Pivottabeller och rapportering i Excel

Skapa professionella rapporter och effektiva analyser och bli en ännu viktigare resurs på din arbetsplats. Lär dig tabeller, funktioner, Power Query, Pivottabeller och diagram.

Tala & engagera

Pedagogiskt upplägg. 100 procent nöjd kundgaranti och gratis support i två år.

Bilde
COVID - 19: DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

COVID - 19: DU KAN TRYGGT BOKA DIN KURSPLATS

Confex följer Folkhälsomyndighetes riktlinjer avseende covid-19 och tar vårt samhällsansvar.

Datum för höstens kurstillfällen ligger tillgängliga för anmälan. Här kan du läsa om hur vi arbetar för att säkra att du får en trygg kursupplevelse.

Om kursen

Arbeta effektivare, smartare och säkrare med mer professionella beslutsunderlag

Du arbetar dagligen med Excel och brukar importera och bearbeta stora datamängder och analyser. För att bli mer effektivt känner du nu att det är dags att gå vidare till en mer avancerad nivå i de olika funktionerna.
 
På denna kurs som är praktiskt inriktad, går din kursledare igenom hur du kan arbeta med import från andra system och länkning. Hur du får ut bättre och mer professionella beslutsunderlag genom att behärska pivottabeller. Du kommer även att lära dig vad Power Query är och hur du får ett slut på tråkiga manuella uppgifter.
 
För att få optimal inlärning varvas teoretiska inslag med många praktiska övningar. Två dagar tillsammans med vår pedagogiska lärare bidrar till många användbara tips och ovärderlig effektivisering av ditt arbete i Excel.

Målgrupp
Kursen är för dig som kontinuerligt arbetar med analyser och rapportering i Excel, både i privat och i offentlig sektor.
 
Förkunskaper
Excel Grundläggande eller liknande. Du är en van Excelanvändare.

Kursledare
På denna kurs har vi två kursledare beroende på ord och datum:

Andra intressanta kurser/Nästa steg för dig?

Kunskapsmål

  • Skapa modeller för beslutsstöd och rapportering av stora datamängder
  • Få djupare kunskap om pivottabeller och tidsbesparande tips
  • Förstå datamodellen och relationer i Excel
  • Säkra hög kvalitet på importerade data till Excel
  • Behärska konsolidering av data på flera sätt
  • Ansluta och länka mot externa datakällor
  • Skapa pivottabeller från flera dataflikar samtidigt
     

Varför ska jag välja denna kurs?

  • Praktisk ”hands-on kurs”
  • Du lär dig skapa professionella rapporter och effektiva analyser 
  • Hämta in, rensa och kvalitetssäkra data. 
  • Importera och transformera data med Power Query 
  • Bygga pivottabeller för analys, rapportering, kontroll och konsolidering 
  • 2 års support (via e-post) efter kursen, med kursledaren
Badge

OBS! Ta med egen dator!

Du behöver ta med egen PC med Microsoft Office, gärna någon av de senare versionerna som 2016, 2019 eller 365.

Kursprogram

Kursprogram

HÅLLTIDER FÖR DAG 1
 

08.45 Registrering och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

INNEHÅLL
 

Grundläggande inställningar och arbetssätt i Excel

  • Ta kontroll över inställningarna i Excel
  • Arbeta snabbare - så skapar du t.ex pdf:er med ett musklick
     

Så importerar och länkar du från andra program

  • Hur du importerar, länkar och exporterar data från/till olika källor och system
  • Kvalitetssäkrad import, rensning och behandling av data
  • Så får du fram den information du vill ha med hjälp av databasfrågor och filter. Exempel: Ta fram månadsresultat per konto.
  • Frågeverktyget Power Query - Importera och transformera data
  • Så bryter du en länk
  • Länka från Access
     

Bli en mästare på pivottabeller!

  • Skapa en pivottabell som ersätter alla andra tabeller
  • Att uppdatera och göra beräkningar i tabellen
  • Gruppera din tabell och få fram den information du för tillfället vill se
  • Så gör du dynamiska presentationer med pivotdiagram
  • Analysera data med hjälp av pivottabeller - praktiska tips om generering och formatering
  • Lär dig att utnyttja pivottabellernas alla funktioner och bli trygg i redigeringar och ändringar
  • Lär dig identifiera de smarta och tidssparande strukturerna som är lättare att använda i pivottabeller

 

HÅLLTIDER FÖR DAG 2
 

08.45 Samling och frukost
09.00 Kursen börjar
12.00 Lunch
16.00 Kursen avslutas
Fika serveras på förmiddag och eftermiddag

INNEHÅLL
 

Integrera Excel med andra Office-program 

  • Länka kalkyler och tabeller till Word så får du tabellerna i word att ändra sig i takt med dina ändringar i Excel
  • Jobba med Exceldiagram/kalkyler i PowerPoint
  • Länka data från webben till din kalkyl få t.ex. rörliga råvarupriser/valutakurser/räntor rakt in i ditt Excelark
  • Integrera Accessverktyg med data i Excel
     

