Engelska i vården

För dig som vill känna dig säker på din engelska i mötet med patienter eller anhöriga som inte har svenska som modersmål!

Vässa dina engelskakunskaper och gör din arbetsdag lättare, tryggare och proffsigare i patientmötet.

Bilde
COVID - 19 - DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

COVID - 19 - DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

Confex följer Folkhälsomyndighetes riktlinjer avseende covid-19 och tar vårt samhällsansvar.

Kursdatum för höstens kurstillfällen ligger tillgängliga för anmälan. Skulle det bli behov för framtida ombokningar kommer dessa naturligtvis företas utan extra kostnader.

Om kursen

Arbetar du i vården och möter ibland patienter eller anhöriga som inte pratar svenska?

Känner du dig osäker i din engelska när du ska fråga en patient om besvär och symtom eller när du ska dokumentera och skriva rapporter? Då är denna kurs för dig!

Du som arbetar i vården vet att bra kommunikation A och O för att ge patienter och anhöriga det bemötande de behöver, därför har vi utvecklat en specialistkurs för just dig. Du lär du dig inte bara medicinska begrepp och sjukhustermer utan du får även kunskap som gör dig tryggare när patientmötet behöver ske på engelska. En färdighet som efterfrågas stort inom vårdsektorn idag. Vi går också igenom hur du undviker missuppfattningar när kulturella skillnader gör sig påmind.

Vår kursledare Lena är en högt uppskattad och motiverande pedagog. Hennes förmåga att varva teori med många praktiska workshops gör att dina nya kunskaper kommer till användning direkt efter avslutad kurs.

Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som är läkarsekreterare, administratör i vården, koordinator, distriktssköterska, sjuksköterska, läkare, undersköterska eller dig som möter engelskspråkiga i ditt arbete i vården.

Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs

Nästa steg för dig?
Vill du bli bättre på att möta människor i olika situationer och minska obehaget i dessa möten kan du gå KBT - Varför vi gör som vi gör>>

Kunskapsmål

  • Bra patientbemötande på engelska - uttrycken du behöver kunna
  • Bli säkrare i mötet med patienter som inte har svenska som modersmål - så undviker du missförstånd
  • Vårdengelska - lär dig de rätta orden, benämningarna och skrivreglerna
  • Öka ditt ordförråd och kommunicera smidigare i olika situationer
  • Proffsig telefonengelska - så tar du meddelanden, bokningar och avbokningar
  • Olika kulturer och rutiner – så undgår du de största fallgroparna

Goda skäl att delta på kursen

  • Utveckla ditt ordförråd och förbättra ditt patientbemötande på engelska både i tal och i skrift – vilket skapar bättre möten för dig, patienten och den anhörige.
  • Få konkreta råd på vad du gör om du inte förstår patienten.
  • Lär dig vilka kulturella skillnader som finns och hur du undviker klavertramp.
  • Efter två intensiva dagar kommer du tillbaka till din arbetsplats med nya kunskaper du har stor nytta av direkt
Kursprogram

Kursprogram

HÅLLTIDER FÖR DAG 1
 

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

 

INNEHÅLL

 

STÄRK DITT SJÄLVFÖRTROENDE I MÖTET PÅ ENGELSKA

  • Så undviker du att bli nervös
  • Så blir du väl förberedd
  • Bli uppmärksam på hur du framstår
  • Våga mer - du kan mer än vad du tror
     

VÅRDENGELSKA: SPECIFIKA ORD SOM ANVÄNDS I VÅRDEN

  • Benämningar på kroppsdelar
  • Vad heter olika sjukdomar på engelska
  • Hur förklarar du vad som gäller vid en undersökning
  • Hur förklarar du vad som kommer att hända framöver
  • Vad gör du när du inte förstår patienten- handfasta tips
     

OLIKA KULTURER OCH RUTINER: UNDGÅ DE STÖRSTA FALLGROPARNA

  • Vad är de vanligaste felen vi svenskar gör i översättningen till engelska
  • Humor som redskap - fällor och möjligheter
  • Etikettfrågor och artighetsfraser
     

SÅ HANTERAR DU E-POST PÅ ENGELSKA

  • Hur hanterar du och svarar på inkommande e-post
  • Skriftlig formulering och utformning
  • Nyttiga ord och uttryck för användning i e-post
     
