Förhandlingsteknik

Så blir du en vinnare vid förhandlingsbordet. Kursen som förbättrar dina vardagsförhandlingar och gör både dig och din motpart till vinnare!

Tala & engagera

Kursen är certifierad genom standarden DNV GL ST 0008, vilket garanterar dig som deltagare högsta kvalitet och relevans i alla led. Detta är en dokumenterad trygghetsstämpel både för dig själv och för din arbetsgivare.

Bilde line background Layer 1

Anmäl dig

4 - 5 dec.

Förhandlingsteknik

Malmö på Scandic S:t Jörgen

Om kursen:

Efter kursen har du:

  • Fått en bättre förmåga att hantera olika styrkeförhållanden och maktstrukturer
  • Erhållit en modell för hur du behandlar de taktiska utspelen från motparten
  • Ökat färdigheten i att hantera hela förhandlingsprocessen
  • Förbättrat emotionellt agerande utifrån den egna personligheten

Förhandlingsteknik — det är relativt enkelt att snabbt bli bättre än de flesta du möter.

Väldigt få personer har utbildats i förhandlingsteknik. Trots detta är det snarare regel än undantag att moderna arbeten har inslag av förhandling.

Den här kursen riktar sig till alla som i arbetet sköter interna och externa förhandlingar, och argumenterar för sin sak i olika sammanhang. Med andra ord - de allra flesta.

Modern förhandlingsteknik handlar tvärtemot vad många tror, inte om att pressa motparten till att motvilligt signera ett överprisat avtal.

Förhandlingsteknik handlar snarare om relationer — att tillsammans med motparten vrida och vända på alla bedömningspunkter. Resonera, samtala och tillsammans leta win-win så att BÅDA parter kan få ut så mycket som möjligt av en överenskommelse. Nästan alla förslag kan göras ännu mer attraktiva.

Känner du igen dig i någon eller några av följande punkter så är den här kursen rätt för dig:

  • Du går ibland in i möten och diskussioner utan att vara helt förberedd på eventuella invändningar etc? Oavsett om det gäller en medarbetare, samarbetspartner eller kund så känner du ibland att du inte får genomslag för dina idéer och förslag. När mötet är över känner du ofta att du borde ha lagt upp det hela annorlunda. Efterklokheten ekar; ”om jag bara hade sagt/gjort såhär istället...”
  • Du är duktig på ditt jobb men du kanske inte alltid betraktar dig själv som en förhandlare? Det är du inte ensam om. De allra flesta, även de som förhandlar regelbundet i arbetet, saknar ofta både praktisk träning och teoretisk kunskap om förhandlingsteknik. Och då är det inte alltid så enkelt att identifiera taktiska utspel eller hantera burdusa beteenden från motparten.
  • Du känner att du går in i förhandlingar i ett underläge från början, men vet inte hur du ska ändra på detta? Med kunskap och kreativitet kan du ofta förändra den maktbalansen. I B2B gäller vissa spelregler och praxis mellan kund och leverantör. Därför är det av största vikt att positionera sig inför förhandlingen och bestämma rätt nivå på det egna förankringsvärdet, samtidigt som man är lyhörd inför ny information.
  • Du vet att det finns oskrivna regler och taktiska moment i en förhandling som man inte får lära sig på högskolor och universitet? Framgång och lyckade avtal styrs inte alltid av logiska prognoser och rationella orsaker. På den här kursen tar vi upp många av de emotionella värden som ofta tenderar att bli deal-breakers i förhandlingar.

Mycket bra inspirerande föreläsare. Som blandade teori med “Real Life Case”. Utmanade oss deltagare att vara på tå hela tiden!

Klas-Göran Hultin, Area Sales Manager, NMC Cellfoam AB
Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

5 förhandlingstips

Så förbereder du dig inför en framgångsrik förhandling. 
Läs våra förhandlingstips

Mycket bra kurs! Innehållet var byggt på egna erfarenheter av hur det går till ute i ”verkligheten”. Föreläsaren är en trevlig och lättförståelig person som på ett enkelt och glatt sätt beskriver sina egna sälj/kund erfarenheter. Detta gör att vi som deltagare på ett enkelt sätt kan ta åt oss den informationen som var och en anser sig behöva.

