Har du fått en ny tjänst med utökat ansvar? Det är ingen tillfällighet. Din arbetsgivare bedömer att just du är rätt person för att ta ansvar för verksamhetens och medarbetarnas utveckling
Att bli chef innebär en rad förändringar. Du ställs inför större utmaningar, högre krav och nya problemställningar. I tillägg förändras din relation till medarbetarna. Kanske var ni kollegor innan? Hur hanterar man känsliga ämnen t ex. uppsägelse, omplacering, tillsägelse eller samarbetsproblem?
Ny som chef är kursen som rustar upp dig så att du står säkrare och tryggare i din nya roll. Du lär dig hantera alla nya utmaningar som kan uppstå och blir förberedd på svåra situationer och hur du kan hantera dem genom bland annat kommunikation och motivation. Du får även ökad kunskap kring stresshantering och psykisk ohälsa.
Våra mycket uppskattade kursledare kommer att ge dig flera effektiva verktyg och insikter som ger dig bästa tänkbara start för att lyckas i ditt chefskap.
Välkommen att delta på en av marknadens mest meriterade kurser för dig nybliven chef. Lär dig allt du behöver för att lyckas i din nya roll och få dina kunskaper dokumenterade genom certifieringen som du mottar efter avslutad kurs.
Du har precis fått ökat ansvar och ska ta dig an rollen som chef och ledare eller har upp till två års erfarenhet i rollen.
Inga förkunskaper krävs
01 Så hanterar du rollen som mellanchef
02 Utveckla ditt personliga ledarskap
03 Så motiverar du dig själv och andra
04 Bygg upp ett välfungerande team och få fram det bästa i varje medarbetare
05 Ditt ansvar som ledare
06 Effektiv kommunikation - tydligare ledarskap
07 Kompis eller ledare?
08 Konflikthantering för ledare
09 Så hanterar du personer som sätter sig på tvären
10 Medarbetarsamtal och svåra samtal
11 Att skapa resultat från utbildningen - så gör du praktiskt
01 Så hanterar du rollen som mellanchef
02 Utveckla ditt personliga ledarskap
03 Så motiverar du dig själv och andra
04 Bygg upp ett välfungerande team och få fram det bästa i varje medarbetare
05 Ditt ansvar som ledare
06 Effektiv kommunikation - tydligare ledarskap
Kursen genomförs med två särskilt utbildade och av Försvarshögskolan licensierade handledare. Efter avslutad kurs får du en komplett dokumentation av utbildningen och ett utbildningsintyg. Försvarshögskolan äger och kvalitetssäkrar utbildningen kontinuerligt.
PRINCE2®(Projectsin Controlled Environments) är en metod för strukturerad projektledning för attsäkra ett framgångsrikt projektgenomförande. PRINCE2®-kursenpå denna sidan erbjuds i samarbete med Metier/ Affiliate of AXELOS Limited.PRINCE2® är ett registrerat varumärke som tillhör AXELOS Limited.
Kursen är certifierad genom standarden DNV-ST-0008 - Certified Learning Programmes. Det säkerställer att innehållet i kursen håller högsta kvalitet och är i linje med efterfrågan på marknaden. Kursen utvärderas och uppdateras regelbundet av Confex men kvalitetsgranskas även av DNV som ett oberoende certifieringsorgan. En dokumenterad trygghetsstämpel både för dig och för din arbetsgivare.
Denna kurs kan du antingen ta fysiskt i ett klassrum eller digitalt via Zoom/Teams. Du kan vara trygg på att kursens mål och innehåll alltid är det samma oavsett format.
Denna kurs kan du ta när och var du vill och helt i din egen takt. Våra förhandsinspelade kurser är flexibla och mycket pedagogiskt upplagda. Du kommer att få information om inloggning kort tid efter att du har anmält dig.
Denna kurs genomförs enbart digitalt. Våra halvdags-webinarier tar upp det viktigaste inom ett ämne för att ge dig ett stort kompetensutbyte på kort tid.