HÅLLTIDER FÖR DAG 2
 

08.30 Samling och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

 

INNEHÅLL

 

TELEFONENGELSKA: TA EMOT OCH VIDAREFÖRMEDLA MEDDELANDEN PROFESSIONELLT

  • Bra service i telefon ger ökad respekt och goodwill
  • Goda fraser och uttryck när du ringer upp och tar emot samtal
  • Hur du kontrollerar att du har uppfattat namn, tal och besked riktigt
  • Vad gör du när du inte förstår - handfasta tips
  • Telefonattityder - skillnader mellan olika länder
     

SÅ BEMÖTER DU UTLÄNDSKA PATIENTER PÅ ETT PROFESSIONELLT SÄTT

  • Lär dig vad som är bra patientbemötande på engelska
  • Önska välkommen och ställ rätt frågor
  • Visa vägen, ge praktisk information, introduktion och presentation
     

INTRODUKTION, SMÅPRAT OCH SOCIAL ENGELSKA

  • Hur tar du emot patienter som inte pratar svenska?
  • Uttryck du behöver för ett gott bemötande
  • Skapa god stämning och bli mer professionell genom att hantera småpratet på ett bra sätt
  • Praktiska övningar
     

SKRIVFÄRDIGHETER I VÅRDENGELSKA

  • Bättra på dina engelska skrivkunskaper och få en uppfriskning av grundläggande regler för att skriva bättre brev, rapporter och referat
  • De rätta orden för enheter, befattningar och avdelningar
     

TOTALT HJÄRNSLÄPP! HUR RÄDDAR DU SITUATIONEN?

  • Handfasta tips, genvägar och fusklappar
  • Erfarenhetsutbyte och goda råd
     

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.

Jag tyckte det var en otroligt bra utbildning. Fick en inblick och uppfriskning på det man lärt sig tidigare. Intensivt men mycket bra upplagt. Mycket bra helhetsarrangemang!

Karina Merachtsaki, administratör, Karolinska Universitetssjukhuset
Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Alltid 100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Badge

Hur mycket engelska kan man egentligen lära sig på två dagar?

Kursledare Lena Elster svarar på frågan:

”Du kan lära dig väldigt mycket på två dagar. Jag kommer att ge dig de rätta verktygen för att ”sparka igång” igång din engelska. Vi kommer att använda oss av en speciell teknik under kursen där du lär dig varför vissa saker fastnar men andra inte. Under två dagar lär du dig mycket engelska, men du får också hjälp med hur du ska tänka för att fortsätta lära på egen hand under en lång tid framöver. Vi genomför en mängd workshops och övningar som säkrar att kunskapen faktiskt fastnar och du kan fortsätta att utvecklas!”

Kurs hos er?

Kurs hos er?

Vi finner den bästa företagslösningen!

 
Standardupplägg eller företagsanpassat?

Vid sidan av vår öppna kurs kan vi självklart erbjuda den på plats hos er istället. Det blir kostnadseffektivt om ni är en grupp, ett minskat reseavtryck och mer verksamhetsnära diskussioner då era medarbetare får ta del av samma kunskap. Vi erbjuder två olika företagslösningar för er; Standard eller Företagsanpassad. 

Läs mer om de olika alternativen

Ni är också välkomna att kontakta mig direkt så berättar jag mer!

Malin Magnusson
Affärsområdesansvarig
E-post: 
Telefon: 031-10 56 67
 

Badge

Finn inspiration i vårt bibliotek!

Vi har ett stort urval med e-böcker till dig. Ladda ner en bok redan idag!

Besök biblioteket >>

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Lena Elster

    Lena Elster – din fantastiskt uppskattade kursledare & vinnare av ”Confex bästa kursledare”! Lena Elster är utbildad engelsklärare och har mer än 20 års erfarenhet av att undervisa. Idag ägnar hon sig åt att utbilda olika grupper i... Läs mer

´
Kurslokaler

Kurslokaler

Lokal meddelas senare

  • 21 - 22 okt.

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    Behöver du boka hotell? 

    Behöver du boka övernattning så rekommenderar vi att du bokar ett rum via vår samarbetspartner, så får du som deltagare ett förmånligare pris.

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

    Läs mer om våra köpvillkor här

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Henric Nyström

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hn@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.