Engelska för dig som arbetar i vården

För dig som vill känna dig säker på din engelska i mötet med patienter eller anhöriga som inte har svenska som modersmål!

Vässa dina engelskkunskaper och gör din arbetsdag lättare, tryggare och proffsigare i patientmötet.

Bilde line background Layer 1

Anmäl dig

4 - 5 juni

Engelska för dig som arbetar i vården

Stockholm på Scandic Victoria Tower

Jag tyckte det var en otroligt bra utbildning. Fick en inblick och uppfriskning på det man lärt sig tidigare. Intensivt men mycket bra upplagt. Mycket bra helhetsarrangemang!

Karina Merachtsaki, administratör, Karolinska Universitetssjukhuset
Om kursen:

Två dagar som förbättrar, utvecklar och gör dig säkrare i patientmöten

  • Bra patientbemötande på engelska - uttrycken du behöver kunna för att förbättra bemötandet
  • Bli säkrare i mötet med patienter som inte har svenska som modersmål - så undviker du missförstånd
  • Vårdengelska - lär dig de rätta orden, benämningarna och skrivreglerna
  • Öka ditt ordföråd och kommunicera smidigare i olika situationer
  • Proffsig telefonengelska - så tar du meddelanden, bokningar och avbokningar

Kan du ibland känna dig osäker på din engelska i mötet med patienter eller anhöriga som inte har svenska som modersmål? Då är det här kursen för dig!

Kommunikation A och O för att ge patienter och anhöriga det bemötande de behöver, också de som inte pratar svenska. Med tanke på den pågående flyktingsituationen i världen är detta en viktig och högaktuell kurs för dig inom vården. Kursen är speciellt
framtagen för att du ska bli tryggare när mötet behöver ske på engelska.

6 goda skäl att delta på kursen:

1. Du utvecklar ditt engelska ordförråd så att du tryggt kan prata med patienter på engelska när du behöver det.

2. Du blir säkrare när du måste skriva på engelska i både e-post och brev.

3. Du förbättrar ditt patientbemötande på engelska – vilket skapar bättre möten för både dig, patienten och den anhörige.

4. Du får konkreta råd på vad du gör om du inte förstår patienten.

5. Du lär dig vilka kulturella skillnader som finns och hur du undviker klavertramp.

6. Genom sitt praktiska upplägg med delar av kursen på engelska, kan du använda dina nya kunskaper direkt efter kursen.

Boka din plats idag och säkra ett möte med en av Confex bästa kursledare – Lena Elster

PS. Var inte orolig, du kommer inte att behöva stå upp och läsa högt eller hålla föredrag för de andra deltagarna

Program

Program

  • Dag 1

    08:30

    Frukost och registrering

    09:00

    PROGRAM FÖRMIDDAG. Läs mer här >


    STÄRK DITT SJÄLVFÖRTROENDE I MÖTET PÅ ENGELSKA
    - Så undviker du att bli nervös
    - Så blir du väl förberedd
    - Bli uppmärksam på hur du framstår
    - Våga mer - du kan mer än vad du tror

    VÅRDENGELSKA: SPECIFIKA ORD SOM ANVÄNDS I VÅRDEN
    - Benämningar på kroppsdelar
    - Vad heter olika sjukdomar på engelska
    - Hur förklarar du vad som gäller vid en undersökning
    - Hur förklarar du vad som kommer att hända framöver
    - Vad gör du när du inte förstår patienten- handfasta tips

    10:20

    Förmiddagsfika

    12:00

    Lunch

    13:00

    PROGRAM EFTERMIDDAG. Läs mer här >>


    OLIKA KULTURER OCH RUTINER: UNDGÅ DE STÖRSTA FALLGROPARNA
    - Vad är de vanligaste felen vi svenskar gör i översättningen till engelska
    - Humor som redskap - fällor och möjligheter
    - Etikettfrågor och artighetsfraser

    SÅ HANTERAR DU E-POST PÅ ENGELSKA
    - Hur hanterar du och svarar på inkommande e-post
    - Skriftlig formulering och utformning
    - Nyttiga ord och uttryck för användning i e-post

