• Certifierad kurs

Ny som chef

Bli trygg i din nya roll som chef/ledare. Vi har under åren utbildat tusentals nyblivna chefer och vet vad som förväntas av dig.

Tala & engagera

Kursen är certifierad genom standarden DNV GL-ST-0008, vilket garanterar dig som deltagare högsta kvalitet och relevans i alla led. Detta är en dokumenterad trygghetsstämpel både för dig själv och för din arbetsgivare.

Bilde
COVID - 19: DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

COVID - 19: DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

Confex följer Folkhälsomyndighetes riktlinjer avseende covid-19 och tar vårt samhällsansvar.

Alla aktuella kurstillfällen ligger tillgängliga för anmälan. Här kan du läsa om hur vi arbetar för att säkra att du får en trygg kursupplevelse.

Om kursen

Större utmaningar, högre krav och nya problemställningar

Har du fått en ny tjänst med utökat ansvar? Det är ingen tillfällighet. Din arbetsgivare bedömer att just du är rätt person för att ta ansvar för verksamhetens och medarbetarnas utveckling.

Att bli chef innebär en rad förändringar. Du ställs inför större utmaningar, högre krav och nya problemställningar. I tillägg förändras din relation till medarbetarna. Kanske var ni kollegor innan? Hur hanterar man känsliga ämnen t ex. uppsägelse, omplacering, tillsägelse eller samarbetsproblem?
 
Ny som chef är kursen som rustar upp dig så att du står säkrare och tryggare i din nya roll. Du lär dig hantera alla nya utmaningar som kan uppstå och blir förberedd på svåra situationer och hur du kan hantera dem genom bland annat kommunikation och motivation. Du får även ökad kunskap kring stresshantering och psykisk ohälsa.
 
Vår mycket uppskattade kursledare Thomas Lundqvist kommer att ge dig flera effektiva verktyg och insikter som ger dig bästa tänkbara start för att lyckas i ditt chefskap.
 
Välkommen att delta på en av marknadens mest meriterade kurser för dig nybliven chef. Lär dig allt du behöver för att lyckas i din nya roll och få dina kunskaper dokumenterade genom certifieringen som du mottar efter avslutad kurs.

Målgrupp
Du har precis fått ökat ansvar och ska ta dig an rollen som chef och ledare.
 
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs
 
Andra intressanta kurser för dig?

Kunskapsmål 

  • Bli trygg som ledare
  • Praktiska kunskaper för att klara av ledarrollens utmaningar
  • Förstå motivation och hur du motiverar andra
  • Praktiska kunskaper i att hantera och förebygga stress och psykisk ohälsa
  • Lära dig leda tidigare kollegor
  • Praktiska råd som hjälper dig att klara konflikter och medarbetardialoger

Varför ska jag välja denna kurs?

  • Bli trygg i din nya roll som ledare
    Du lär dig det du behöver veta för att snabbt komma in i ledarrollen. Dessutom lär du dig att leda utifrån vem du är som person och hur du skapar tillit, respekt och engagemang hos dina medarbetare.
  • Lär dig att hantera alla nya utmaningar
    Du ska båda möta tryck från ledning såväl som från medarbetare. Här får du svaren på hur du ska klara utmaningar och leva upp till de förväntningar och krav som dagligen ställs på dig.
  • Var förbered på svåra situationer
    Som ledare ställs du ofta inför besvärliga personer och situationer. Det kan till exempel vara uppsägning, samarbetsproblem eller omplacering. Här får du kunskapen för att veta hur du ska hantera detta.
  • Kommunikation och motivation
    Kursen ger dig den senaste vetenskapliga forskningen. Lär dig hur du kan undvika missförstånd och skapa ökad trivsel genom ditt sätt att kommunicera.
  • Stress och psykisk ohälsa
    Du kommer att få ökade kunskaper kring stresshantering och psykisk ohälsa, som du både kan implementera på dig själv samt på dem du leder.
Kursprogram

Kursprogram

HÅLLTIDER DAG 1 
 

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

INNEHÅLL

 
Så hanterar du rollen som mellanchef

  • Så hanterar du tryck uppifrån och nedifrån i organisationen
  • Vilka krav har de anställda på dig? Och hur ska du leva upp till dem
  • Så hanterar du förväntningar från chef, medarbetare och övrig omgivning 
     

Utveckla ditt personliga ledarskap 

  • Vad kännetecknar en bra ledare
  • Vilka styrkor och svagheter har du i ditt ledarskap
  • Så anpassar du din ledarstil utifrån din personlighet
     

Så motiverar du dig själv och andra

  • Vad är det som gör oss motiverade
  • Hur kan du få dina medarbetare till att veta vad som motiverar dig
  • Motivera dina medarbetare genom att skapa ett ägarförhållande till verksamheten
  • Så skapar du en positiv stämning på arbetsplatsen
     

Bygg upp ett välfungerande team och få fram det bästa i varje medarbetare

  • Så får du ett team att utvecklas och förbättras på bästa sätt 
  • Skapa ett arbetsklimat präglat av öppenhet och god kommunikation
     

Ditt ansvar som ledare

  • Målstyrning för framgång - så gör du
  • Så kommunicerar du företagets vision till medarbetarna
  • Få kunskap om individuellt och kollektivt målsättningsarbete
  • Lär dig leda dina medarbetare i förändringar 
  • Så skapar du ett förtroende för dig som ledare, både uppåt och nedåt
     

