Personlig information är information som kan kopplas till dig som person. Det kan vara namn och kontaktinformation, men också annan information som kan länkas indirekt till dig. För Confex är det viktigt att du vet vilken personlig information vi behandlar, så att du kan skydda dina rättigheter enligt sekretesslagarna. Därför har vi upprättat en Dataskyddspolicy.
Confex samlar inte in information om dig, såvida du inte har lämnat ut dina personuppgifter på eget initiativ, eller om du, myndigheter eller din arbetsgivare har publicerat information öppet på internet. Vi använder endast öppna källor på internet. Detta är främst LinkedIn, arbetsgivarens webbsida och uppgifter från Näringslivsregistret. Confex riktar sin reklam och marknadsföring till slutliga förbrukare av våra tjänster.
Din e-postadress kommer från en eller flera av följande källor:
Som tidigare kund, eller genom att vara öppen och tillgänglig på internet i samband med arbetsplatsen och arbetsuppgifter: Confex har ett berättigat intresse av att skicka e-poster till dig för att informera dig om relevant kompetensutveckling inom ditt ansvarsområde.
Personuppgiftsbehandlingen kan omfattas av den lagliga grunden ”berättigat intresse” om den personuppgiftsansvarige har ett berättigat intresse av att behandla personuppgifterna som väger tyngre än skyddet av den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter, se art. 6.1 f GDPR. Intresseavvägning är ofta användbar vid personuppgiftsbehandling som sker i begränsad omfattning och där uppgifterna kan betraktas som harmlösa ur integritetsskyddssynpunkt (ex. namn, arbetsroll, kontaktuppgifter och ålder). En utgångspunkt är att ju mindre ingripande personuppgiftsbehandlingen är för den registrerades personliga integritet desto mer troligt är det att den personuppgiftsansvariges berättigade intresse väger tyngst och att intresseavvägningsgrunden kan tillämpas.
Du har alltid rätt att motsätta dig att vi behandlar dina personuppgifter för direktmarknadsföring. Även om detta hanteras med berättigat intresse från vår sida, finns det inget intresse av att vi skickar information som du ändå inte vill läsa. Det är därför möjligt att avsluta prenumerationen från Nyhetsbrevet genom att välja "Avsluta prenumeration" längst ner på sidan: https://www.confex.se/unsubscribe. Du kommer sedan att omdirigeras till en webbplats för att avsluta prenumerationen. När avbeställningen har bekräftats kommer e-postutskick att stoppas inom 2–3 dagar.
Kontakta oss via e-post info@confex.se eller telefon 08-28 43 99.
En vanlig orsak till problemet kan vara att man har flera e-postadresser som delar samma inkorg. Om man som kund är osäker så kontakta oss så hjälper dig att undersöka saken och tar bort alla sammankopplade e-postar som vi finner.
Ja, reklam i form av e-post får skickas ut i direktmarknadsföringssyfte förutsatt att alla gällande lagar om dataskydd och marknadsföring följs. I GDPR (skäl 47) framgår det att ”direktmarknadsföring” utgör ett exempel på vad som kan sägas utgöra ett ”berättigat intresse” för en organisation.
Direktmarknadsföring regleras också i marknadsföringslagen (2008:486) (”MFL”). Behandling av personuppgifter för marknadsföringsändamål kan grundas på samtycke eller den personuppgiftsansvariges eller tredje parts berättigade intresse efter en intresseavvägning.
Vänligen notera att när obeställd reklam skickas till någon som inte är att betrakta som en konsument så behövs inget samtycke enligt MFL, förutsatt att tillämpliga delar av MFL uppfylles.
Confex finns i både Norge och Sverige och erbjuder i stor utsträckning samma produkter till samma målgrupper. Likt de flesta människor som arbetar över nationella gränser önskar vi att finna en korrekt tolkning av lagstiftningen. Här förlitar sig Confex på den svenska tolkningen av GDPR, där Integritetsskyddsmyndigheten (Imy), som ansvarar för att tillämpa GDPR i Sverige, skriver följande på sidan 23 i sin rapport «Klagomål till Datainspektionen 25 maj 2018–24 maj 2020 »:
«Ett vanligt klagomål är också att utskick med marknadsföring erhålls, trots att mottagaren inte lämnat samtycke. Enligt dataskyddsförordningen är det dock möjligt att skicka reklam utan samtycke, om verksamheten har en annan rättslig grund (vanligen intresseavvägning), men verksamheterna ska alltid upphöra med utskicken om mottagaren begär det.»
