar för att få Kursledare på plats. Mer information kommer :-)
´
Kurslokaler

Kurslokaler

Just nu letar vi efter den bästa lokalen för kursen. Fyll ut din e-postadress nedanför så uppdaterar vi dig när vi har funnit den.

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • Förmånligt hotellboende

    Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Hanna Mårtensson

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hanna.martensson@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.