Effektiv kommunikation - tydligare ledarskap

  • Skapa bättre möten - nyckeln till effektivt ledarskap
  • Vad du kan göra för att bli en tydligare kommunikatör
HÅLLTIDER DAG 2
 

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

INNEHÅLL
 

Kompis eller ledare?
Så går du från att vara kollega till att vara ledare
Kan du vara både kompis och ledare?
Så hanterar du utmaningen med att vara ledare över äldre, mer rutinerade medarbetare

Konflikthantering för ledare

  • Ledarens roll och ansvar i konflikter
  • Vilken bör din roll som ledare vara i en konflikt?
  • Så gör du för att ta itu med problem på din arbetsplats
     

Så hanterar du personer som sätter sig på tvären

  • Hur du hanterar en person som sätter sig på tvären och förstör för övriga gruppen
  • Tankar, känslor och beteenden i konflikter
  • Så blir du av med konflikträdslan och vågar ta tag i problemen
  • Olika konflikter kräver olika lösningar
  • Hur ledare och medarbetare kan bidra till att få en bättre samarbetskultur
     

Medarbetarsamtal och svåra samtal 

  • Hur du bör gå tillväga om något känsligt ska tas upp, t ex. uppsägelse, omplacering, tillsägelse eller samarbetsproblem
  • Vad är "nyckeln" till att lyckas med de svåra samtalen?
  • Så förbereder du dig inför situationer och samtal som känns besvärliga
     

Att skapa resultat från utbildningen - så gör du praktiskt 

  • Personlig handlingsplan - vad tar du med dig vidare
  • Vilka områden behöver du jobba med och förbättra

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.

Helt fantastisk! Inspirerande, rak och tydlig. Föreläsaren gav bra och tänkvärda exempel och hade en förmåga att få med sig alla kursdeltagare och få igång en dialog. Högsta betyg!

Clara Winblad, Kommunikationsansvarig, Fastighetsägarna Syd AB
Certifiering

Certifiering

Dokumenterad kompetens

Kompetens handlar om, när allt kommer omkring, trovärdighet – om att kompetens kan dokumenteras på ett neutralt och pålitligt sätt av en extern och objektiv kontrollmyndighet som inte har vare sig yrkesmässig eller ekonomiska band till kursleverantören. Ett kursbevis från Confex är därför mer värdefullt för både arbetsgivare och arbetstagare än de egenkomponerade kursbevis som du kan få från andra kursleverantörer. Vår ISO-certifiering i egenskap av företag och det faktum att våra kurser håller på att utvecklas i enlighet med kvalitetsstandarden DNVGL-ST-0008, säkerställer nämligen att du alltid får uppdaterad och relevant kunskap från våra professionella kursledare. Om du väljer en kurs från Confex, väljer du med andra ord en certifierad och dokumenterad kursleverantör som håller dig uppdaterad, relevant och konkurrenskraftig - idag och i morgon!

Gå in och läs mer om vad det innebär att kursen är certifierat och hur examen genomförs >>

Badge

ISO Certifierat företag

Vår garanti för högsta utbildningskvalité.
Din säkerhet för rätt val av kompetensutveckling.
(ISO 9001:2015, "Ledningssystem för kvalitet" >> )

Badge

Dokumenterad trygghetsstämpel

Denna kurs är certifierad av extern part för att säkerställa för dig som kund att vi håller den bästa kvalitén, erbjuder relevant utbildningsinnehåll och har tydliga läringsmål. Vi garanterar också att vi har kvalificerade kursledare och arbetar strategiskt med utvärdering och uppföljning för att erbjuda ett intressant utbud som marknaden efterfrågar.
(Standard DNVGL-ST-0008 >>)  

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Alltid 100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Kurs hos er?

Kurs hos er?

Vi finner den bästa företagslösningen!

 
Standardupplägg eller företagsanpassat?

Vid sidan av vår öppna kurs kan vi självklart erbjuda den på plats hos er istället. Det blir kostnadseffektivt om ni är en grupp, ett minskat reseavtryck och mer verksamhetsnära diskussioner då era medarbetare får ta del av samma kunskap. Vi erbjuder två olika företagslösningar för er; Standard eller Företagsanpassad. 

Läs mer om de olika alternativen

Ni är också välkomna att kontakta mig direkt så berättar jag mer!

Malin Magnusson
Affärsområdesansvarig
E-post: 
Telefon: 031-10 56 67
 

Badge

Finn inspiration i vårt bibliotek!

Vi har ett stort urval med e-böcker till dig. Ladda ner en bok redan idag!

Besök biblioteket >>

Kursledare

Kursledare

    Vi arbetar för att få Kursledare på plats. Mer information kommer :-)
´
Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic Uplandia

  • 5 - 6 maj

Välkommen till Scandic Uplandia ett hotell med centralt läge mitt i Uppsala.

Adress

Dragarbrunnsgatan 32, 753 20 Uppsala (Visa i Google Maps)

Telefon: 018-495 26 00

E-post: uplandia@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    Behöver du boka hotell? 

    Behöver du boka övernattning så rekommenderar vi att du bokar ett rum via vår samarbetspartner, så får du som deltagare ett förmånligare pris.

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

    Läs mer om våra köpvillkor här

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Henric Nyström

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hn@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.