Confex använder då den lagliga grunden "berättigat intresse" men avstår naturligtvis från att skicka till mottagare som uttryckligen sagt ifrån och som ej önskar att få information från oss.
Vi värnar om säkerhet och skyddet av personuppgifter och tar det på allvar. Dina personuppgifter tillhör därför dig och du har rätt att:
Information om behandling av personuppgifter. Denna policy är uppdaterad 2022-05-25
Icon Business Training äger idag flera varumärken med inriktning på kursbranschen både i Sverige och i Norge, där Confex Sverige AB är ett av dem. Bakom Icon Business Training står Icon Media Group AS som huvudägare.
Confex Sverige AB är en kommersiell kursleverantör som vänder sig till personer inom arbetslivet som kan vara att betrakta som slutförbrukare av våra tjänster. Vi använder dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig relevanta kurser, examensmöjligheter och certifieringar samt för att uppdatera dig på specifika ämnesområden. Din integritet är viktig och denna dataskyddspolicy beskriver all relevant information om vilka personuppgifter som samlas in, varför vi gör det och vilka rättigheter du har, så att du kan skydda dina rättigheter enligt gällande regelverk om dataskydd.
Om du har frågor eller synpunkter som gäller vår dataskyddspolicy är du välkommen att vända dig direkt till Confex Sverige AB
Icon Media Group-koncernen har även utsett ett dataskyddsombud (Data Protection Officer – DPO) som du kan kontakta genom att skicka en epost till dpo@iconmedia.group eller genom att skriva ett brev till Icon Media Group, Dataskyddsombud, Fridtjof Nansens Plass 5, Oslo 0160, Norge
Du kan också lämna ett klagomål eller kontakta Integritetsskyddsmyndigheten Imy.
Confex samlar inte in information om dig, såvida du inte har lämnat ut dina personuppgifter på eget initiativ, eller om du, myndigheter eller din arbetsgivare har publicerat information öppet på internet. Vi använder endast öppna källor på internet. Detta är främst LinkedIn, arbetsgivarens webbplats och uppgifter från Näringslivsregistret. Confex riktar sin reklam och marknadsföring till slutliga förbrukare av våra tjänster.
Icon Business Training använder cookies för www.confex.se och tillhörande domäner och applikationer. Genom att du använder vår webbplats samtycker du till att cookies används.
En ”cookie”, ”kaka”, ”webbkaka” eller ”kakfil” är en liten datafil som en webbserver (den webbplats som besöks) sparar i en webbplatsbesökares webbläsare. Genom att besökaren har cookien lagrad i sin webbläsare ger det oss möjlighet att hålla reda på aktiviteten på vår webbplats. Cookien kan ha flera syften, t.ex. att lagra information om besökare och deras användning av en hemsida, besökares köpmönster, eller att kunna rikta individualiserad reklam till besökaren.
Confex använder Google Analytics för att analysera hur webbplatsen används. Google Analytics genererar statistik och annan information om hur webbplatsen används genom att spara cookies i användarens webbläsare. Informationen som genereras för vår webbplats används för att skapa rapporter om användningen av webbplatsen. Google sparar och använder denna information. Googles sekretesspolicy finns på: http://www.google.com/privacypolicy.html
De flesta webbläsare tillåter att man blockerar cookies. I Internet Explorer kan du blockera cookies genom att välja “Verktyg”, “Internetalternativ”, “Sekretess” och dra reglaget till “Blockera alla cookies”. I Firefox kan du ändra inställningarna för hantering av cookies genom att välja “Verktyg”, “Alternativ” och “Sekretess”. Att blockera cookies kan ha en negativ inverkan på användandet av vissa webbplatser.
