Excel för administratörer

Företagsanpassad utbildning?

Oavsett vilket kompetensbehov som ni än har så är ni välkomna att kontakta mig med er förfrågan!
Bli kontaktad
Höstens datum ute nu
Säkra dig en plats idag
Se vårt kursutbud

Excel för administratörer

Excelkursen som kommer att göra dig med en administrativ roll till en mästare på effektivitet och struktur. Din arbetsdag blir både enklare och roligare
Anmäl mig
Dela denna kursen
Certifierad kurs
Över 500 000 kursdeltagare
Nöjdhetsgaranti
Skandinaviens ledande kursleverantör
Över 500 000 kursdeltagare
Nöjdhetsgaranti
Abonnemang
Om kursenKursinnehållSertifiseringCertifieringCertifieringSå fungerar detKursledareAnmäl mig
2
Dag(ar)
Live
Certifierad kurs
10995
kr exkl. moms

Om kursen

Lär dig de smartaste funktionerna i Excel - spara mängder av dyrbar tid

Kursen är specialanpassad för dig som arbetar i en administrativ roll. Du arbetar redan i Excel men känner att du är redo att ta dina kunskaper till en högre nivå och lära dig alla de smartaste funktionerna och finesserna.

Förenkla dina administrativa uppgifter

För att du ska ta till dig kursen på bästa möjliga sätt väver din kursledare, Lisa Wik Alaküla in teori med praktiska övningsuppgifter. Detta så att du ska kunna använda Excel på ett mer strategiskt och smart sätt i ditt vidare arbete. Du lär dig att effektivisera båda dina och andras uppgifter genom att upparbeta professionella uppställningar, listor och tidsplaner. Du får också med dig många användbara tips och kortkommandon.

Efter avslutad kurs kommer du att känna dig som en mästare på effektivitet och struktur. Du kommer garanterat att få en både enklare och roligare arbetsvardag.

Varför ska jag välja denna kurs?

  • Praktisk ”Hands-on kurs”
  • Skräddarsydd för din yrkesroll
  • Kursen väver in teori med värdefulla praktiska övningar och många konkreta, tidsbesparande tips med exempel tagna ur din verklighet som administratör
  • 2 års support (via e-post) efter kursen, med kursledaren


Du behöver ta med egen dator

OBS! På den här kursen behöver du ha med egen PC (MAC fungerar tyvärr inte). Kursledaren använder en svensk Microsoft Office 365 Pro Plus version. För att kunna delta så bör du ha motsvarande Office 365 version eller Office 2016/ 2019 installerat på din dator. Om du undrar vilken version du har installerad så hittar du den informationen inne i programmet under Arkiv -> Konto -> Produktinformation. Där ser du både produktnamn och versionsnumret. Du kommer få en länk till dokumentationen så att du kan installera filerna innan kursen. Länken kommer i ett mail cirka 5 dagar innan kursstart.

Läs mer

Nästa kurs

20-21 juni
Kursen genomförs digitalt
Will run
12792992
online
10-11 november
Lokal i Malmö meddelas senare
To be defined
12809491
malmo
14-15 november
Lokal i Göteborg meddelas senare
To be defined
12809490
goteborg
21-22 november
Lokal i Stockholm meddelas senare
To be defined
12809489
stockholm
14-15 december
Kursen genomförs digitalt
To be defined
12809487
online
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kunskapsmål

  • Göra enkla och användbara funktioner i kalkylbladet för att hantera många listor
  • Förstå grunderna i Pivottabeller
  • Skapa ett professionellt utseende av kalkylbladet med bra formatering
  • Ha förståelse för grafik och ritverktyg för professionella rapporter och presentationer
  • Kombinera Excel med andra program

Målgrupp

Du arbetar idag som administratör eller koordinator, i privat eller i offentlig sektor.

Förkunskaper

GrundläggandeExcel/självlärd eller liknande.

Kursinnehåll

Se hela kursinnehållet + -

01 Excel för ordning och reda

  • Lär dig att skapa tabeller, listor och matriser för olika projekt och uppgifter
  • Så planerar du och bygger modeller
  • Få kunskaper om hur tabeller fungerar
  • Så används verktyg som filtrering och sortering för att få kontroll
  • Få användbara lookup-funktioner - slå upp i en tabell för att hämta namn, adresser, telefonnummer etc.


