Engelska för dig som arbetar i vården

För dig som vill känna dig säker på din engelska i mötet med patienter eller anhöriga som inte har svenska som modersmål!

Vässa dina engelskakunskaper och gör din arbetsdag lättare, tryggare och proffsigare i patientmötet.

Bilde
Badge

Hur mycket engelska kan man egentligen lära sig på två dagar?

Kursledare Lena Elster svarar på frågan:

”Du kan lära dig väldigt mycket på två dagar. Jag kommer att ge dig de rätta verktygen för att ”sparka igång” igång din engelska. Vi kommer att använda oss av en speciell teknik under kursen där du lär dig varför vissa saker fastnar men andra inte. Under två dagar lär du dig mycket engelska, men du får också hjälp med hur du ska tänka för att fortsätta lära på egen hand under en lång tid framöver. Vi genomför en mängd workshops och övningar som säkrar att kunskapen faktiskt fastnar och du kan fortsätta att utvecklas!”

En av de bästa kurserna jag gått på! Är så nöjd som man bara kan vara!

Anna-Maria Henriksson, Läkarsekreterare
Om kursen

Arbetar du i vården och möter ibland patienter eller anhöriga som inte pratar svenska?
Känner du dig osäker i din engelska när du ska fråga en patient om besvär och symtom eller när du ska dokumentera och skriva rapporter? Då är denna kurs för dig!

Du som arbetar i vården vet att bra kommunikation A och O för att ge patienter och anhöriga det bemötande de behöver, därför har vi utvecklat en specialistkurs för just dig. Du lär du dig inte bara medicinska begrepp och sjukhustermer utan du får även kunskap som gör dig tryggare när patientmötet behöver ske på engelska. En färdighet som efterfrågas stort inom vårdsektorn idag. Vi går också igenom hur du undviker missuppfattningar när kulturella skillnader gör sig påmind.

Vår kursledare Lena är en högt uppskattad och motiverande pedagog. Hennes förmåga att varva teori med många praktiska workshops gör att dina nya kunskaper kommer till användning direkt efter avslutad kurs.

Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som är läkarsekreterare, administratör i vården, koordinator, distriktssköterska, sjuksköterska, läkare, undersköterska eller dig som möter engelskspråkiga i ditt arbete i vården.

Goda skäl att delta på kursen

  1. Utveckla ditt ordförråd och förbättra ditt patientbemötande på engelska både i tal och i skrift – vilket skapar bättre möten för dig, patienten och den anhörige.
  2. Få konkreta råd på vad du gör om du inte förstår patienten.
  3. Lär dig vilka kulturella skillnader som finns och hur du undviker klavertramp.
  4. Efter två intensiva dagar kommer du tillbaka till din arbetsplats med nya kunskaper du har stor nytta av direkt

Läringsmål – På kursen lär du dig bland annat

  • Bra patientbemötande på engelska - uttrycken du behöver kunna
  • Bli säkrare i mötet med patienter som inte har svenska som modersmål - så undviker du missförstånd
  • Vårdengelska - lär dig de rätta orden, benämningarna och skrivreglerna
  • Öka ditt ordförråd och kommunicera smidigare i olika situationer
  • Proffsig telefonengelska - så tar du meddelanden, bokningar och avbokningar
  • Olika kulturer och rutiner – så undgår du de största fallgroparna

Jag tyckte det var en otroligt bra utbildning. Fick en inblick och uppfriskning på det man lärt sig tidigare. Intensivt men mycket bra upplagt. Mycket bra helhetsarrangemang!

Karina Merachtsaki, administratör, Karolinska Universitetssjukhuset
Program

Program

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

 

Dag 1

STÄRK DITT SJÄLVFÖRTROENDE I MÖTET PÅ ENGELSKA

  • Så undviker du att bli nervös
  • Så blir du väl förberedd
  • Bli uppmärksam på hur du framstår
  • Våga mer - du kan mer än vad du tror

VÅRDENGELSKA: SPECIFIKA ORD SOM ANVÄNDS I VÅRDEN

  • Benämningar på kroppsdelar
  • Vad heter olika sjukdomar på engelska
  • Hur förklarar du vad som gäller vid en undersökning
  • Hur förklarar du vad som kommer att hända framöver
  • Vad gör du när du inte förstår patienten- handfasta tips

OLIKA KULTURER OCH RUTINER: UNDGÅ DE STÖRSTA FALLGROPARNA

  • Vad är de vanligaste felen vi svenskar gör i översättningen till engelska
  • Humor som redskap - fällor och möjligheter
  • Etikettfrågor och artighetsfraser

SÅ HANTERAR DU E-POST PÅ ENGELSKA

  • Hur hanterar du och svarar på inkommande e-post
  • Skriftlig formulering och utformning
  • Nyttiga ord och uttryck för användning i e-post

08.30 Samling och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

 

Dag 2

TELEFONENGELSKA: TA EMOT OCH VIDAREFÖRMEDLA MEDDELANDEN PROFESSIONELLT

  • Bra service i telefon ger ökad respekt och goodwill
  • Goda fraser och uttryck när du ringer upp och tar emot samtal
  • Hur du kontrollerar att du har uppfattat namn, tal och besked riktigt
  • Vad gör du när du inte förstår - handfasta tips
  • Telefonattityder - skillnader mellan olika länder

SÅ BEMÖTER DU UTLÄNDSKA PATIENTER PÅ ETT PROFESSIONELLT SÄTT

  • Lär dig vad som är bra patientbemötande på engelska
  • Önska välkommen och ställ rätt frågor
  • Visa vägen, ge praktisk information, introduktion och presentation

INTRODUKTION, SMÅPRAT OCH SOCIAL ENGELSKA

  • Hur tar du emot patienter som inte pratar svenska?
  • Uttryck du behöver för ett gott bemötande
  • Skapa god stämning och bli mer professionell genom att hantera småpratet på ett bra sätt
  • Praktiska övningar

SKRIVFÄRDIGHETER I VÅRDENGELSKA

  • Bättra på dina engelska skrivkunskaper och få en uppfriskning av grundläggande regler för att skriva bättre brev, rapporter och referat
  • De rätta orden för enheter, befattningar och avdelningar

TOTALT HJÄRNSLÄPP! HUR RÄDDAR DU SITUATIONEN?

  • Handfasta tips, genvägar och fusklappar
  • Erfarenhetsutbyte och goda råd

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.
Badge

ISO-certifiering

Du som deltagare får ett kursintyg från ett ISO 9001-certifierat företag. 

Badge

100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Lena Elster

    Lena Elster – din fantastiskt uppskattade kursledare & vinnare av ”Confex bästa kursledare”! Lena Elster är utbildad engelsklärare och har mer än 20 års erfarenhet av att undervisa. Idag ägnar hon sig åt att utbilda olika grupper i... Läs mer

´
Goodie

Låt dig inspireras och ladda ner vår gratis eBok Where You May Get it Wrong When Writing English

Kurslokaler

Kurslokaler

Quality Hotel The Mill

  • 16 - 17 juni

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Företagsanpassad utbildning

Är ni flera i er organisation som har behov av samma utbildning? Vi kan komma till er.

Läs mer om vad vi har att erbjuda >>

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    Behöver du boka hotell? Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!
  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

    Läs mer om våra köpvillkor här

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Hanna Mårtensson

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hanna.martensson@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.