    14:20

    Eftermiddagsfika

    16:00

    Kursdagen avslutas

  • Dag 2

    08:30

    Frukost och samling

    09:00

    PROGRAM FÖRMIDDAG. Läs mer här >>


    TELEFONENGELSKA: TA EMOT OCH VIDAREFÖRMEDLA MEDDELANDEN PROFESSIONELLT
    - Bra service i telefon ger ökad respekt och goodwill
    - Goda fraser och uttryck när du ringer upp och tar emot samtal
    - Hur du kontrollerar att du har uppfattat namn, tal och besked riktigt
    - Vad gör du när du inte förstår - handfasta tips
    - Telefonattityder - skillnader mellan olika länder

    SÅ BEMÖTER DU UTLÄNDSKA PATIENTER PÅ ETT PROFESSIONELLT SÄTT
    - Lär dig vad som är bra patientbemötande på engelska
    - Önska välkommen och ställ rätt frågor
    - Visa vägen, ge praktisk information, introduktion och presentation

    10:20

    Förmiddagsfika

    12:00

    Lunch

    13:00

    PROGRAM EFTERMIDDAG. Läs mer här >>


    INTRODUKTION, SMÅPRAT OCH SOCIAL ENGELSKA
    - Hur tar du emot patienter som inte pratar svenska?
    - Uttryck du behöver för ett gott bemötande
    - Skapa god stämning och bli mer professionell genom att hantera småpratet på ett bra sätt
    - Praktiska övningar

    SKRIVFÄRDIGHETER I VÅRDENGELSKA
    - Bättra på dina engelska skrivkunskaper och få en uppfriskning av grundläggande regler för att skriva bättre brev, rapporter och referat
    - De rätta orden för enheter, befattningar och avdelningar

    TOTALT HJÄRNSLÄPP! HUR RÄDDAR DU SITUATIONEN?
    - Handfasta tips, genvägar och fusklappar
    - Erfarenhetsutbyte och goda råd

    14:20

    Eftermiddagsfika

    16:00

    Kursen avslutas


  • För att läsa mer om kursinnehållet, vänligen tryck på pilarna i programmet. OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.
    Badge

    ISO-certifiering

    Du som deltagare får ett kursintyg från ett ISO 9001-certifierat företag. 

    Badge

    100% nöjdhetsgaranti

    Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

    Omslag for Engelska för dig som arbetar i vården

    Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

    Broschyr för: Vår 2019

    Kursledare

    Kursledare

    • Person
      Lena Elster

      Lena Elster – din fantastiskt uppskattade kursledare & vinnare av ”Confex bästa kursledare”! Lena Elster är utbildad engelsklärare och har mer än 20 års erfarenhet av att undervisa. Idag ägnar hon sig åt att utbilda olika grupper i... Läs mer

    ´
    Goodie

    Låt dig inspireras och ladda ner vår gratis eBok Where You May Get it Wrong When Writing English

    Kurslokaler

    Kurslokaler

    Scandic Victoria Tower

    • 4 - 5 juni

    Hotell Scandic Victoria Tower ligger i hjärtat av Kista Science City. Här samlas forskare, företag och studenter för att utveckla nya idéer och företag. Kistamässan och Kista Galleria med shopping ligger på gångavstånd och golfentusiasten hittar golfbanor inom bekvämt avstånd från hotellet. Stockholm city ligger endast 15 minuter bort med pendeltåg och bil.

    Adress

    Arne Beurlings torg 3A 164 40 Kista Sverige (Visa i Google Maps)

    Telefon: 08-517 533 00

    E-post: victoriatower@scandichotels.com

    Webbsida: Klicka här

    Badge

    Är ni 3 eller fler?

    Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
    08-28 43 99 / 

    Badge

    Företagsanpassad utbildning

    Är ni flera i er organisation som har behov av samma utbildning? Vi kan komma till er.

    Se mer detaljer

    Vanliga frågor

    Vanliga frågor

    • Förmånligt hotellboende

      Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

    • När kommer fakturan?

      Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

    • Vad ingår i kursen?

      I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

      Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

    note

    Hege Johannessen

    Projektledare

    Har du frågor?

    Kontakta projektledaren: E-post hj@confex.no eller telefon 08-28 43 99

    Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

    För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

    Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.