02 Enkla och användbara funktioner i kalkylbladet för att hantera många listor

  • Lär dig användbara funktioner för olika uppställningar - listhantering , sammanfoga celler, uträkningar, konsolidera data från externa källor
  • Så importerar du tabeller från internet
  • Summering och delsummering - så gör du

03 Fördela modeller över flera sidor

  • Hur man skapar modeller med olika tidsperioder på varje ark
  • Så arbetar du med flera kalkylblad i arbetsboken
  • Summering och ackumulering på ett separat blad

04 Skapa ett professionellt utseende av kalkylblad med bra formatering

  • Principer - vad är bra design
  • Hur man använder formatering för att skilja mellan olika typer av information
  • Vad är skillnaden mellan text och numerisk formatering

05 Använd grafik och ritverktyg för att skapa professionella rapporter och presentationer

  • Så framhäver du information med hjälp av grafik
  • Skapa diagram för möten och presentationer - frånvarolistor, projektöversikt, uppgiftsfördelning, försäljningsrapporter
  • Ritverktyget i Excel - så används det på ett effektivt sätt


06 Arbeta enkelt och professionellt genom att kombinera Excel med andra program

  • Lär dig vilket program som passar till olika jobb
  • När ska du använda tabeller i Excel i stället för Word eller motsatt
  • Hur hör de olika programmen i Office ihop - Word, Excel, PowerPoint
  • Så använder du diagram och siffror från Excel i presentationer i PowerPoint
  • Lär dig använda information från Excel för presentation i Word

07 Så hjälper du andra att använda din modell korrekt

  • Se till att ingen skriver där de inte ska - skydda kalkylbladet
  • Hur lägger jag till kommentarer och förklaringar till användarna

08 När du tar över kalkylmodeller från andra - så gör du

  • Få en överblick över informationen
  • Hur kan man kontrollera om det är formler i cellerna och hur saker och ting hänger samman
  • Städa upp dålig eller ofullständig design och få det översiktligt och lättanvänt

09 Bli mer självständig - vad tar du med dig vidare?

  • Excels hjälpfunktion och användbara källor på Internet - så finner du egna tips
  • Personlig handlingsplan - vad tar du med dig vidare

Detta är en certifierad kurs

Kursen genomförs med två särskilt utbildade och av Försvarshögskolan licensierade handledare. Efter avslutad kurs får du en komplett dokumentation av utbildningen och ett utbildningsintyg. Försvarshögskolan äger och kvalitetssäkrar utbildningen kontinuerligt.

Detta är en certifierad kurs

PRINCE2®(Projects in Controlled Environments) är en metod för strukturerad projektledning för att säkra ett framgångsrikt projektgenomförande. PRINCE2®-kursen på denna sidan erbjuds i samarbete med Metier/ Affiliate of AXELOS Limited. PRINCE2® är ett registrerat varumärke som tillhör AXELOS Limited och används med tillåtelse från AXELOS Limited.

Detta är en certifierad kurs

Kursen är certifierad genom standarden DNV-ST-0008 - Certified Learning Programmes. Det säkerställer att innehållet i kursen håller högsta kvalitet och är i linje med efterfrågan på marknaden. Kursen utvärderas och uppdateras regelbundet av Confex men kvalitetsgranskas även av DNV som ett oberoende certifieringsorgan. En dokumenterad trygghetsstämpel både för dig och för din arbetsgivare.

Examen

Praktisk information om examen

Så fungerar det

Denna kurs kan du antingen ta fysiskt i ett klassrum eller digitalt via Zoom/Teams. Du kan vara trygg på att kursens mål och innehåll alltid är det samma oavsett format.

  • Du kommer att få ditt kursmaterial på epost innan kursstart
  • Vid digitalt genomförande får du länk och nödvändig information om inloggning i god tid före kursstart
  • Vi har alltid en teknisk värd tillgänglig om du skulle stöta på problem under en digital kurs
  • Oavsett vilket format du väljer får du möjlighet till erfarenhetsutbyte med övriga deltagare

Denna kurs kan du ta när och var du vill och helt i din egen takt. Våra förhandsinspelade kurser är flexibla och mycket pedagogiskt upplagda.