Personliga uppgifter lagras aldrig längre än nödvändigt. Confexs lagringstider är följande:
I vissa situationer hänvisar Confex till företagets berättigade intressen av att samla in och behandla personuppgifter. För dessa situationer har en omfattande bedömning gjorts av hur behandlingen påverkar din integritet. Confex väljer konsekvent den behandling som är minst påträngande och som bäst skyddar integriteten.
En grundlig och involverande bedömning har gjorts av företagets berättigade intresse.
Bedömningen visar följande:
Vilka fördelar är det för företaget?
Sammanfattningsvis är fördelen som Confex uppnår med behandlingen att upprätthålla ett etablerat mönster för marknadsföring, försäljning och genomförande av åtgärder för kompetensutveckling och uppdatering i arbetslivet. Detta mönster har etablerats under många decennier och är avgörande för att företaget ska kunna fullgöra sina åtaganden gentemot ägare, anställda, leverantörer och kunder.
Med uppgifterna kan Confex mot kund:
Fördelarna är avgörande för företagets existens.
Har behandlingen ett samhällsintresse och/eller tjänar den ideella intressen som gynnar fler människor?
Behandlingen är viktig för att stödja affärsnyttan för kurserna, främst hotellbranschen, samt etablerade kursledare från olika företag (både privata och offentliga). Behandlingen är också viktig för att säkerställa att arbetslivet erbjuder livslångt lärande genom öppen och tillgänglig information om relevant kompetensutveckling för den enskilda medarbetaren eller chefen. Den öppna kommunikationen ger dem både en säker och tillräcklig grund för att bedöma olika erbjudanden och fatta beslut om deras egen kompetensutveckling.
Behandlingen är också avgörande för att upprätthålla kvalitet på företags- och produktnivå, genom standarderna ISO 9001 respektive ST-0008 Certified Learning Programs.
Confex samlar inte in känsliga personuppgifter eller andra uppgifter som kan klassas som integritetskänsliga. Personuppgifter som används för den anställde eller chefen finns redan offentligt tillgänglig på LinkedIn eller arbetsgivarens webbplats.
Confex bedömer att den personliga integriteten inte påverkas på ett negativt vis. Informationen har redan publicerats av personen själv eller av arbetsgivaren och behandlingen av personuppgifterna är inte ingripande för någon registrerads personliga integritet. Confex anser att företaget har ett berättigat intresse som väger tyngre och att intresseavvägningsgrunden kan tillämpas.
Köphistorik, e-posthantering och besök på produktsidor är länkade till personen för att säkerställa att relevant information ges. Confex lägger stor vikt vid att irrelevant innehåll inte distribueras. Den enskilda medarbetaren eller chefen ska erbjudas tjänster för kompetensutveckling och professionell uppdatering i förhållande till det antagna intresset eller preferensen.
Confex publicerar endast kunduttalanden med den berörda personens samtycke. I vissa fall kan denna information delas med kursleverantörer som Confex samarbetar med eller till de som tillhandahåller lokaler för kursverksamheten. Detta äger endast rum i syfte att öka kvaliteten på kursen. I dessa fall anonymiseras kundutlåtandet.
Våren 2021 genomförde Norstat en omfattande undersökning riktad mot arbetslivet. Frågorna handlar om reklam på arbetsplatsen. Här är svar på några huvudpunkter:
På frågan "I vilken utsträckning anser du det vara kränkande att din e-postadress lagras i en databas i syfte att ge dig relevant marknadsföring för din arbetssituation?"
Svaren visar att 8% känner sig mycket kränkta medan 15% känner sig väldigt lite kränkta. Andra svar vägs mot lite kränkta.
På frågan "Tänk på e-postreklam du får som riktar sig till företaget/organisationen" svarar en stor andel positivt:
Den positiva inställningen till relevant reklam via e-post återspeglas i andelen anställda som vidarebefordrar e-postmeddelandena. Här svarar knappt hälften (45%) att de ibland vidarebefordrar relevant marknadsföring till kollegor.
Synen på reklam är naturligtvis något splittrad, men under 25% säger att de önskar ha sin e-postadress helt skyddad från reklam.
När det gäller användningen av personuppgifter i samband med förbättring och leverans av kurser och lärande indikerar 97% kundnöjdhet inom koncernen Icon Media Group att de har en positiv inställning till behandlingen.