08:30 Registrering
09:00 Kursen börjar
12:00 Lunch
16:00 Kursen avslutas
Denna kurs har ett 6 månaders kostnadsfritt abonnemang inkluderat i kursavgiften från att du anmäler dig till kursen. Du har därmed exklusiv tillgång till Sveriges första digitala lärportal för ledare – www.praktiskt-ledarskap-101.se
Om du ej önskar denna tilläggstjänst måste denna sägas upp 30 dagar innan den kostnadsfria perioden löper ut. Läs mer vad det innebär i våra Köpvillkor.
Lärportalen att-leda-andra-utan-att-vara-chef.se vänder sig till dig som leder andra utan att formellt vara chef. Fortsätt ditt lärande efter avslutad kurs och ta del av spännande innehåll som ger dig råd, vägledning och inspiration.
Michael Wolde har mer än 25 års erfarenhet av konsulting och utveckling av ledare och team inom både privat och offentlig sektor. Han är en mycket god pedagog och är sedan många år tillbaka verksam utbildare inom ledarskap, organisationsutveckling, coachning och teamutveckling. Utöver arbetet som konsult och utbildare har Michael även givit ut boken Proaktivt ledarskap på Mindboozt förlag. Michael är utbildad personalvetare och psykosyntescoach.
Emma Harrysson har en lång och gedigen erfarenhet som ledare och chef inom staten och drivit flera stora förändringsprojekt. Hon har hög kompetens och erfarenhet av ledarskap och ledarutveckling, förändringsledning, verksamhetsutveckling och coaching i rollen som chef, projektledare och förändringsledare. Emma arbetar idag som ledarskapskonsult och coachar och utbildar chefer och ledare. Hon har ansvarat för flera ledarskapsprogram, till exempel Ny som chef. Hon är en god pedagog och guidar deltagarna genom dagen med sitt coachande förhållningssätt till nya insikter och lärdomar. Emma är utbildad socionom, förändringsledare och certifierad coach, enligt ICF.
Anna Färnevik är ledarskapskonsult, ICF diplomerad coach och en erfaren utbildare inom ledarskap, förändringsledning, kommunikation och att leda behovsdrivet. Anna har också en lång chefskarriär som har gett gedigen erfarenhet av att leda och utveckla medarbetare i med- och motgång. Anna coachar chefer på individ-, team- och gruppnivå bland annat med hjälp av Lead Forward och Team Pro. Med ett coachande förhållningssätt utbildar Anna deltagarna som genom övning och reflektion får med sig självinsikt, praktiska verktyg och en hållbar inställning till utmaningar att använda i sitt dagliga ledarskap.
Som en av Sveriges främsta utbildningsarrangörer erbjuder Actea Utbildning inom Actea Management skräddarsydda program som inte bara inspirerar utan också levererar mätbara resultat.
Vi har sedan 15 år tillbaka tillsammans med vår samarbetspartner Confex levererat kursinnehåll och kursledare till flera utbildningar. Vårt flaggskepp är kursen Att leda utan att vara chef steg 1 och steg 2, där vi har utbildat mer än 7000 deltagare med högsta betyg i utvärderingarna. Våra kursledare är grundligt utbildade och har lång erfarenhet av att utbilda och handleda så väl formella som informella ledare. Med kursledarnas expertis inom området ledar- och medarbetarutveckling får du som deltagare de bästa förutsättningarna för att utbildning och utveckling inom de kurser vi erbjuder via Confex; Att leda utan att vara chef, Ny som chef, Så hanterar du besvärliga människor, Projektledning, Effektiv som ledare och Förhandlingsteknik.
Vår passion för att utveckla människor och organisationer återspeglas i varje detalj av våra utbildningar. Vi förstår att varje deltagare och varje företag har unika behov och utmaningar. Därför anpassar vi våra program för att säkerställa att innehållet är relevant, engagerande och direkt tillämpbart i din vardag.
Actea Management driver, förutom utbildningar, sedan knappt 10 år också konsultverksamhet inom verksamhet- och organisationsutveckling. Vi hjälper organisationer med processutveckling, förändringsledning, ledar- och medarbetarutveckling, ledningsgruppsutveckling, projektledning, styrning och ledning, förbättrat kvalitetsarbete med systematik för ständiga förbättringar.