  • Fri tillgång till kursen i minimum 12 månader från att du anmäler dig
  • Du kommer att få information om inloggning kort tid efter att du har anmält dig
  • Efter 12 månader kan du använda kursen som ett uppslagsverk genom årlig förnyelse med vårt abonnemang

Denna kurs genomförs enbart digitalt. Våra halvdags-webinarier tar upp det viktigaste inom ett ämne för att ge dig ett stort kompetensutbyte på kort tid.

  • Kursmaterial kommer att skickas ut i förväg
  • Du får länk och nödvändig information om inloggning i god tid före kursstart
  • Vi har alltid en teknisk värd tilllgänglig om du skulle stöta på problem under kursen
  • Pauser är inlagda i undervisningen

Abonnemang

Vår ambition är att stärka din kompetens under hela yrkeslivet, antingen genom att friska upp befintlig kompetens eller genom att bistå med ny. Med livslångt lärande håller du dig uppdaterat och relevant förframtidens omställning och konkurrens i näringslivet.

Som ett led i livslångt lärande är denna kurs arrangerad med en abonnemangslösning för dig. Från att du anmäler dig på kursen har du tillgång till allt material i 12 månader. Efter detta kan du behålla kursen som ett uppslagsverk med en årlig förnyelse av abonnemanget. Som abonnemangskund erbjuder vi dig förmånliga och rabatterade priser, så att du kontinuerligt kan hålla dig uppdaterad och relevant.

Om du önskar att avsluta ditt abonnemang behöver avtalet sägas upp senast 30 dagar innan abonnemanget löper ut, annars förnyas prenumerationen automatiskt. Se mer information i våra Köpvillkor och FAQ.

Hållpunkter

08:30 Registrering

09:00 Kursen startar

12:00 Lunch

16:00 Kursen avslutas

Vad våra kunder säger om denna kurs

6
/6
Margarete Ström
Projektadministratör
Wiklunds Åkeri AB

Lisa var en mycket bra och pedagogisk. Är väldigt nöjd med dessa 2 dagars kurs.

6
/6
Maria Hagbjärn
Reklamationshandläggare
HemoCue AB

Mycket bra information som förmedlas!

6
/6
Emma Fredriksson
Administratör
SSAB

För mig var hela kursen superbra. Vi fick väldigt mycket små tips runtomkring som kommer att hjälpa mig väldigt mycket i min arbetsroll. Önskar jag gått kursen tidigare, det hade sparat mycket tid och energi!

6
/6
Malin Cedergren
Administratör
Helsingborg stad

Bra och duktig föreläsare, märks att hon verkligen gillar excel. :-)

6
/6
Anette Eriksson
Avdelningsadministratör
Energimarknadsinspektionen

Väldigt bra upplägg och innehåll. Kursledaren var pedagogisk och duktig på att förklara, bra kursinnehåll att öva i, även efter kursen.

Kursledare

Lisa Wik

Lisa Wik Alaküla har lång erfarenhet som utbildare och pedagog inom IT området. I grunden är hon utbildad programmerare/systemerare och efter nästan 10 års arbetslivserfarenhet startade hon sitt egna konsultbolag för data och IT utbildningar. Hennes breda kompetens i programmen ger stor effekt och resultat för varje individ som deltar på hennes utbildningar.

Lisa har utbildat medarbetare som finns inom industrin och mindre företag men även kommuner och landsting. Hon är en av våra mycket uppskattade pedagoger inom IT eftersom hon har en hög pedagogisk förmåga och lägger stor viktig vid anpassning för varje uppdrag.

Läs mer

Kursanmälan

Frågor om kursen:

Henric Nyström

Kursansvarig
+47 934 93 050
hn@confex.se
Frågor inför din anmälan:

Excel för administratörer

Plats:
undefined
Datum:
undefined
Pris:
10995
kr exkl. moms

Välj plats

Välj datum

Will run
To be defined
To be defined
To be defined
To be defined

* Vänligen fyll i alla fält

Inge tilgjengelig dato!

2. Deltakere

Deltagare

Deltagare 1

* Vänligen fyll i alla fält

Fakturainformation

3. Faktura informasjon

Pris

Pris per person
10995
kr exkl. moms
Rabatt
-
0
kr.
Pris att betala
10995
kr exkl. moms

Villkor

* Vänligen fyll i alla fält

60657,60658
Da er alt i boks!
En bekreftelse er blitt sendt til deg på e-post.
Vi gleder oss til å se deg på kurset!
Oops! Something went wrong while submitting the form.