Uppgifterna ger god och effektiv tillgång till information om relevant kompetensutveckling för individen, kollegor och företaget som helhet. Detta är i linje med individens syfte att publicera sin information öppet på internet.
I ett rättsfall i USA (2019) så uttalade sig en domare att om man publicerar uppgifter på LinkedIn har man bevisligen intentionen att dela informationen med andra:
"There is little evidence that LinkedIn users who choose to make their profiles public actually maintain an expectation of privacy with respect to the information that they post publicly, and it is doubtful that they do," wrote circuit judge Marsha Berzon.
"And as to the publicly available profiles, the users quite evidently intend them to be accessed by others."
Norstats undersökning innehöll också följande frågeställningar: "Det är bra att kunna få information om tjänster och produkter som kan vara relevanta för mitt jobb / min position. I vilken utsträckning är du oense eller instämmer i detta påstående?"
Här fördelades svaren enligt följande:
1=I liten grad: 15%
2: 17%
3: 28%
4: 30%
5=I stor grad: 11%
Av svaren kan man utläsa att 7 av 10 anställda (69%) är positiva till att mottaga relevant reklam.
Så många som 2/3 av respondenterna har köpt en tjänst eller produkt det senaste året efter att ha fått marknadsföring via e-post. Mer än 9/10 var nöjda med köpen.
Behandlingen av uppgifterna har inga negativa konsekvenser i form av utestängning, diskriminering eller förtal. Det finns inte heller något i uppgifterna som bidrar till att skapa rädsla, oroligheter eller som får anställda eller chefer att moderera sina uttalanden.
Åtkomst till personuppgifter säkerställs med tvåfaktorautentisering. Dessutom lagras data i krypterad form, i den mån det är möjligt. Confex arbetar kontinuerligt med informationssäkerhet för att minska risken för att personuppgifter kommer i fel händer.
Confex lagrar endast uppgifter om personer i aktiva yrkesroller. Företaget lagrar inga uppgifter, i någon form, om minderåriga.
Du kan alltid motsäga dig att Confex använder dina personuppgifter. Du gör detta genom att avregistrera dig via en länk till ett nyhetsbrev: https://www.confex.se/unsubscribe eller genom att skicka ett e-postmeddelande till info@confex.se.
Vårt IT-system är byggt från grunden med inbyggd integritet i enlighet med GDPR. Företaget har också genomfört flera åtgärder och överväger kontinuerligt nya säkerhetsåtgärder för att minimera risker med felaktig personuppgiftsbehandling.
Baserat på ovanstående drar Confex slutsatsen att Confex behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagar samt att riskerna är små för att en registrerades personliga integritet kränks eller åsidosätts. Företagets berättigade intressen skyddas samtidigt som individens personliga integritet beaktas.
Följande kategorier är mottagare av olika personuppgifter:
Följande kategorier är mottagare som är självständigt personuppgiftsansvariga:
Confex kan överföra personuppgifter till ett tredje land utanför EU/EES. Confex använder moln baserade epostsystem där e-postadresser lagras på servrar i USA. Enligt EU-kommissionen, kan USA inte garantera samma rättigheter för registrerade från EU/EES. Confex kommer att följa tillämpliga dataskyddslagar och nödvändiga säkerhetsåtgärder i enlighet med rådande riktlinjer. För mer information om gällande lagar och regler om överföring av personuppgifter till ett tredje land, hänvisar vi till: www.imy.se.
Confex behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagar, regler och förordningar.
Confex skyddar dina personuppgifter genom både fysisk och virtuell åtkomst och åtkomstkontroll. Det innebär att vi arbetar aktivt för att skydda våra kunder och besökare mot obehörig åtkomst, ändring, yppande eller förstörelse av information som vi förvaltar. Specifika säkerhetsåtgärder:
Inga automatiserade individuella beslut äger rum.
Icon Business Traning (Confex Sverige AB) förbehåller sig rätten att ändra dataskyddspolicyn när som helst. Senaste datum för uppdatering finns att finna överst på denna sida.
Vill du avbryta kommunikationen med oss eller inte längre finnas med i vårt system?
Avregistrera dig här: https://www.confex.se/unsubscribe eller sänd oss ett e-postmeddelande till info@confex.se.