Lars Ohlsson, Business Developer Key Account, Carlo Gavazzi AB
Goodie

Låt dig inspireras och ladda ner vår gratis eBok The Naked Buyer

Kursprogram

Kursprogram

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 1

Introduktion till förhandling

  • Förhandlingsprocessen från start till mål - tre faser
  • Lär dig modern förhandlingsteori där båda parter är vinnare
  • Att sälja eller förhandla?
  • Idéförsäljning - en viktig del i all förhandling

Förberedelser till förhandling

  • Analys och förberedelser - och vikten av att starta en förhandling på en gemensam grund
  • Effektiv bedömning av styrkepositionering och maktbalans
  • Checklistor inför olika förhandlingssituationer

Förhandling i praktiken

  • Taktiska utspel i olika praktikfall - hitta balansen som gör att en förhandling aldrig blir låst
  • Sonderande förhandlingar
  • Lobbying under en förhandling - 3P-analys
  • Variabler som förhandlingsvalutor
  • Att förstå motpartens verkliga behov genom att ställa rätt frågor
  • Konsten att förstå förhandlingsutrymmet och undvika taktiska utspel som låser motparten och försvårar överenskommelsen

08.30 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

Dag 2

Att skapa ett positivt klimat med din motpart 
  • Vad vill du egentligen uppnå och hur säger du det utan att trampa motparten på tårna?
  • Hur du avslutar ett möte på rätt sätt och bäddar för en fortsättning
  • Taktisk agenda - identifiera beslutsmönster och kartlägga var du och motparten står
  • Övningar
Förhandlingens slutskede och rävspel att vara uppmärksam på
  • Slutförhandling - så får du överenskommelsen att gå i lås
  • Argumentutformning, argumentval, argumentation som främjar samarbetet
  • Blockeringar och fula knep att bemöta på rätt sätt
  • Övningar
Förhandlingens 10 grundpultar
  • Förstå styrkepositionen
  • Förhandla aldrig om ståndpunkter
  • Win-win
  • Upptakt till en förhandling
  • Hård och fast i sak, men mjuk i relation
  • Slå fast motpartens hela kravlista
  • Sikta högt
  • Lås före eftergift
  • Ge inte bort - byt
  • Sök ständigt nya variabler
Förhandlingsteknik i vardagen
  • Förbättringsmöjligheter och egen utveckling

För att läsa mer om kursinnehållet, vänligen tryck på pilarna i programmet. OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.
Omslag for Förhandlingsteknik

Ladda ner en utskriftsvänlig version av kursprogrammet

Broschyr för: Höst 2019

Certifiering

Certifiering

Dokumenterad kompetens

Kompetens handlar om, när allt kommer omkring, trovärdighet – om att kompetens kan dokumenteras på ett neutralt och pålitligt sätt av en extern och objektiv kontrollmyndighet som inte har vare sig yrkesmässig eller ekonomiska band till kursleverantören. Ett kursbevis från Confex är därför mer värdefullt för både arbetsgivare och arbetstagare än de egenkomponerade kursbevis som du kan få från andra kursleverantörer. Vår ISO-certifiering i egenskap av företag och det faktum att våra kurser är utvecklade i enlighet med kvalitetsstandarden DNVGL-ST-0008, säkerställer nämligen att du alltid får uppdaterad och relevant kunskap från våra professionella kursledare. Om du väljer en kurs från Confex, väljer du med andra ord en certifierad och dokumenterad kursleverantör som håller dig uppdaterad, relevant och konkurrenskraftig - idag och i morgon!

Gå in och läs mer om vad det innebär att kursen är certifierat och hur examen genomförs >>

Badge

ISO Certifierat företag

Vår garanti för högsta utbildningskvalité.
Din säkerhet för rätt val av kompetensutveckling.
(ISO 9001:2015, "Ledningssystem för kvalitet" >> )

Badge

Dokumenterad trygghetsstämpel

Denna kurs är gediget granskad av extern part för att säkerställa för dig som kund att vi håller den bästa kvalitén, erbjuder relevant utbildningsinnehåll och har tydliga läringsmål. Vi garanterar också att vi har kvalificerade kursledare och arbetar strategiskt med utvärdering och uppföljning för att erbjuda ett intressant utbud som marknaden efterfrågar.
(Standard DNVGL-ST-0008 >>)  

Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic S:t Jörgen

  • 4 - 5 dec.

Scandic St. Jörgen ligger vid Gustav Adolfs torg. Du bor mitt i stadskärnan men också bara en kort promenad till många av stadens sevärdheter. Unna dig något läskande att dricka och luta dig tillbaka en stund i vår bekväma lobby. I källaren på hotellet finns ett stort parkeringshus.

Adress

Stora Nygatan 35, 203 12 Malmö Sverige (Visa i Google Maps)

Telefon: 040-693 46 00

E-post: stjorgen@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Bo Gustafsson

    Bo Gustafsson Är VD och ägare av konsultbolaget BFG Affärsutveckling AB och har under många år systematiskt utvecklat och utformat förhandlingsteorier och metoder för framgångsrika affärsuppgörelser. Bo har varit aktiv vid förhandlingsbordet under mer än 30... Läs mer

´
Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • Förmånligt hotellboende

    Boka in din övernattning på Scandic Hotels eller Nordic Choice Hotels till våra avtalspriser. Läs mer här!

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften kommer per post ett par veckor efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 20 dagar.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Hanna Mårtensson

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post hanna.martensson@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.