Effektivisera din rapportering i Excel

  • Formatera med villkor både i tabeller och pivottabeller
  • Skapa dashboard med flera pivottabeller och diagram
  • Så bygger du upp tydliga och användarvänliga kalkylblad för rapportering 
  • Effektiva metoder för rapportgenerering 
  • Skapa ABC-analyser
     

Skydda och kvalitetssäkra din data – så rensar du ut dubbletter och andra fel 

  • Kontrollera att formlerna i ditt Excelark är korrekta 
  • Olika typer av skydd av ditt Excelark: lås vissa celler för att undvika misstag som ex. överskrivning av formler 
  • Undvik onödiga fel, genom konsekvent namngivning, robusta strukturer och genomtänkta format
  • Rensa bort dubbletter effektivt
     

Tips och trix

  • Få mer tips, genvägar och smarta lösningar på konkreta problem 

OBS: Kursprogrammet följs inte alltid kronologiskt.

KANON! Mycket pedagogiskt, grundligt och upplägget passade oss deltagare precis!

Ann Gullbransson, , Produktionscontroller, Norma Sweden AB
Badge

Excel - skräddarsydda kurser för din yrkesroll, klassrum och online

Badge

Är ni 3 eller fler?

Ta kontakt med vår kundservice för grupprabatt.
08-28 43 99 / 

Badge

Alltid 100% nöjdhetsgaranti

Om du inte är helt nöjd efter avslutad kurs kan du gå den igen eller delta på en av våra andra populära kurser.

Kurs hos er?

Kurs hos er?

Vi finner den bästa företagslösningen!

 
Standardupplägg eller företagsanpassat?

Vid sidan av vår öppna kurs kan vi självklart erbjuda den på plats hos er istället. Det blir kostnadseffektivt om ni är en grupp, ett minskat reseavtryck och mer verksamhetsnära diskussioner då era medarbetare får ta del av samma kunskap. Vi erbjuder två olika företagslösningar för er; Standard eller Företagsanpassad. 

Läs mer om de olika alternativen

Ni är också välkomna att kontakta mig direkt så berättar jag mer!

Malin Magnusson
Affärsområdesansvarig
E-post: 
Telefon: 031-10 56 67
 

Badge

Finn inspiration i vårt bibliotek!

Vi har ett stort urval med e-böcker till dig. Ladda ner en bok redan idag!

Besök biblioteket >>

Kursledare

Kursledare

  • Person
    Conny Karlsson

    Conny Karlsson har lång erfarenhet som utbildare inom data, främst programmen Excel och Access. Han har även skrivit åtta böcker inom området för bokförlagen Liber och Gleerups. Conny är en oförbätterlig optimist som lever efter mottot: ”Ställ även de... Läs mer

´
Kurslokaler

Kurslokaler

Scandic Opalen

  • 10 - 11 nov.

Det centralt belägna hotellet Scandic Opalen ligger bara några kvarter från Göteborgs butiker och sevärdheter, exempelvis Liseberg.

Adress

Engelbrektsgatan 73, 402 23 Göteborg Sverige (Visa i Google Maps)

Telefon: 031-751 53 22

E-post: meeting.opalen@scandichotels.com

Webbsida: Klicka här

Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • När är sista anmälan?

    Vi har ingen sista anmälan, du kan i lugn och ro anmäla dig och dina kollegor så länge som det finns platser kvar på våra kurser.

  • Vad ingår i kursen?

    I kursavgiften ingår lunch och fika under dagen/dagarna, dokumentation av kursens innehåll samt kursbevis.

    Behöver du boka hotell? 

    Behöver du boka övernattning så rekommenderar vi att du bokar ett rum via vår samarbetspartner, så får du som deltagare ett förmånligare pris.

  • När kommer fakturan?

    Fakturan på deltagaravgiften skickas elektroniskt senast 5 dagar efter att din anmälan blivit registrerad hos oss. Om vi saknar information för elektronisk faktura, skickas en faktura per post en vecka efter din beställning.
    Kursen betalas alltid i förskott och betalningsfristen är 30 dagar.

    Läs mer om våra köpvillkor här

  • Jag har fått förhinder, vad gör jag?

    Du kan alltid överlåta din deltagarplats till en kollega. Meddela oss detta per mail till

note

Malin Pilblad

Projektledare

Har du frågor?

Kontakta projektledaren: E-post mp@confex.se eller telefon 08-28 43 99

Denna sida fungerar inte i din webbläsare.

För att se sidan rekommenderar vi att du uppgraderar din webbläsare till en nyare version eller byter till en annan webbläsare (till exempel Chrome eller Firefox). Du kan även öppna sidan på en mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan även kontakta oss på e-post eller telefon för mer information om våra arrangemang eller för att göra en bokning direkt. Kundtjänst är tillgänglig på telefon 08-28 43 99 eller på e-post kundservice@confex.se.