Så hanterar du besvärliga personer

Så tacklar du svåra personer och situationer. Förbättra samspelet på jobbet och få förståelse för varandras olika personligheter.

Nyckeln till framgång: insikt, beteende, kommunikation & konflikthantering.

Bilde line background Layer 1

Anmäl dig

27 nov.

Så hanterar du besvärliga personer

Uppsala på Scandic Uplandia

Rolig och givande föreläsning, kursledaren var duktig på att fånga uppmärksamheten. Jag fick med mig viktiga verktyg för att förstå olika personer och hantera situationer.

Jenny Nilsson, Axelent Engineering AB
Om kursen

Detta är kursen för dig som önskar stärka ditt mentala immunförsvar och utveckla din förmåga i effektiv konflikthantering och kommunikation.
När alla jagar lönsamhet på jobbet skapas stress och irritation människor emellan. Besvärliga personer finns överallt och i vissa lägen kanske även du uppfattas som en av dem. Hur tacklar du vardagsproblemen på din arbetsplats? Hur kan du och ditt team bidra till en bättre samarbetskultur? Är besvärlig alltid desamma som något negativt?

Hos oss får du kunskap om olika människotyper och lär dig vad du bör vara uppmärksam på i din egen och andras kommunikation. Du får verktygen hur du bäst bemöter ilska och verbala påhopp och hur du tränar upp din mentala styrka och mycket mer. Detta tillsammans med Henrik Mattsson som är en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom konflikthantering och kommunikation.

Kom själv eller ta med dig dina kollegor till en inspirerande och motiverande dag där ni tillsammans bestämmer hur er arbetsvardag ska se ut i morgon. Ditt team är inte starkare än sin svagaste länk, se till att ni blir en sammansvetsad och produktiv grupp.

Målgrupp
Den här kursen riktar till alla, oberoende bransch och titel, som ibland känner irritation över att kontakten med kolleger, kunder eller samarbetspartners inte fungerar. Det kan vara en särskild individ du har väldigt svårt att hantera? Eller rent av flera stycken? Kanske behöver du ändra på dig själv.
Inga förkunskaper krävs

Fördelar med kursen

  • Fyll på med ny kunskap och inspiration med hjälp av Henrik Mattson, en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom området
  • Öka din förståelse för olika personlighetstyper och hur du bäst bemöter dem
  • Lär dig olika kommunikationsstilar

 

Läringsmål – på kursen lär dig bland annat

  • Lär dig strategier för att hantera besvärliga situationer
  • Så får ni en bättre samarbetskultur på arbetsplatsen
  • Så ökar du din personliga styrka i mötet med besvärliga personer
  • Lär dig hantera frustration, rivalitet och missförstånd på arbetet
  • Kommunicera och använd kroppsspråket på rätt sätt

Otroligt inspirerande föreläsare, mycket duktig. Jag har fått flera verktyg att arbeta med för att bli bättre på konflikthantering och svåra samtal.

Helena Ringefors, Intensivvårdssjuksköterska. Uppsala Akademiska sjukhus

Jättebra kurs. Väldigt informativ och alla skulle verkligen gå denna. Jag har fått med mig hur jag själv ska reagera och agera i vissa situationer.

Malin Sandberg, Manager Assistant, ABB
Badge

ISO-certifiering

Du som deltagare får ett kursintyg från ett ISO 9001-certifierat företag. 

Badge

100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Kursprogram

Kursprogram

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dagens upplägg

Lär dig hantera besvärliga människor

  • Vad är det som gör att en människa uppfattas som besvärlig - vad ligger bakom?
  • Konflikter är livets krydda och plåga
  • Vad är det som gör att situationer blir obehagliga och besvärliga?
  • Bli bättre på att tolka egna och andras behov samt upptäcka när behoven krockar.

Effektiv kommunikation med besvärliga personer

  • Om du inte vet varför, spelar hur ingen roll
  • Kroppsspråkets betydelse i mötet med besvärliga personer
  • Använd rätt sorts kommunikation i mötet med olika människotyper
  • Bli medveten om vilka signaler du bör vara uppmärksam på i din och andras kommunikation

Hur du hanterar besvärliga personer och situationer - praktiska exempel

  • Enkla men effektiva metoder för att hantera olika sorters besvärliga personer
  • Hur verkligheten ser ut är en sak och hur vi tolkar den, en helt annan
  • Så skapar du konstruktiv konflikthantering
  • Olika personlighetstyper, vilka är deras baktankar och hur går de till angrepp

Så förhindrar du eskalerande interna problem, missnöje och negativism

  • Vilken roll spelar du själv i olika situationer och hur kan du bli en mer effektiv lagspelare?
  • Hur ledare och medarbetare kan göra för att skapa en bättre samarbetskultur
  • Utvecklande feedback - en modell för rak och klar feedback

Ska man satsa på att förändra sig själv eller andra?

  • Strategier och praktiska tips för att hantera vanliga besvärliga beteenden i din vardag
  • Hur kan din och andras konflikthanteringsstilar leda till besvärlighet?
  • Hur genomför jag svåra samtal?
  • Hur skapar jag gemensamma spelregler på arbetsplatsen?

Öka din personliga styrka i mötet med besvärliga personer

  • Hur du kan undvika att ta åt dig när någon behandlat dig illa
  • Sätt gränser för dig själv och andra
  • Vad händer med dig när du känner att du blivit angripen?
  • Så hanterar du din egen frustration och irritation
  • Så förhindrar du att hela dagen blir förstörd av att någon beter sig illa mot dig

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.
Omslag for Så hanterar du besvärliga personer

Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

Broschyr för: Höst 2019

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Henrik Mattsson

    Henrik Mattsson har coachat och utbildat närmare 100 000 personer sedan 1999 och är idag en av Sveriges mest anlitade talare. Han är en erkänd föreläsare inom konflikthantering och kommunikation, är ICC-certifierad coach och har en gedigen utbildning i... Läs mer

´
Goodie

Finn inspiration i vårt bibliotek!

Vi har ett stort urval med e-böcker till dig. Ladda ner en bok redan idag!

Besök biblioteket >>

Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic Uplandia

  • 27 nov.

Välkommen till Scandic Uplandia ett hotell med centralt läge mitt i Uppsala.

Adress

Dragarbrunnsgatan 32, 753 20 Uppsala (Visa i Google Maps)

Telefon: 018-495 26 00

E-post: uplandia@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Företagsanpassad utbildning

Är ni flera i er organisation som har behov av samma utbildning? Vi kan komma till er.

Läs mer om vad vi har att erbjuda >>

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • Förmånligt hotellboende

    Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Malin Pilblad

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post mp@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.